Ubezpieczyciele zmniejszyli wydatki reklamowe prawie o połowę, PZU liderem, Nationale Nederlanden z największym spadkiem
Firmy ubezpieczeniowe zredukowały w ub.r. względem roku 2015 wydatki reklamowe niemal o połowę. Najbardziej inwestycje w promocje ograniczyły Nationale Nederlanden i Axa Direct. Największym reklamodawcą tej branży w 2016 roku było PZU - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Tradycyjne media - poza internetem - zarobiły na reklamach firm ubezpieczeniowych w 2016 roku niespełna 166,1 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 48,5 proc. mniej niż w 2015 roku.
Największa redukcja ich wydatków objęła indoor, telewizję i outdoor. Na reklamę indoorową ubezpieczyciele przeznaczyli 16,8 tys. zł czyli 92,8 proc. mniej niż w 2015 roku. Z kolei ich reklamy w telewizji warte były w 2016 roku 90,7 mln zł (65,6 proc. mniej niż rok wcześniej), a na outdoorze - 2,1 mln zł (58,6 proc. mniej w skali roku).
Cennikowe wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych na poszczególne media (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 264 019 846 zł | 90 696 907 zł | -65,6 |
Radio | 24 058 493 zł | 24 642 106 zł | 2,4 |
Gazety | 7 127 613 zł | 4 784 923 zł | -32,9 |
Magazyny | 12 161 005 zł | 15 328 140 zł | 26 |
Outdoor | 5 094 307 zł | 2 107 441 zł | -58,6 |
Kina | 9 634 497 zł | 28 483 068 zł | 195,6 |
Indoor | 234 150 zł | 16 800 zł | -92,8 |
322 329 911 zł | 166 059 385 zł | -48,5 |
O 32,9 proc. spadły też wydatki firm ubezpieczeniowych na reklamy w gazetach – z 7,1 do 4,8 mln zł.
Część budżetów została przesunięta na reklamy w radiu i kinach. Stacje radiowe zwiększyły wpływy z reklam ubezpieczycieli o 2,4 proc (do 24,6 mln zł), a kina – o 195,6 proc. (do 28,5 mln zł).
Ubiegłorocznym liderem wydatków na reklamę w mediach pozainternetowych było PZU SA. Ten ubezpieczyciel wydał na nią ok. 27 mln zł , czyli 6,4 proc. mniej w skali roku. Firma od grudnia ub.r. ma nowe kierownictwo odpowiedzialne za marketing - szefem strategii i analiz marketingowych jest Marta Baran, a komunikacją marketingową kieruje Agnieszka Rzepkowska.
Na drugą pozycję spadło Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Nationale Nederlanden Polska. Firma ta zmniejszyła nakłady reklamowe o 67,7 proc. wobec 2015 roku - z 48,4 do 15,6 mln zł. Ten ubezpieczyciel pod koniec ub.r. rozpoczął kampanię reklamową w której reklamował ubezpieczenie Sposób na Przyszłość.
Trzecie miejsce na reklamowym podium zajęła w 2016 roku firma Axa Direct z wydatkami w wysokości 14,9 mln zł - o 40,9 proc. mniejszymi w skali roku.
4Life Direct wydało w ub.r. na swoje reklamy 13,8 mln zł (3,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a Link4 zmniejszyło budżet o 26,3 proc., do 12,8 mln zł. 4Life zostało ukarane przez UOKiK wiosną ub.r. za reklamy bez informacji o zagranicznej siedzibie.
Ta ostatnia firma od grudnia ub.r. ma nowe logo, które przygotowało White Cut Studio.
Cennikowe wydatki reklamowe firm ubezpieczeniowych | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana |
POWSZECHNY ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ | 28 791 576 zł | 26 961 341 zł | -6,4 |
NATIONALE-NEDERLANDEN TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ NA ŻYCIE | 48 354 037 zł | 15 628 019 zł | -67,7 |
AXA DIRECT (AVANSSUR ODDZIAŁ W POLSCE) | 25 219 205 zł | 14 898 763 zł | -40,9 |
4LIFE DIRECT | 13 328 923 zł | 13 802 239 zł | 3,6 |
LINK 4 TOWARZYSTWO UBEZPIECZEŃ | 17 425 197 zł | 12 843 739 zł | -26,3 |
razem | 322 329 911 zł | 166 059 385 zł | -48,5 |
Dołącz do dyskusji: Ubezpieczyciele zmniejszyli wydatki reklamowe prawie o połowę, PZU liderem, Nationale Nederlanden z największym spadkiem