Tomasz Machała: nowe studio Wirtualnej Polski to wielomilionowy wydatek, w płatnym VoD nie widzimy zysku
Wirtualna Polska w nowej odsłonie uruchomiła serwisy WP Finanse (zyskał formę blogową) i WP Wideo (eksponuje programy WP). Wydawca zaczyna kilka nowych cykli wideo w tym talk-show kulinarny Hanny Lis, magazyn konsumencki „Czy to się opłaca” czy show-biznesowy „Pudelko” i przygotowuje studio w nowej siedzibie. - Budujemy studio, które wyprzedza wszystko to, co dzisiaj jest w internecie. To wielomilionowy wydatek - podkreśla Tomasz Machała, wiceprezes WP Media ds. produktu wydawniczego.
Nowe studio jest przygotowywane w biurowcu przy ul. Żwirki i Wigury, do którego Wirtualna Polska z początkiem przyszłego roku przeniesie się z obecnej siedziby przy ul. Jutrzenki. Firma umowę najmu podpisała na 7 lat, zapłaci przez ten okres 41 mln zł.
- Cała ta operacja: najpierw zaprojektowania, potem spraw scenograficznych i sprzętowych, trwa pewnie od roku. W tym czasie byliśmy na iluś targach - w Amsterdamie Las Vegas, gdzie szukaliśmy topowego sprzętu - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Machała, wiceprezes WP Media ds. produktu wydawniczego. - Mamy wieloletnią umowę na najem tego budynku, więc nowe studio musi być nowoczesne nie tylko dziś, ale też za kilka lat. Budujemy studio, które wyprzedza wszystko to, co dzisiaj jest w internecie - podkreśla.
Nowe studio będzie się też znacząco różnić od dotychczasowego, które uruchomiono jesienią 2016 roku, krótko przed startem Telewizji WP. - Jest większe będzie miało więcej sprzętu, który jest generację do przodu, więc daje szersze możliwości. Jest też istotna różnica scenograficzna: poprzednio studio było budowane przede wszystkim na potrzeby porannego pasma na żywo w Telewizji WP. Kiedy ze względów biznesowych musieliśmy z nich zrezygnować, okazało się, że istotne funkcjonalności studia są już nie do użycia, bo nie da się kompletnie przeprojektować przestrzeni, zmienić scenografii - tłumaczy Machała.
- Dzisiaj większość naszej produkcji to internetowe programy informacyjne, publicystyczne, sportowe i biznesowe. Nowe studio formatujemy pod taką tematykę, a nie pod telewizję śniadaniową - dodaje wiceprezes WP Media.
Firma nie podaje dokładnych kosztów przygotowania nowego studia. - To wielomilionowy wydatek - zaznacza Tomasz Machała.
Programy WP nie trafią do Telewizji WP. „Różne potrzeby widzów”
We wtorek Wirtualna Polska przedstawiła kilka nowych programów wideo, które będzie emitować jesienią. W programie „Hanna i przyjaciele” Hanna Lis będzie rozmawiać ze znanymi osobami, gotując przy tym. Cykl zadebiutuje w październiku.
Pojawią się też magazyn konsumencki „Czy to się opłaca?” (Kuba Jankowski i Kinga Jurga wspólnie z gośćmi będą testowali różne produkty codziennego użytku) oraz show-biznesowe „Pudelko” (dziennikarz Pudelek.pl Michał Dziedzic będzie rozmawiał z gwiazdami).
Ponadto dalej będzie realizowanych wiele obecnych programów wideo: publicystyczne „Tłit”, „Newsroom” (emitowany też w Polsat News), „Racja stanu” i „Wyborczy grill”, gospodarcze „Money. To się liczy” i „Nino o biznesie”, sportowe „Druga połowa”, „Bez hamulców” i „Klatka po klatce” oraz show-biznesowe „Beach please” i „w łóżku z Oskarem”.
Tomasz Machała informuje, że budżet nowej ramówki jest o kilkadziesiąt proc. wyższy niż tej sprzed roku.
Dwa lata temu Wirtualna Polska zrealizowała parę odcinków talk-show Macieja Orłosia z udziałem publiczności. Jednocześnie Gazeta.pl w podobnej formule realizowała program „Make Poland Great Again” z twórcami profilu Make Life Harder.
Obecnie WP nie planuje kolejnych formatów wideo z publicznością. - Jakie programy z publicznością, które mogłyby się sprawdzić w internecie? Może teleturnieje, poza tym niczego nie widzę - uzasadnia Tomasz Machała. - Koszt realizacji jest tak kolosalny, że w internecie to się „nie zepnie”. „Spięłoby się” przy połączeniu internetu i telewizji, ale ponieważ zasięg techniczny MUXa ósmego, a w związku z tym Telewizji WP, rośnie na tyle wolno, upłynie sporo czasu, zanim pomyślimy o produkcjach własnych z publicznością - dodaje.
