7 kandydatów na naczelnego Wirtualnej Polski, na razie redakcją zarządza Piotr Mieśnik
Po wstępnej selekcji Wirtualna Polska Media wybrała 7 kandydatów na stanowisko redaktora naczelnego. Od początku marca obowiązki naczelnego pełni Piotr Mieśnik w miejsce Katarzyny Szpor.
Wirtualna Polska Media nie podaje żadnych dalszych informacji o 7 osobach starających się o stanowisko redaktora naczelnego.
- Przeprowadziliśmy dogłębną analizę rynku. Redaktor naczelny powinien wnieść nową jakość i wzmocnić wiarygodność WP, by przyciągnąć do zespołu nowych dziennikarzy, a jednocześnie rozumieć wyzwania, które stoją dziś przed każdym medium w Polsce. Jego rolą będzie również konsekwentne wzmacnianie pozycji WP, jako lidera na polskim rynku wydawców internetowych. Osoby, które wytypowaliśmy do dalszych rozmów spełniają wszystkie te kryteria - opisuje Joanna Pawlak, prezes zarządu Wirtualna Polska Media.
W ostatnich tygodniach, po odwołaniu Tomasza Machały, obowiązki redaktora naczelnego pełniła Katarzyna Szpor. Z początkiem marca zrezygnowała, a jej miejsce zajął tymczasowo Piotr Mieśnik, szef departamentu informacji i o2.pl.
Mieśnik ma natomiast być p.o. szefa WP do czasu wyboru nowego redaktora naczelnego serwisu. Jednocześnie nadzór nad redakcją Wiadomości tymczasowo przejął Barłomiej Bajerski.
Mieśnik zajmuje to stanowisko do stycznia br. Z Wirtualna Polska Holding jest związany od października 2017 roku, kolejno pełnił funkcje wydawcy, zastępcy dyrektora strony głównej WP.pl i redaktora naczelnego o2.
Wcześniej pracował w Agorze (jako wydawca w Gazeta.pl, współpracował też z magazynem „Logo”) oraz Ringier Axel Springer Polska (jako dziennikarz i zastępca szefa działu politycznego „Faktu”, później został zastępca redaktora naczelnego Fakt.pl). Napisał kilka książek, m.in. m.in. „Jak zabiłam swojego raka” i „Wyznania hieny”.
Tomasz Machała odwołany, pozostał w Wirtualnej Polsce
Na początku lutego z funkcji redaktora naczelnego i wiceprezesa Wirtualna Polska Media został odwołany Tomasz Machała. Zdecydowano o tym w efekcie pracy zespołu złożonego z przedstawicieli rady nadzorczej i rady pracowników, który w rozmowach z byłymi i obecnych pracownikami analizował działania Machały na tych stanowiskach.
Zespół utworzono w połowie stycznia br. po artykule OKO.press, w którym stwierdzono, że redakcja Wirtualnej Polski była bardzo przychylnie nastawiona do Ministerstwa Sprawiedliwości, szefa tego resortu Zbigniewa Ziobrę i jego najbliższych współpracowników, w efekcie czego krytyczne teksty o tym ministerstwie były mało eksponowane na WP.pl albo w ogóle się nie ukazywały, o czym miał mówić podwładnym Tomasz Machała.
Tydzień po pierwszym tekście OKO.press opisało dane Kantara, według których w ub.r. Ministerstwo Sprawiedliwości było największym reklamodawcą w Wirtualnej Polsce z cennikowymi wydatkami w wysokości 125,3 mln zł. Na tę publikację odpowiedziało Ministerstwo Sprawiedliwości, domagając się sprostowania i informując, że w ub.r. na promocję Funduszu Sprawiedliwości w mediach wydano ok. 7 mln zł.
Natomiast kierownictwo Wirtualnej Polski przekazało pracownikom, że przychody od firm obsługujących marketingowo ten resort, stanowiły w ub.r. mniej niż 1 proc. przychodów wydawcy.
Jednocześnie portal Wirtualnemedia.pl ujawnił, że ok. 300 artykułów podpisano w serwisach należących do WP nazwiskami fikcyjnych dziennikarzy. Ustaliliśmy także, że OKO.Press błędnie zakwalifikowało Konrada Wojciechowskiego do grona fikcyjnych dziennikarzy, ponieważ redaktor ten publikuje nie tylko w WP, ale także w „Gazecie Wyborczej” czy „Dzienniku Gazecie Prawnej”. Oko.Press kilka dni później przeprosiło za to Wojciechowskiego.
Machała pozostał w Wirtualna Polska Holding jako prezes spółki zależnej zarządzającej usługą WP Pilot.
Z naszych informacji wynikało również, że WP powołała drugi zespół, którego pracami zarządza Tomasz Siemieniec, aby wypracować standardy współpracy na linii redakcja - biuro sprzedaży. Potwierdziło się to w wydanym później oświadczeniu.
Wirtualna Polska ma nadal pracować nad wypracowaniem standardów redakcyjno-sprzedażowych. Firma deklarowała również, że wdroży kodeks etyki dziennikarskiej dla całej redakcji WP i opracuje spójną politykę oznaczania i publikowania płatnych materiałów.
Według badania Gemius/PBI w styczniu br. strony i aplikacje internetowej Wirtualna Polska Holding zanotowały 21,81 mln użytkowników i 3,13 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 17,42 mln użytkowników i 2,02 mld odsłon. W kategorii informacyjno-publicystycznej WP.pl miała 9,84 mln odwiedzających i 218,8 mln odsłon.
W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej).
Dołącz do dyskusji: 7 kandydatów na naczelnego Wirtualnej Polski, na razie redakcją zarządza Piotr Mieśnik