Więcej na reklamy farmaceutyków w prasie i radiu, Therm-Line i Apap najmocniej promowane (raport)
W okresie od stycznia do września br. najsilniej reklamowanymi farmaceutykami bez recepty (OTC) były Therm-Line i Apap. Producenci tych preparatów najwięcej wydali w telewizji, jednak w skali roku zwiększyli nakłady w gazetach, magazynach i radiu.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że producenci farmaceutyków w okresie od stycznia do września br. wydali na reklamy w tradycyjnych mediach ponad 2,9 mld zł (cennikowo, bez rabatów). Było to 5,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Ponad 60 proc. budżetów marketerzy ci zainwestowali w telewizji - ponad 1,8 mld zł. Wydatki na promocję na szklanym ekranie zmalały jednak w skali roku o 2,4 proc.
Producenci farmaceutyków zwiększyli natomiast nakłady na reklamę w radiu, magazynach i dziennikach.
Stacje radiowe zarobiły dzięki nim 21,3 proc. więcej - 828,4 mln zł, magazyny - 35 proc. więcej (209,7 mln zł), a dzienniki - 52 proc. więcej (34,7 mln zł).
W omawianym okresie spadły wydatki farmaceutyków na reklamę zewnętrzną, kinową i indoorową. Wydatki na outdoor zmalały o 38,2 proc. (do 5,4 mln zł), na kina o 83,9 proc. (do 2,3 mln zł), a na indoor - o 19,8 proc. (do 212,3 tys. zł).
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych na media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
Telewizja | 1 888 994 752 zł | 1 844 296 037 zł | -2,4 |
Radio | 682 891 658 zł | 828 437 953 zł | 21,3 |
Gazety | 22 813 808 zł | 34 668 465 zł | 52 |
Magazyny | 155 333 417 zł | 209 679 023 zł | 35 |
Outdoor | 8 746 537 zł | 5 404 068 zł | -38,2 |
Kina | 14 438 542 zł | 2 330 822 zł | -83,9 |
Indoor | 264 640 zł | 212 300 zł | -19,8 |
Razem | 2 773 483 354 zł | 2 925 028 668 zł | 5,5 |
Największym reklamodawcą w kategorii farmaceutyków już od lat pozostaje Aflofarm Farmacja Polska. Ta firma na promocję swoich produktów wydała przez pierwsze trzy kwartały br. 996,3 mln zł (26,4 proc. więcej).
Drugim największym reklamodawcą w tej branży była firma USP Zdrowie z wydatkami w wysokości 202,3 mln zł (mniej o 27,1 proc.), a trzecie miejsce na podium należało do Olimp Laboratories, który zainwestował w reklamę w tradycyjnych mediach 200,4 mln zł (49,7 proc. więcej niż rok temu).
Kolejne miejsca w zestawieniu największych reklamodawców branży farmaceutycznej należały do Polpharmy (169,7 mln zł, wzrost o 16,5 proc.) i do Natur Produkt Zdrovit (130,3 mln zł, wzrost o 46,5 proc.).
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 788 485 153 zł | 996 262 072 zł | 26,4 |
USP ZDROWIE | 277 690 103 zł | 202 343 700 zł | -27,1 |
OliMP LABORATORIES | 133 856 421 zł | 200 433 474 zł | 49.7 |
POLPHARMA | 145 652 073 zł | 169 741 484 zł | 16,5 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT | 88 965 136 zł | 130 302 436 zł | 46,5 |
Razem | 2 773 483 354 zł | 2 925 028 668 zł | 5,5 |
Marką produktu OTC, która w trzech pierwszych kwartałach br. była najsilniej wspierana w tradycyjnych mediach był Therm Line (Olimp Laboratories). Na jej reklamy wydano 49,1 mln zł, czyli 122,7 proc. więcej niż przed rokiem.
Drugą marką silnie reklamowaną był należący do USP Zdrowie Apap - jego reklamy warte były w omawianym okresie 46, 2 mln zł (15,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Od lata br. marka ma nową serię reklam opartych na haśle „Mądre leczenie bólu”.
Trzecia lokata w tym rankingu przypadła marce Zdrovit (Natur Produkt Zdrovit). Na jej wsparcie producent wydał 39,8 mln zł (105,6 proc. więcej niż rok wcześniej).
Najmocniej reklamowe marki farmaceutyków | |||
(bez internetu, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-IX 2014 | I-IX 2015 | zmiana proc. |
THERM LINE | 22 056 664 zł | 49 124 516 zł | 122,7 |
APAP | 54 687 958 zł | 46 156 411 zł | -15,6 |
ZDROVIT | 19 350 358 zł | 39 780 836 zł | 105.6 |
IBUPROM | 54 042 040 zł | 35 483 135 zł | -34,3 |
CHELA-MAG B6 | 33 029 032 zł | 32 650 860 zł | -1,1 |
Razem | 2 773 483 354 zł | 2 925 028 668 zł | 5,5 |
W zestawieniu najmocniej reklamowanych brandów farmaceutycznych w pierwszych dziewięciu miesiącach br. znalazły się też Ibuprom (USP Zdrowie) z wydatkami w kwocie 35,5 mln zł i Chela-Mag B6 (Olimp Laboratories), którego reklamy warte były 32,7 mln zł. Przypomnijmy, że wiosną br. Komisja Etyki Reklamy uznała spot preparatu Chela-Mag B6 za sprzeczny z branżowym kodeksem etycznym, bo nie informuje o źródle prezentowanych wyników badań potwierdzających skuteczność produktu.
Dołącz do dyskusji: Więcej na reklamy farmaceutyków w prasie i radiu, Therm-Line i Apap najmocniej promowane (raport)