SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Teresa Bochwic: Jeżeli właściciela medium nie razi kryptoreklama, to może bierze za to pieniądze

- Pracownicy mediów publicznych nie powinni uprawiać kryptoreklamy ani jawnej reklamy. Widzowie mają prawo oczekiwać prawdy - pisze Teresa Bochwic, szefowa Obywatelskiej Komisji Etyki Mediów i członek zarządu głównego SDP.

Kodeksy etyki mediów publicznych i regulaminy nie pozwalają pracownikom uprawiać kryptoreklamy ani jawnej reklamy. Tym się powinny one odróżniać od prywatnego pracodawcy, że ich odbiorca ma prawo, by nie zawieść jego zaufania. Ma prawo oczekiwać od nich prawdy w informacjach i ma prawo oczekiwać, że nikt nie będzie mu wciskał towarów, których jakość zachwalana jest przez producenta, bo trudno wtedy mówić o rzetelnym informowaniu społeczeństwa. Nie pozwalają na to również karty etyki mediów.

W Stowarzyszeniu Dziennikarzy Polskich obowiązuje Kodeks Etyki Dziennikarskiej. Oto jego postanowienia:

&17. Wiarygodność i niezależność dziennikarska jest nie do pogodzenia z przyjmowaniem prezentów o wartości przekraczającej 200 zł, korzystaniem z darmowych wyjazdów czy testowaniem przedmiotów, urządzeń.

&18. Dziennikarzowi nie wolno zajmować się akwizycją oraz brać udziału w reklamie i public relations - wyjątkiem mogą być jedynie akcje społeczne i charytatywne; materiały redakcyjne muszą być czytelnie oddzielone od materiałów reklamowych i promocyjnych.
&19. Wysoce naganna jest kryptoreklama i zatajanie informacji dla własnych korzyści.

>>> Tomasz Lis reklamuje Powerade. Dziennikarze się śmieją, Machała ogłasza „nowe czasy i reguły”

Jeszcze 10 lat temu jednoczesna praca w prasie i dla agencji reklamowej była wprost nie do pomyślenia. Dziś jest inaczej - każdy pracuje, gdzie się da i trzyma się tej pracy. Co innego reklama na antenie czy w artykule. Sądzę, że trzeba przemyśleć, jak powinna wyglądać sytuacja w mediach prywatnych, ostatecznie już w programie „Big Brother” nikt się tym nie przejmował i stosowano nachalny product placement (pewien napój...), robili to zarówno uczestnicy, jak i prowadzący i dziennikarze.

Jeżeli zaś właściciela nie razi kryptoreklama, przeciwnie, może bierze za to pieniądze... To cóż, niech reklamują.


Teresa Bochwic, przewodnicząca Obywatelskiej Komisji Etyki Mediów i członek zarządu głównego SDP

Dołącz do dyskusji: Teresa Bochwic: Jeżeli właściciela medium nie razi kryptoreklama, to może bierze za to pieniądze

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
MOHEL
Pani Tereso !!!! Chciała Pani kapitalizmu i obalenia komuny, no to niestety tak to już jest : WOLNA AMERYKANKA, wolnoć Tomku w swoim domku. A w galeriach handlowych ani Tomaszowi L. ani Hanuli S. - L. nikt kawusi z pianką, ani hotdoga z keczupem za darmo nie poda. Trzeba mieć pełny portfelik, albo kartę plastykowa dobrze nasączoną mamoną i dlatego zasady i reguły dla frajerom, życie mija a ja niczyja. Dispersez vous, Disposez et Roulez !!!!! jak mawiają francuscy żandarmi na skrzyżowaniach. A poteoretyzowac mogą sobie państwo już niebawem na emeryckich herbatkach... :-) Zresztą... Jula Braun za parę lat do was dołączy i przyzna wam ... o dziwo pełna rację. Tylko co z tego ?????
20 12
odpowiedź