Badanie: Ludzka kreatywność jest niezbędna przy tworzeniu muzyki
Międzynarodowa organizacja reprezentująca branżę nagraniową na świecie – IFPI – opublikowała wnioski z przeprowadzonego po raz pierwszy badania dotyczącego postaw odbiorców muzyki wobec sztucznej inteligencji. 79 proc. uważa, że ludzka kreatywność pozostaje kluczem do tworzenia muzyki. 76 proc. twierdzi, że sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywać muzyki czy głosu artysty bez jego zgody. 74 proc. zgadza się, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia.
Wyniki z badania pochodzą z mającego się wkrótce ukazać „Engaging with Music 2023” – globalnego raportu IFPI opisującego sposoby konsumpcji muzyki. Dzięki ponad 43 tys. respondentom z 26 krajów raport jest największym tego typu badaniem muzycznym i najbardziej szczegółowym wglądem w sposób myślenia odbiorców muzyki.
Ponieważ szybki rozwój tej technologii stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania dla branży muzycznej i artystów, w tym roku po raz pierwszy raport został rozszerzony o sekcję poświęconą sztucznej inteligencji (AI). Jasne jest, że fani bardzo cenią autentyczność – prawie ośmiu na dziesięciu odbiorców muzyki (79 proc.) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki.
Respondenci świadomi zdolności generatywnej sztucznej inteligencji do przejmowania i kopiowania repertuaru istniejących artystów postrzegają zezwolenie na wykorzystanie muzyki dowolnego artysty jako absolutnie niezbywalne: 76 proc. uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna bez zgody wykorzystywać ani przetwarzać muzyki czy głosu artysty. Co więcej, 74 proc. zgadza się z twierdzeniem, że sztucznej inteligencji nie należy wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich bez zezwolenia. Zdecydowana większość respondentów popiera potrzebę przejrzystości – 73 proc. zastrzega, że system sztucznej inteligencji powinien prezentować jasną informację o wykorzystywanej muzyce.
Wnioski z raportu „Engaging with Music 2023” na temat sztucznej inteligencji:
- Odbiorcy muzyki mają już dużą świadomość istnienia sztucznej inteligencji, wielu z niej korzysta i jest zainteresowanych jej możliwościami.
89 proc. globalnie i 91 proc. badanych w Polsce ma świadomość istnienia sztucznej inteligencji.
Prawie ośmiu na dziesięciu respondentów (79 proc. globalnie, 77 proc. w Polsce) uważa, że ludzka kreatywność pozostaje niezbędna do tworzenia muzyki. - Zezwolenie na wykorzystanie muzyki jest postrzegane jako niezwykle ważne:
76 proc. wszystkich badanych i 73 proc. badanych w Polsce uważa, że sztuczna inteligencja nie powinna wykorzystywać muzyki czy głosu artysty bez jego zgody.
74 proc. globalnie (71 proc. w Polsce) zgadza się, że sztucznej inteligencji nie należy bez zezwolenia wykorzystywać do klonowania artystów ani podszywania się pod nich. - Zdecydowana większość respondentów popiera również potrzebę przejrzystości, przy czym:
73 proc. zgadza się, że system sztucznej inteligencji powinien wyraźnie prezentować informację na temat muzyki, którą pobrał lub wykorzystał podczas procesu uczenia się (72 proc. w Polsce). - Odbiorcy muzyki dostrzegają potrzebę ustalenia zasad dla systemów AI:
70 proc. wszystkich badanych i tyle samo respondentów z Polski zgadza się, że należy wprowadzić ograniczenia w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.
64 proc. globalnie i 62 proc. badanych z Polski uważa, że rząd powinien uczestniczyć w ustalaniu ograniczeń w zakresie możliwości sztucznej inteligencji.
IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.
Polską Krajową Grupą IFPI jest Związek Producentów Audio Video.
Dołącz do dyskusji: Badanie: Ludzka kreatywność jest niezbędna przy tworzeniu muzyki