Twórca pop-upów: internet byłby lepszy bez reklam
Ethan Zuckerman, twórca wyskakujących okien z reklamami internetowymi, mówi: „Przepraszam”. I wyjaśnia, jak doszło do wynalezienia pop-upów.
Zuckermann w artykule opublikowanym na łamach portalu The Atlantic wyjaśnia motywy stojące za stworzeniem rozwiązania, które na długie lata zmieniło reklamowe oblicze globalnej sieci.
- Napisałem kod, który otwierał nowe okno i wyświetlał w nim reklamę - opisuje Zuckerman. - Przepraszam. Nasze intencje były dobre. Zaczynam wierzyć, że reklama to jeden z grzechów pierworodnych internetu - przyznaje.
Pomysł na nowy sposób wyświetlania treści reklamowych w postaci pop-upów zrodził się pod koniec lat 90., gdy Zuckerman pracował w firmie hostingowej Tripod.com. Do stworzenia rozwiązania przeklinanego dzisiaj przez miliony internautów skłoniła go podobno historia jednego z klientów, który wpadł w furię kiedy okazało się, że baner reklamujący jego firmę sprzedającą samochody został umieszczony na stronie zawierającej pornografię. Wówczas powstał pomysł, by reklamy umieszczane na stronach otwierały się w osobnych oknach.
- Finalnie stworzyliśmy jedno z najbardziej nielubianych narzędzi w asortymencie reklamodawcy: reklamy w wyskakujących okienkach - pisze Zuckerman. - Jednak wtedy wydawało się, że jest to idealne rozwiązanie. Pozwalało związać reklamę ze stroną użytkownika, a nie z witryną, na której została umieszczona. Dzięki temu reklamodawca nie musiał się obawiać bezpośredniego związku swojej marki z treścią strony, na której umieszczał reklamę - dodaje.
Twórca pop-upów, obecnie pracujący jako dyrektor MIT Center for Civic Media nie ukrywa, że jest głęboko rozczarowany kierunkiem, w którym podąża obecnie globalna sieć. - Nie ma jednej właściwej odpowiedzi na pytanie, jak płacić za narzędzie, które pozwala nam dzielić się wiedzą, opiniami, pomysłami i zdjęciami słodkich kotów. Ale po 20 latach internetu wspieranego przez reklamę łatwo zauważyć, że obecny model jest zły, zepsuty i powodujący rozpad - uważa.
Dołącz do dyskusji: Twórca pop-upów: internet byłby lepszy bez reklam