Wakacje.pl w ub.r. bez 87 proc. wpływów i 38 proc. pracowników, 24 mln zł straty netto
Paraliż turystyki po wybuchu epidemii mocno obciążył w ub.r. wyniki firmy Wakacje.pl należącej do holdingu Wirtualna Polska. Jej przychody zmalały o 87,3 proc. do 15,97 mln zł, wynik netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty, a liczba pracowników - o 38 proc. do 234 osób.
Według sprawozdania złożonego w KRS w ub.r. przychody Wakacje.pl z usług turystycznych, stanowiące zdecydowaną większość sprzedaży, poszły w dół ze 113,05 do 11,84 mln zł. Wpływy ze sprzedaży ubezpieczeń zmalały z 9,16 do 2,68 mln zł, ze sprzedaży biletów lotniczych - z 371 do 26,3 tys. zł, a z usług hotelowych - z 462,6 do 217,3 tys. zł.
Natomiast przychody z usług reklamowych spadły z 435,8 do 55,3 tys. zł, ze sprzedaży usług określonych jako pozostałe - z 1,67 mln zł do 876,8 tys. zł, a ze sprzedaży towarów - z 839,6 do 184,2 tys. zł.
Wakacje.pl od ponad pięciu lat wchodzą w skład notowanego na giełdzie holdingu Wirtualna Polska (bezpośrednio właścicielem spółki jest Wirtualna Polska Media), który za 100 proc. ich udziałów zapłacił 83,6 mln zł. Do Wakacje.pl należy kilka platform internetowych z zagranicznymi wycieczkami (Wakacje.pl, Easygo.pl, Wypoczynek.pl, Last-minute.pl), a także przejęte w latach 2018-2019 sieci stacjonarnych biur sprzedaży My Travel i Wakacyjny Świat. Ponadto jesienią 2018 roku spółka przejęła serwis Parklot.pl pośredniczący w rezerwacji miejsc parkingowych przy największych lotniskach w Polsce.
Po wybuchu epidemii ujemne wpływy i zwolnienia
Od wiosny ub.r. Wakacje.pl tak jak cała branża turystyczna mocno odczuwa skutki epidemii. Zaraz po ogłoszeniu pierwszego lockdownu firma zwolniła kilkadziesiąt osób, a ponieważ wielu klientów rezygnowało z opłaconych wcześniej rezerwacji, w drugim kwartale zanotowała nie tylko dużą stratę EBITDA, lecz także ujemne przychody
Po kilkumiesięcznym ożywieniu w okresie letnim wraz z drugą falą epidemii wróciły mocniejsze obostrzenia. - Przy takich restrykcjach, ograniczeniach swobód obywatelskich właściwie większość turystyki międzynarodowej zamiera. To sytuacja identyczna jak wiosną, pełne zamarcie ruchu turystycznego, sprzedaż mamy na poziomie 6-9 proc. tego, co było przed covidem - mówił w listopadzie ub.r. Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.
Na koniec ub.r. Wakacje.pl zatrudniały 234 osób, co wobec 378 pracowników rok wcześniej oznacza spadek o 38 proc.
Parklot, działający nadal jako osobna spółka, w ub.r. zanotował spadek przychodów o 64,8 proc., z 6,17 do 2,17 mln zł, oraz zysku z 876,2 do 65,7 tys. zł.
17 mln zł pożyczki od WP, 18,8 mln zł z tarczy finansowej
Wydatki operacyjne Wakacje.pl w ub.r. wyniosły 45,36 mln zł, po spadku o 59 proc. ze 111,46 mln zł w 2019 roku (w ujęciu porównawczym). Spadek byłby jeszcze większy, gdyby nie wzrost kosztów amortyzacji z 3,89 do 5,19 mln zł.
Najmocniej zmalały nakłady na usługi obce, czyli m.in. prowizje sprzedażowe i marketing - z 79,97 do 18,55 mln zł. Koszty wynagrodzeń poszły w dół z 20,3 do 17,33 mln zł, a zużycia materiałów i energii - z 1,3 mln zł do 478 tys. zł.
Po wybuchu epidemii spółka na trzy miesiące obniżyła wynagrodzenia i wymiar pracy o 20 proc., żeby dostać dofinansowanie do pensji, ponadto zwolniono ją ze składek pracowniczych na ZUS. Łącznie uzyskała w ten sposób 2,71 mln zł.
W połowie marca br. w ramach tarczy finansowej dla dużych firm Wakacje.pl otrzymały od Polskiego Funduszu Rozwoju 18,8 mln zł pożyczki, z której 75 proc. może zostać umorzone, a pozostała część ma zostać spłacona do połowy 2022 roku. Spółka złożyła też wniosek o dofinansowanie wynagrodzeń, w ramach Tarczy 6.0, za okres od lutego ub.r. do kwietnia br.
Ponadto Wakacje.pl otrzymały 17 mln zł pożyczki od Wirtualna Polska Media.
24 mln zł straty i ujemny kapitał własny
Przychody Wakacje.pl skurczyły się dużo mocniej od kosztów, przez co wyniki rentowności spółki spadły poniżej zera. Wynik EBITDA poszedł w dół z 16,51 mln zł zysku do 22,75 mln zł straty, wynik operacyjny - z 12,63 mln zł zysku do 27,98 mln zł straty, a wynik netto - z 9,99 mln zł zysku do 24,11 mln zł straty.
W konsekwencji kapitał własny spółki zmalał z 17,7 mln zł do -6,37 mln zł. Firma zaznaczyła, że wynika to nie tylko z zeszłorocznej straty, lecz także ostatecznego wchłonięcia w ub.r. właścicieli sieci My Travel i Wakacyjny Świat.
Dodała, że „prognozuje wzrost kapitałów własnych powyżej zera w czwartym kwartale 2021 roku”.
Turystyka zależna od sytuacji epidemicznej
W sprawozdaniu Wakacje.pl jako główne ryzyko dla firmy wskazano ograniczenia, które wprowadzane w ostatnich miesiącach w związku z epidemią: kwarantanna po powrocie z zagranicy, ograniczenie ruchu lotniczego i przemieszczania się oraz limity miejsc w samolotach.
- Istotnym ryzykiem jest również dalszy przebieg pandemii, kolejne fale zakażeń i czas potrzebny do jej globalnego wygaszenia - zaznaczono.
Firma zapowiada, że już po pokonaniu epidemii zamierza zwiększać swoje przychody nie tylko poprzez wzrost sprzedaży obecnych usług, lecz także rozwój produktów komplementarnych. Ma to zapewnić spółce synergie i przełożyć się na poprawę wyników rentowności.
Wakacje.pl szykują się już na letni sezon turystyczny. Pod koniec kwietnia firma zaczęła wprowadzać nową identyfikację wizualną, opartą na zmienionym logotypie i haśle „Urlop zaczyna się tutaj”, a w połowie maja rozpocznie kampanię reklamową.
Dołącz do dyskusji: Wakacje.pl w ub.r. bez 87 proc. wpływów i 38 proc. pracowników, 24 mln zł straty netto