T-Mobile Polska ma 10,4 mln klientów. Zysk EBITDA zmalał o 15 proc. m.in. wskutek darmowego roamingu w UE
Na koniec ub.r. T-Mobile Polska miał 10,454 mln klientów, w tym 6,921 mln abonentów. Wpływy firmy zmalały o 1,1 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 15,1 mln zł (co telekom tłumaczy m.in. kosztami wprowadzenia darmowego roamingu w Unii Europejskiej).
Liczba klientów T-Mobile Polska w skali roku zmalała o 180 tys. do 10,454 mln na koniec ub.r.
W IV kwartale baza klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 124 tys. do 6,921 mln. W całym 2017 roku baza abonentów spółki wzrosła o 309 tysięcy. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 3,533 mln i zwiększyła się o 33 tys. numerów w porównaniu z III kwartałem 2017 r.
W całym ub.r. spółka zwiększyła średni przychód miesięczny na klienta usług przedpłaconych do 12 zł z 10 zł w 2016 r.
- To rok mocnych inwestycji w rozbudowę sieci sprzedaży oraz w zwiększenie zatrudnienia w obszarach bezpośrednio związanych z obsługą klientów. Dzięki temu jesteśmy bliżej potrzeb naszych klientów, a oni szybciej mogą się z nami skontaktować. Połączenie najlepszej i najszybszej sieci mobilnej z większym naciskiem na jakość obsługi, jak również uproszczenie produktów i rozszerzenie sieci sprzedaży procentuje ciągłym wzrostem satysfakcji klientów. Ma to również kluczowy wpływ na widoczny trend powrotu klientów do T Mobile - komentuje zeszłoroczne wyniki Andreas Maierhofer, prezes T-Mobile Polska.
Wpływy firmy w ub.r. wyniosły 6,422 mld zł, o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Przychody z usług mobilnych wyniosły 5,97 mld zł i były niższe o 1,4 proc. w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku. Pozostałe przychody spółki, uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 451 mln zł i były wyższe o 3,4 proc. w porównaniu z 2016 r. W samym czwartym kwartale 2017 r. skonsolidowane przychody całkowite wyniosły 1,66 mld zł, co oznacza spadek o 3,8 proc. r/r.
Z kolei skorygowany zysk EBITDA spółki w całym ub.r. zmalał o 15,1 proc. do 1,782 mld zł (a marża EBITDA - z 32,4 do 27,7 proc.), a tylko w czwartym kwartale ub.r. - o 24,9 proc. do 450 mln zł (natomiast marża EBITDA - z 34,8 do 27,2 proc.).
- Po kilku latach spadków, w 2017 roku całkowite przychody T-Mobile w zasadzie ustabilizowały się, co podkreślają dobre wyniki operacyjne. Na efektywność działalności operacyjnej mierzoną EBITDA miały silny wpływ utracone przychody z usług i wyższe koszty związane z wprowadzeniem regulacji Roam Like At Home, zwiększeniem zatrudnienia odzwierciadlającym rozbudowę sieci sprzedaży, a także wyższe nakłady marketingowe w porównaniu do przeszłości - wylicza Juraj Andras, członek zarządu T-Mobile Polska ds. finansowych. - W przyszłości spodziewamy się stabilizacji marży EBITDA, ponieważ zniknie wpływ większości zdarzeń jednorazowych - dodał.
Operator informuje, że bez negatywnego wpływu regulacji roamingowych zysk EBITDA firmy w całym ub.r. zmalałby tylko o 9,8 proc., a w czwartym kwartale - o 17,6 proc. (to o 44 mln mniejszy spadek niż z uwzględnieniem kosztów darmowego roamingu w UE).
W ub.r. roku liczba stacji bazowych T-Mobile obsługujących technologię LTE wzrosła o 1 827 do 10 217, a liczba stacji oferujących klientom LTE na częstotliwości 800 MHz - o 3 621 do 5 593.
W 2017 roku T-Mobile Polska otworzył 103 nowe sklepy zwiększając ich liczbę do 665 punktów sprzedaży w całym kraju.
Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska ma 10,4 mln klientów. Zysk EBITDA zmalał o 15 proc. m.in. wskutek darmowego roamingu w UE