TVN24 najchętniej oglądany o poranku, TVP1 na czele w prime-time
W jesiennej ramówce w godzinach porannych najchętniej oglądaną stacją telewizyjną w Polsce jest TVN24, a drugie miejsce zajmuje TVP Info. Liderem pasma popołudniowego jest Polsat, wieczornego - TVN, a nocnego - TVP1 - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Takie dane nie powinny absolutnie dziwić. Są związane z naturalnym cyklem dnia przeciętnego widza - mówi nam Bartosz Zientek, prezes zarządu Media Context.
Od 1 września do 19 października 2023 roku w ujęciu całodobowym najchętniej oglądaną stacją wśród wszystkich widzów była telewizyjna Jedynka, której udział wyniósł 7,97 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Drugie miejsce zajęła TVP2 (7,46 proc.), trzecie - Polsat (6,72 proc.), czwarte - TVN (6,68 proc.), piąte - TVN24 - 6,39 proc., a szóste - TVP Info (5,63 proc.).
TVN24 zdecydowanym liderem o poranku, na drugim miejscu TVP Info
W badanym okresie w porannym paśmie (od godz. 6.00 do 12.00) wyraźnym liderem rynku jest TVN24, który notuje SHR% na poziomie 9,77 proc. Drugą lokatę zajmuje konkurencyjne TVP Info, które ma 7,98 proc.
Dopiero na trzecim miejscu sklasyfikowany został najwyżej będący w rankingu kanał z tzw. „wielkiej czwórki” - TVP2 (6,84 proc.). Kolejne trzy miejsca należą do: Polsatu (6,82 proc.), TVP1 (6,49 proc.) i TVN (6,19 proc.).
- Takie dane nie powinny absolutnie dziwić. Są związane z naturalnym cyklem dnia przeciętnego widza. Rano ludzie poszukują informacji, dlatego włączają stacje informacyjne (portale internetowe notują podobne schematy) - ta prawidłowość została jeszcze bardziej wzmocniona przez okres przedwyborczy, który tylko nasilił poranny „głód informacyjny” w społeczeństwie - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu Media Context.
Polsat liderem popołudniu, TVN24 przed TVN
Popołudniu (od 12.00 do 19.00) liderem oglądalności w okresie od 1 września do 19 października 2023 roku był Polsat (7,98 proc.). Drugie miejsce zajęła TVP1 (7,85 proc.), a trzecia była TVP2 (7,55 proc.).
Czwarte miejsce zajął informacyjny kanał TVN Warner Bros. Discovery (6,74 proc.), a oczko niżej uplasował się główny kanał komercyjnego nadawcy (5,26 proc.).
„Wielka czwórka” zajęła pierwsze cztery miejsca tylko w prime-time
W godzinach najwyższej telewizyjnej oglądalności (tzw. prime-time), tj. od 19.00 do 23.00 widzowie w badanym okresie najchętniej oglądali TVP1 (9,84 proc.). Następnie uplasowały się takie stacje, jak: TVN (8,96 proc.), TVP2 (8,54 proc.) i Polsat (6,08 proc.).
- W prime-time dominują stacje z tzw. „BIG4” z dwóch powodów: po pierwsze wtedy też na ich antenach mamy wieczorne pasmo informacyjne (po raz kolejny zaspakajamy ‘głód informacyjny” widza - tym raz jednak oczekuje on podsumowania wydarzeń danego dnia), po drugie w tym paśmie stacje wytaczają „najcięższe działa”, bo to wtedy przecież mamy premiery wszystkich nowości oraz stałych hitów - mówi Bartosz Zientek.
TVN24 i TVP Info w nocy przegrywają tylko z TVN
Ciekawie sytuacja wygląda w godzinach nocnych, tj. od 23.00 do 6.00. W tym paśmie wszystkie czołowe stacje mają wyraźnie niższe udziały niż w ujęciu całodobowym. Liderem jest TVN z 5,20 proc. udziału.
- Jak już przez główne anteny przetoczy się fala premier, widzowie zaczynają szukać tego co jest dla każdego najbardziej „naturalnym” kontentem i dlatego w godzinach nocnych widzimy większe rozmycie się udziałów stacji - analizuje ekspert. - Oczywiście taki układ wynika z układu ramówek poszczególnych stacji - (pisałem o tym kiedyś na LinkedIn) - i dopóki stacje z tzw. „BIG4” nie dokonają jakichś radykalnych zmian w ramówkach (np. usuwając pasmo informacyjne z głównej anteny) taki obraz będzie się utrzymywał - dodaje.
Kolejne dwa miejsca zajmują stacje newsowe: TVN24 (5,06 proc.) oraz TVP Info (5,02 proc.), które w tym czasie pokazują głównie powtórkowe wydania audycji zrealizowanych w ciągu dnia.
Od czwartego do szóstego miejsca plasują się kolejno: TVP1 (4,88 proc.), Polsat (4,69 proc.) i TVP2 (4,62 proc.). Tuż za tymi stacjami znajduje się TV Puls (4,47 proc.).
Wśród widzów w grupie 16-49 w paśmie porannym liderem jest TVN (8,42 proc. udziału). Popołudniu pierwsze miejsca zajmuje Polsat (8,62 proc.), a w prime-time i w nocy - TVN (odpowiednio 10,64 proc. i 6,81 proc.). W ujęciu całodobowym pierwszy jest TVN z SHR% na poziomie 8,57 proc.
We wszystkich analizowanych pasmach pierwsze dwa miejsca zajmują wymiennie TVN i Polsat. Z kolei TVP2 i TVP1 plasują się od trzeciej do szóstej lokaty, tylko w prime-time nie przegrywają ze stacjami spoza „wielkiej czwórki”.
Biorąc pod uwagę stacje spoza „wielkiej czwórki” w paśmie 6.00-12.00 dobrze sobie radzą: TVN24 (6,74 proc.) i TVN7 (6,40 proc.). W godzinach popołudniowych dobre wyniki notują TVN7 (4,91 proc.) i TVN24 (4,13 proc.). Z kolei w nocy warto zwrócić uwagę na: TV Puls (5 proc.) i TTV (4,21 proc.).
- Swoją drogą ciekaw jestem, czy któryś nadawca kiedykolwiek odważy się na taki ruch, aby przekierować widza zainteresowanego pasmem informacyjnym w 100 proc. do stacji informacyjnej, a na głównej antenie spróbuje złapać innego widza - zastanawia się Bartosz Zientek, prezes zarządu Media Context.
Dane dla grupy 16-59.
Dołącz do dyskusji: TVN24 najchętniej oglądany o poranku, TVP1 na czele w prime-time