Ströer Polska ze wzrostem wpływów o 7,2 proc. i 7,8 mln zł zysku. Spłacił 4,5 mln euro pożyczki, spółka digitalowa miała stratę
W ub.r. firma Ströer Polska zajmująca się reklamą zewnętrzną i internetową zanotowała 97,25 mln zł wpływów sprzedażowych (o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 7,79 mln zł zysku netto (wobec 1,84 mln zł w 2016 roku).
Przychody sprzedażowe Ströer Polska zwiększyły się z 90,75 mln zł w 2016 roku do 97,25 mln zł w ub.r. W sprawozdaniu z działalności złożonym w KRS zarząd firmy stwierdza, że ten wzrost wynika m.in. z przejęcia na początku ub.r. od AMS obsługi nośników reklamowych w warszawskim metrze.
- Portfolio spółki, które od kilku lat systematycznie zmniejszało się ze względu na politykę przestrzenną miast, zyskało nowy atrakcyjny segment, w którym duży udział mają nośniki reklamy typu digital - zaznaczono w sprawozdaniu. Dodano, że wzrost sprzedaży „wynikał po części z przychodów na nowym kontrakcie, a po części ze wzrostu cen za udostępnianie powierzchni reklamowej”.
Wzrost wpływów Ströer Polska był znacznie wyższy niż dynamika całego rynku reklamy zewnętrznej. Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wartość rynku wyniosła w ub.r. 484,3 mln zł, po spadku o 1,7 proc. w skali roku.
Od kilku lat firma działa również na rynku reklamy internetowej, po tym jak w połowie 2014 roku kupiła sieć Ad-Vice, a na początku 2016 roku - Goldbach Audience (przemianowaną na Ströer Digital Media). W sprawozdaniach nie podano, ile wyniosły przychody z reklamy zewnętrznej, a ile z internetowej. Zaznaczono natomiast, że spółka Ströer Digital Operations w ub.r. zanotowała 192,9 tys. zł straty netto, a jej kapitały własne na koniec ub.r. wynosiły 5,7 mln zł.
Mniej na wynagrodzenia, więcej na usługi obce
Koszty operacyjne Ströer Polska zwiększyły się z 81,58 mln zł w 2016 roku do 84,12 mln zł w ub.r. Ich zdecydowaną większość stanowią wydatki na usługi obce, które wzrosły z 62,18 do 64,33 mln zł.
Z kolei wydatki na wynagrodzenia zmalały z 5,91 do 5,79 mln zł. W ub.r. w firmie pracowały średnio 64 osoby, o cztery mniej niż rok wcześniej.
Mimo dużego wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych (z 1,53 do 4,35 mln zł) poprawił się zysk operacyjny - wyniósł w ub.r. 9,63 mln zł, wobec 8,52 mln zł w 2016 roku.
Dzięki spadkowi kosztów finansowych (z 3,37 mln zł do 973,8 tys. zł) i wzrostowi wpływów finansowych (ze 116,5 tys. zł do 2,86 mln zł) zdecydowanie zwiększyły się zysk netto - z 1,84 do 7,79 mln zł.
Właścicielem Ströer Polska jest koncern Ströer SE. Zysk spółki z ub.r. zdecydowano przeznaczyć w całości na pokrycie strat z wcześniejszych lat.
Ströer Polska w 2010 roku zaciągnął od swojego właściciela pożyczkę w wysokości 30 mln euro. W ub.r. spłacił 4,5 mln euro odsetek. W konsekwencji w ciągu roku wartość zobowiązań długoterminowych firmy zmalała z 52,93 do 31,76 mln zł.
Jednocześnie Ströer Polska ma 40 proc. udziałów w firmie Instytut Badań Outdooru (jej kapitał zakładowy to 600 tys. zł), udzieliła jej też pożyczki, pożyczki, której wartość na koniec ub.r. wynosiła 3,8 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Ströer Polska ze wzrostem wpływów o 7,2 proc. i 7,8 mln zł zysku. Spłacił 4,5 mln euro pożyczki, spółka digitalowa miała stratę