SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa TVN miała prawie 500 mln zł zysku netto w 2020 roku

W ub.r. grupa TVN zanotowała spadek przychodów o 9,8 proc. do 1,87 mld zł, a jej zysk netto zmalał z 540,57 do 486,98 mln zł. Nadawca zatrudnia 1,4 tys. pracowników etatowych, zwiększył wpływy abonamentowe i dostał dużo wyższą dywidendę od Canal+ Polska - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Przychody reklamowe, stanowiące zdecydowaną większość wpływów grupy TVN, zmalały rok do roku z 1,46 do 1,29 mld zł, natomiast przychody ze sponsoringu - z 200,27 do 171,98 mln zł (we wszystkich grafikach w tekście kwoty są w tys. zł).

W ub.r., w związku z recesją gospodarczą po wybuchu epidemii, wartość polskiego rynku reklamowego zmalała o 8,6 proc. do 9,97 mld zł, a sam segment reklamy telewizyjnej zmalał o 10,1 proc. do 3,94 mld zł.

Mniej z reklam, więcej od internautów i operatorów

Za to z 254,55 do 286,02 mln zł zwiększyły się przychody abonamentowe. To wpływy głównie od operatorów platform cyfrowych i telewizji kablowych oraz z subskrypcji VOD. W sierpniu ub.r. ówczesny prezes TVN podał, że należąca do nadawcy platforma Player miała 375 tys. płacących użytkowników, a w lutym br. wprowadzono w niej w pełni odpłatną ofertę.

Pozostałe przychody grupy TVN zmalały ze 151,38 do 118,84 mln zł. To przede wszystkim wpływy z usług produkcyjnych i technicznych, najmu, sprzedaży praw programowych, dystrybucji kinowej, audiotele i wiadomości SMS.

Przychody TVN od Grupy Discovery (głównie ze sprzedaży praw programowych oraz usług technicznych i marketingowych) zmalały rok do roku ze 108,22 do 76,19 mln zł, od Canal+ Polska (głównie z abonamentu, praw programowych, usług technicznych i marketingowych) wzrosły z 39,77 do42,62 mln zł, a od podmiotów, w których koncern Discovery ma mniejszościowe udziały - z 30,02 do 30,68 mln zł.

Koszty 6 proc. w dół

Wydatki operacyjne grupy TVN zmniejszyły się z 1,44 do 1,36 mld zł, czyli o 5,7 proc. Koszty amortyzacji i utraty wartości kapitalizowanych kosztów produkcji własnej, koprodukcji i produkcji kinowych zmalały z 593,19 do 499,87 mln zł, a amortyzacji i utraty wartości zakupionych licencji programowych - ze 140,25 do 135,19 mln zł.

Natomiast koszty sprzedanych towarów i usług poszły w dół z 63,75 do 33,41 mln zł, a wydatki na nadawanie programów tv - z 12,56 do 6,71 mln zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zwiększyły się z 218,97 do 221,67 mln zł (z czego koszty programu motywacyjnego dla kluczowych menedżerów - z 3,61 do 5,57 mln zł). Członkowie zarządu spółki zarobili w ub.r. 13,14 mln zł, wobec 20,25 mln zł rok wcześniej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na koniec ub.r. cała grupa kapitałowa zatrudniała 1 639 pracowników etatowych, o 14 więcej niż rok wcześniej. Jesienią ub.r. z firmą pożegnali się prezes Piotr Korycki oraz członkowie zarządu Tomasz Marszałł i Maciej Maciejowski.

Pod koniec ub.r. nadawca zwolnił w swojej centrali i oddziałach regionalnych ok. 30 osób, m.in. z TVN Media, pracowników działu techniki oraz inżynierów wozów transmisyjnych, a na początku br. z kilkunastoma osobami z redakcji TVN24, m.in. Igorem Sokołowskim, Maciejem Dolegą, Aleksandrą Janiec i Anną Kowalską.

Koszty marketingu i badań poniesione przez grupę TVN zwiększyły się z 84,51 do 99,84 mln zł, a praw autorskich - z 33,6 do 66,25 mln zł. Natomiast wydatki na wynajem poszły w dół z 12,56 do 6,71 mln zł.

