W I kw. reklama wielkoformatowa 8 proc. w górę (raport)
W I kw. br. na wielkoformatowe reklamy outdoorowe w 7 głównych miastach Polski wydano 19,7 mln zł, czyli 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Które branże zainwestowały najwięcej w takie reklamy?
Z badania CAM Media wynika, że wartość sprzedaży wielkoformatowej reklamy outdoorowej w 7 głównych miastach Polski była wyższa niż rok wcześniej w każdym miesiącu I kwartału br. W styczniu ten wzrost wyniósł aż 22 proc.
>>> IGRZ: 115,5 mln zł na reklamę zewnetrzną w I kw. br.
W całym ub.r. sprzedaż nośników wielkoformatowych w największych miastach stanowiła 21 proc. całej sprzedaży reklamy outdoorowej, a jeśli brać pod uwagę ceny netto - 30 proc.
>>> W Polsce jest 95 tys. nośników outdoorowych - najwięcej w Warszawie
W I kwartale br. liczba marketerów wykupujących reklamy wielkoformatowe zwiększyła się do 132 w porównaniu ze 112 rok wcześniej. Przełożyło się to na wzrost liczby kampanii o 17,9 proc. w ujęciu kwartał do kwartału.
Wśród poszczególnych sektorów najbardziej - o 2,1 mln zł w skali roku - swoje nakłady na reklamę wielkoformatową zwiększyła branża motoryzacyjna. Wynika to ze zwiększenia budżetów dotychczasowych reklamodawców i wejścia na rynek nowych, a także zmiany w ustawodawstwie, tzn. braku możliwości odliczenia pełnego VAT-u od samochodów osobowych posiadających homologację pojazdu ciężarowego. Natomiast sektor odzieżowy zainwestował w duże formaty outdoorowe o ok. 1,6 miliona złotych więcej niż rok wcześniej. Warto też zauważyć, że wydatki firm z branży „czas wolny” wzrosły rok do roku o ok. 150 proc.
Z drugiej strony telekomy zainwestowały w wielkoformatową reklamę outdoorową o 60 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadki wydatków w tym zakresie zanotowały również firmy z sektorów turystycznego, żywnościowego oraz napojów i alkoholi.
Nakłady na reklamę wielkoformatową trzech sektorów, które w I kwartale br. wydały na to najwięcej, stanowiły ok. 62 proc. więcej ogólnej wartości sprzedaży tych nośników. Oznacza to wzrost w skali roku o prawie 10 punktów proc.
W całym 2010 roku największym rynkiem regionalnym dla reklamy wielkoformatowej była Warszawa, gdzie wartość inwestycji w tym zakresie wyniosła 38,9 mln zł. Drugim w kolejności rynkiem regionalnym był Kraków, gdzie wydatki reklamowe w tym zakresie wyniosły 11,2 mln zł. Nieco mniej niż w Krakowie zainwestowano w Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście i Katowicach.
W I kwartale br. pozycja Warszawy na tle pozostałych głównych miast uległa dalszemu wzmocnieniu. Rynek warszawski w tym okresie stanowił już ponad 50 proc. szacowanego rynku reklamy wielkoformatowej w Polsce
Od stycznia do marca br. zmieniła się liczba wykorzystywanych miesięcznie powierzchni w poszczególnych miastach. O ile na rynku warszawskim panowała stabilizacja, o tyle znaczne spadki pod tym względem odnotowano w Katowicach i Poznaniu.
Średnia cena transakcyjna wykorzystanego nośnika wielkoformatowego w I kwartale br. wyniosła dokładnie 56 834 zł, co oznacza wzrost o 13,3 proc. w skali roku. Wynika to przede wszystkim z tego, że reklamodawcy byli bardziej zainteresowani nośnikami wyższej jakości, co przekładało się na wzrost udziału w sprzedaży droższych i lepszych jakościowo lokalizacji. Ogółem w czasie realizacji kampanii zużytkowano 346 powierzchni reklamowych w cyklu miesięcznym, co oznacza spadek o 4,6 proc. w skali roku.
Szczegółowe wyjaśnienie pojęć dotyczących lokalizacji:
Klasa lokalizacji: Super Premium – lokalizacja łączy w sobie wszystkie cechy idealnego nośnika tj. wielkość, widoczność, położenie w mieście i względem ruchu, liczbę generowanych kontaktów; Premium – lokalizacja łącząca w sobie minimum dwie ww. cechy; Standard – pozostałe
Położenie lokalizacji: Strefa A – centralne punkty miast; Strefa B – bezpośrednie sąsiedztwo centralnych punktów miast, w promieniu kilometra; Strefa C – pozostałe
Wielkość lokalizacji: Mała – do 200 metrów kwadratowych; Średnia – 200-500 metrów kwadratowych; Duża – powyżej 500 metrów kwadratowych
Raport CAM Media o rynku reklamy wielkoformatowej w Polsce i wszystkie związane z nim analizy zostały sporządzone na podstawie rzeczywistych danych rynkowych gromadzonych od początku stycznia 2010 roku przez sieć monitorującą należącą do firmy. Osoby prowadzące monitoring raportują fakty każdej ekspozycji wielkoformatowej w siedmiu największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Poznaniu, Katowicach i Łodzi. W br. monitorowanych jest prawie 250 lokalizacji.
Dołącz do dyskusji: W I kw. reklama wielkoformatowa 8 proc. w górę (raport)