SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP i Nielsen podpisały umowę na realizację badań oglądalności

Wczoraj Telewizja Polska podpisała umowę z Nielsenem na dostarczenie wyników badania oglądalności na kolejny rok - wynika z informacji portalu Wirtualnemedia.pl. Tym samym firma będzie współpracować z nadawcą publicznym do kwietnia 2020 roku.

siedziba Telewizji Polskiej, fot. AKPAsiedziba Telewizji Polskiej, fot. AKPA

TVP ogłaszała przetarg na dostarczenie wyników badania oglądalności dwukrotnie - najpierw pierwszy z nich trwał do 7 marca br. i nie zgłosiła się do niego żadna firma. Nielsen krótko przed upływem terminu składania ofert poinformował, że nie weźmie w nim udziału ze względu na zasady i warunki dokumentacji przetargowej.

Następnie nadawca ogłosił kolejne postępowanie w którym złagodził zapisy w projekcie umowy, jaką zamierzał zawrzeć z wybraną firmą (m.in. zmniejszono poziom utrzymania rotacji gospodarstw w panelu, wymaganą liczbę monitorowanych stacji TV, zlikwidowano też zapis o obniżeniu wynagrodzenia w przypadku wskazanych w razie kontroli nieprawidłowości).

Ostatecznie Nielsen zdecydował się wziąć udział w nowym postępowaniu przetargowym, uzasadniając, że złoży ofertę, ponieważ „warunki w nowej dokumentacji przetargowej są zgodne z praktyką oraz standardami rynkowymi”. Był jedynym podmiotem, który zgłosił się w drugim przetargu.

Mimo że TVP na roczną współpracę z instytutem zamierzała przeznaczyć dokładnie 9 224 960,64 zł brutto, a Nielsen złożył ofertę z ceną 9 317 250,00 zł ostatecznie w środę, 10 kwietnia br. podpisano umowę na dostarczenie badań telemetrycznych. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że kwota zaproponowana przez NAM była wyższa niż rekomendował to zarząd (obecnie zasiada w nim prezes - Jacek Kurski oraz członkini zarządu - Marzena Paczuska), ale mieściła się w zakresie, jaki zaakceptowała rada nadzorcza spółki.

Przyszły rok decydujący dla badań rynku mediów

Jak wynika z dokumentów przetargowych TVP, wykonawca badania ma pobierać dane z co najmniej 2350 mierników zainstalowanych w przynajmniej 1750 gospodarstwach domowych. Telewizja Polska chce otrzymywać dane z minimum 150 stacji minuta po minucie.

Poprzednia umowa, która wygasła dokładnie 9 kwietnia br. opiewała na kwotę blisko 37 mln zł, co dawało – przy podzieleniu jej na okres 4 lat – sumę ok. 9 mln zł rocznie. Warto przypomnieć, że zanim została zawarta, TVP przedłużała z tym instytutem wcześniejszy kontrakt, bo przeciągał się ówczesny przetarg na dostawę danych telemetrycznych. Zrobiono to dwukrotnie, a miesięczne umowy opiewały na kwotę ok. 800 tys. zł.

Publiczna telewizja w dokumentach przetargowych zapowiedziała, że kolejne postępowanie na dostarczanie danych telemetrycznych zostanie ogłoszone w styczniu 2020 roku. Nadawca korzysta także z danych przekazywanych przez Netię w systemie MOR (modelu oglądalności rzeczywistej). Często porównuje wyniki oglądalności np. ważnych imprez sportowych z danymi Nielsena, sugerując, że panel NAM zaniża wyniki.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że spółka bardzo mocno liczy na rozwiązanie kwestii jednoźródłowych badań mediów, realizowanych pod nadzorem KRRiT, nad którymi obecnie pracuje zespół Telemetrii Polskiej wspólnie z rynkiem. Wstępne wyniki tych badań miałyby być znane w połowie 2020 roku. W tym roku na ten cel przeznaczonych jest ok. 40 mln złotych. Początkowo projekt ma być finansowany w połowie z budżetu państwa, a w połowie przez rynek. Rocznie badanie ma kosztować 70-80 mln zł.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów od kwietnia 2018 roku. Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Dołącz do dyskusji: TVP i Nielsen podpisały umowę na realizację badań oglądalności

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
myśl
czy to news z 1 kwietnia? ;-)
odpowiedź
User
B. P.
Hipokryzja TVPis...
odpowiedź
User
Nicko
Niezłomny Jacek podpisał coś z oszukańczym Niemcem?
odpowiedź