Grupa TVN w związku z zakupami aktywów programowych w 2021 i 2022 roku ma do zapłaty 122,99 mln zł, natomiast w związku z emisją kanałów w naziemnej telewizji cyfrowej płaci rocznie 13,29 mln zł.

32 proc. akcji Canal+ warte 716 mln zł

TVN poprzez swoje biuro reklamy TVN Media ma 32 proc. akcji Canal+ Polska. W ub.r. otrzymało z tego tytuły 97,17 mln zł dywidendy, wobec 23,46 mln zł rok wcześniej.

Wartość tych akcji w ub.r. zmniejszono w bilansie TVN z 758,48 do 716,49 mln zł, to efekt korekty związanej z wprowadzeniem standardu rachunkowości MSSF 15 przy wpływach od klientów.

W listopadzie ub.r. Canal+ Polska ogłosił plan wejścia na warszawską giełdę, TVN Media i spółka zależna Liberty Global (ma 17 proc. akcji) chciały sprzedać posiadane walory za maksymalnie 1,3 mld zł. Jednak prospekt został wycofany „w związku ze zmiennością na rynkach finansowych w ostatnim czasie”.

Mniejszy zysk, 302 mln zł na kapitał rezerwowy

Znacząco zmniejszyły się wynik rentowności grupy TVN. Zysk operacyjny poszedł w dół z 671,47 do 548,7 mln zł, zysk brutto - z 650,76 do 542,89 mln zł, a zysk netto - z 540,57 do 486,98 mln zł.

Firma zapłaciła w ub.r. 55,91 mln zł podatku dochodowego, wobec 110,19 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu jednostkowym TVN zanotował w ub.r. spadek przychodów sprzedażowych z 1,73 do 1,59 mld zł i wzrost zysku netto z 286,47 do 302,97 mln zł. Bezpośrednio 100 proc. udziałów nadawcy ma holenderska spółka Polish Television Holding, która w sierpniu ub.r. wchłonęła także zarejestrowaną w Holandii firmę N-Vision mającą wcześniej 53,3 proc. udziałów nadawcy.

W zeszłym tygodniu na walnym zgromadzeniu Polish Television Holding postanowił, że jednostkowy zysk netto TVN w całości zasili kapitał rezerwowy nadawcy.

Wpływy TVN Media w dół o 23 proc.

Biuro reklamy TVN Media zanotowało w ub.r. 215,71 mln zł przychodów sprzedażowych, po spadku o 22,8 proc. z 279,51 mln zł w 2019 roku.

Wpływy z działalności brokerskiej zmalały z 265,98 do 206 mln zł, a pozostałe przychody - z 13,62 do 9,71 mln zł. TVN Media zajmuje się sprzedażą oferty reklamowej stacji TVN Grupy Discovery, a także kilku nadawców zewnętrznych, m.in. Canal+ Polska, Viacom, The Walt Disney Company i FOX International. Z końcem ub.r. straciła obsługę Telewizji Puls, która nawiązała współpracę z Polsat Media.

Wydatki operacyjne TVN Media zmalały znacznie słabiej niż wpływy - o 13,9 proc. do 87,63 mln zł. Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zmniejszyły się z 53,72 do 50,15 mln zł, na marketing i badania - z 11,32 do 5,35 mln zł, a koszty określone jako pozostałe - z 17,59 do 14,63 mln zł.

Na wyniki rentowności TVN Media mocno wpływają dywidendy od Canal+ Polska. Zysk operacyjny zwiększył się z 201,45 do 225,54 mln zł, zysk brutto - z 212,41 do 230,64 mln zł, a zysk netto - ze 184,06 do 203,54 mln zł.

TVN Media jako jedyny udziałowiec TVN Media zdecydował, że cały zeszłoroczny zysk netto zostanie przeznaczony na pokrycie wcześniejszych strat firmy.

Dołącz do dyskusji: Grupa TVN miała prawie 500 mln zł zysku netto w 2020 roku

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mały miś
Pensje zarządu to 10 procent wszystkich wydatków na wynagrodzenia. W zarządzie jest z 5 osób. Ta firma naprawdę potrzebuje związków zawodowych
odpowiedź
User
Jan
Kurski pokazywał chyba miliard zysku więc słabo TVN.
odpowiedź
User
Samul
Niech zwolnią dziadka Edka to zysk się podwoi.
odpowiedź