SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wzrost negatywnych wzmianek o Hołowni w sieci. Wizerunek w tarapatach?

Po ostatnich wypowiedziach na temat prawa aborcyjnego na Szymona Hołownię posypała się internetowa krytyka. O polityku na początku marca ukazało się prawie 250 tys. internetowych wzmianek, z czego ponadprzeciętna liczba miała negatywny wydźwięk - pokazują dane Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. - Marszałek Hołownia ma szansę wybrnąć z zaułka, ale musi bardzo dokładnie przemyśleć strategię i jej komunikowanie - ocenia dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska z Uniwersytetu Warszawskiego.

Kadr z czołówki podcastu Szymona Hołowni Kadr z czołówki podcastu Szymona Hołowni

W ubiegłym tygodniu media żyły tematem nagłej zmiany zdania marszałka Szymona Hołowni w kwestii ustaw liberalizujących w Polsce prawo do przerywania ciąży. Takich projektów skierowano do laski marszałkowskiej cztery, w tym jednej Trzeciej Drogi, ugrupowania Hołowni.

Jeszcze w poniedziałek marszałek Sejmu zapewniał, że wszystkie projekty będą procedowane już na pierwszym marcowym posiedzeniu (6-8 marca). Wolta nastąpiła dzień później.

- Ostatnie kilka tygodni spędziłem na licznych konsultacjach i próbach mediacji tak, by zminimalizować ryzyko tego, że wszystkie projekty dotyczące aborcji, które dzisiaj są w Sejmie, zostaną odrzucone w pierwszym czytaniu w ramach przedwyborczej kanonady. Podjąłem decyzję po tych wszystkich konsultacjach i próbach sprawdzenia, czy jest szansa, żeby taka katastrofa się nie wydarzyła, żeby te projekty były procedowane w Sejmie tuż po pierwszej turze wyborów. A więc to się odbędzie 11 kwietnia - powiedział.

Wypowiedź ściągnęła na Hołownię krytykę nie tylko politycznych koalicjantów, ale i licznych środowisk kobiecych oraz tysięcy internautów.

Zobacz: Szymon Hołownia na czele rankingu zaufania do polityków

Burza nad Hołownią. Jak wpłynęła na jego wizerunek?

Jak pokazują dane Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl. Od 4 do 11 marca w social mediach  (Facebook, X/Twitter, Instagram, YouTube, TikTok), na portalach informacyjnych, blogach i forach o Szymonie Hołowni ukazało się 249,3 tys. wzmianek, które wygenerowały blisko 2,5 mln interakcji i zasięg na poziomie 196,4 mln potencjalnych kontaktów z informacją.

Od 4 do 11 marca największy wzrost aktywności dyskusji oraz zaangażowania obserwowano 6 i 8 marca, w związku z kontekstem zmian w tzw. prawie aborcyjnym. W tym czasie na 3 z 4 aktywnych kanałów social media Szymona Hołowni odnotowano odpływ fanów lub obserwujących.
Odpływ folowersów najmocniej widoczny był na Instagramie, a także na TikToku i Facebooku. Stały, lub nawet wzrastający przyrost nowych obserwujących widoczny był natomiast na platformie X/Twitter – wskazuje IBIMS.

6 i 7 marca wokół Hołowni było w sieci najwięcej emocji, w tym i negatywnych. W tych dniach dyskurs zdominowany był przez wątki związane z tzw. prawem aborcyjnym. 

- Warto zauważyć, że zasięg kontekstu „aborcja” w obrębie dyskusji związanych z Szymonem Hołownią stanowił 36,79 proc. zasięgu całego tematu. Dla porównania, treści dotyczące kontrowersyjnej wypowiedzi, które rezonowały w przestrzeni informacyjnej w formie „na front”, stanowiły 4,25 proc. zasięgu całości tematu – opisują eksperci Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Zdaniem specjalistów IBIiMS, „na podstawie aktualnego wycinka rzeczywistości trudno określić, czy jest to największy kryzys wizerunkowy Szymona Hołowni w czasie jego kariery politycznej, z całą pewnością można jednak stwierdzić, że wysoka popularność treści z nim związanych budziła ponadprzeciętne natężenie emocji negatywnych, a w dyskusjach krytycznych zaangażowane były zarówno źródła wrogie, jak i dotychczas neutralne lub wręcz przychylne”. 


fot. Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych wskazuje, że od 4 do 11 marca często pojawiającym się kontekstem w odniesieniu do Szymona Hołowni były sformułowania „na front”, „na wojnę”. To dlatego, że polityk ostro wypowiadał się o Putinie (– Putina wgnieciemy w ziemię, prędzej czy później trafi tam, gdzie powinien trafić: za kraty albo na cmentarz. Putin jest wrogiem ludzkości — powiedział na konwencji Trzeciej Drogi).

Odnotowano również podwyższoną częstotliwość występowania zróżnicowanych kontekstów związanych z wątkami odnośnie aborcji, m.in. „prawa kobiet”, „sprawa aborcji”, „temat aborcji”, „dla kobiet”, „prawo aborcyjne”. Widoczne były też treści dotyczące protestu rolników (np. „brawo rolnicy”, „kostka brukowa”).

fot. Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Zdecydowanie najwięcej wzmianek o Szymonie Hołowni w pierwszych dniach marca pojawiło się na YouTube i na Facebooku.

Zobacz: Ponad 330 tysięcy wzmianek medialnych o Szymonie Hołowni. Za taką promocję musiałby zapłacić przeszło pół miliarda złotych

Wypowiedzi Marszałka Sejmu Szymona Hołowni wygenerowały znaczne negatywne zaangażowanie odbiorców. Ale nie wypowiedzi na temat ustaw dot. aborcji są tu największym problemem, a działania i decyzje – niespójne, trudne do objaśnienia wyborcom, zaprzeczające otwartości na głos elektoratu i przede wszystkim odsuwające w czasie aktywności dotyczące (s)praw kobiet – komentuje dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, doradczyni i trenerka w obszarze  budowy wizerunku z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W ocenie specjalistki, w szczególności temat praw reprodukcyjnych z pewnością będzie rzutował na wizerunek Hołowni w przyszłości, choć wiele będzie zależało od postawy samego marszałka Sejmu.

– Marszałek Hołownia ma szansę wybrnąć z zaułka, ale musi bardzo dokładnie przemyśleć strategię i jej komunikowanie. Rysa pozostanie, sprawa będzie przypominana, więc o tym też musi myśleć już teraz, jeśli ma w planach wyzwania w postaci kandydowania na urząd Prezydenta RP – uważa dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska. 

Dołącz do dyskusji: Wzrost negatywnych wzmianek o Hołowni w sieci. Wizerunek w tarapatach?

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
right
A taki był piękny, "amerykanski", szkoda. Jaka popularność, wśród emocjonalnie rozchwianej i intelektualnie zubożałej gimbazy?
109 9
odpowiedź
User
jsd
to pokazuje poziom tolerancji "zwolennikow tolerancji";)
64 12
odpowiedź
User
ułamek
"Takich projektów skierowano do laski marszałkowskiej cztery, w tym jednej Trzeciej Drogi, ugrupowania Hołowni."

1/3 drogi?
32 1
odpowiedź