Wszystkie programy wideo będą emitowane w serwisach internetowych Wirtualnej Polski, natomiast nie trafią na antenę Telewizji WP. - Widz internetowy i telewizyjny mają zupełnie inne potrzeby. Szczerze mówiąc, nie nauczyliśmy się docierać do wspólnej części tych grup widzów - przyznaje Machała.
- Naszą jedyną produkcją internetowo-telewizyjną jest „Newsroom”, który w Polsat News ma stałe pasmo, tydzień temu miał 0,63 proc. udziału w oglądalności, czyli więcej niż Telewizja WP. Natomiast nie pasuje w tym paśmie do ramówki Telewizji WP - tłumaczy.
W Telewizji WP dalej „Mam talent”, „Top Gear” i „Mistrzowie kabaretu”
W jesiennej ramówce Telewizji WP pojawi się amerykańska edycja talent-show „Mam talent - mistrzowie”, w którym rywalizują zwycięzcy poprzednich serii programu. Oglądać też można będzie reality-show „Wykute w ogniu”, w którym w każdym odcinku rywalizuje czterech zawodników potrafiących przygotować w hucie różne przedmioty.
Ponadto emitowane będą nowe odcinki realizowanego dla stacji cyklu „Mistrzowie kabaretu”, programu motoryzacyjnego „Top Gear” oraz „Pokochaj lub sprzedaj - Vancouver” o luksusowych rezydencjach i urządzaniu wnętrz.
Według danych Nielsen Audience Measurement w sierpniu br. Telewizja WP miała 0,72 proc. udziału w rynku oglądalności naziemnej telewizji cyfrowej, o 24,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
WP Wideo i WP Finanse w nowych wersjach, bez płatnego wideo
Wirtualna Polska w nowych odsłonach udostępniła serwisy WP Finanse i WP Wideo. Ten pierwszy, dotyczący tematyki konsumenckiej, zyskał formę blogową. W witrynie publikowane są m.in. testy produktów i opisy promocji, ma pojawiać się więcej multimediów i osobne cykle wideo.
Według danych Gemius/PBI w maju br. WP Finanse zanotowały 3,93 mln użytkowników i 18,47 mln odsłon. Zdecydowanie popularniejszy jest drugi serwis gospodarczy Wirtualnej Polski - Money.pl, który z 7,14 mln użytkowników i 57,88 mln odsłon w maju był liderem w tej kategorii.
Z kolei na WP Wideo wprowadzono nowy układ, w którym eksponowane są programy produkowane przez Wirtualną Polskę. W serwisie nie ma już natomiast filmów, seriali ani produkcji z Telewizji WP.
Wirtualna Polska nie zamierza oferować płatnych treści wideo. - Biorąc pod uwagę Netflixa i nadawców telewizyjnych na rynek płatnego kontentu wideo patrzymy z ostrożnością - mówi Tomasz Machała. - Ciekawi jesteśmy, jaka będzie przyszłość na przykład CDA, czy obroni się w rywalizacji z kolejnymi globalnymi platformami - bo przecież niebawem pojawi się Disney+ - i nadawcami telewizyjnymi, którzy produkują świetny kontent. Dla nas to rachunek, w którym nie widzimy zysku - uzasadnia.
W lipcu br. WP Wideo zanotowało 2,6 mln realnych użytkowników i 10,95 mln odsłon, było na trzecim miejscu wśród serwisów VoD pod względem zasięgu.
Natomiast wszystkie strony i aplikacje internetowe Grupy Wirtualna Polska w sierpniu br. miały 20,6 mln realnych użytkowników i 2,95 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 15,97 mln użytkowników i 1,87 mld odsłon.
W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost wpływów sprzedażowych o 34,2 proc. do 335,51 mln zł i zysku EBITDA o 22,6 proc. do 89,59 mln zł oraz spadek zysku netto z 27,73 do 22,84 mln zł. Firma zdecydowaną większość działalności prowadzi w internecie - zanotowała tam 325,88 mln zł przychodów (po wzroście o 34 proc. w skali roku) i 92,67 mln zł zysku EBITDA. Natomiast Telewizja WP miała 9,63 mln zł przychodów sprzedażowych i 3,08 mln zł straty EBITDA, wobec 6,92 mln zł wpływów i 4,46 mln zł straty rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Tomasz Machała: nowe studio Wirtualnej Polski to wielomilionowy wydatek, w płatnym VoD nie widzimy zysku
Jeśli to będą nadal takie tuzy jak Biedrzycka i te majtki z naTemat,
to krew w piach. Ludzie oczekują ciekawego kontentu a nie efekciarstwa.
Kto ogląda wideo w internecie?
Onet sparzył się na tym potwornie.
licza pewnie na wygraną KOPOKO i darmowy internet dla gimbazy