Stowarzyszenie Demagog będzie walczyć z fake newsami na polskim Facebooku
Facebook zawarł porozumienie ze stowarzyszeniem Demagog, które będzie zajmowało się wykrywaniem fałszywych treści w polskiej wersji serwisu. Demagog jest pierwszą rodzimą organizacją walczącą z fake newsami na Facebooku, wcześniej platforma na potrzeby lokalnej wersji zatrudniła Agence France Presse.
Informując o nowym partnerstwie związanym z walką z fake newsami Facebook podkreśla, że zwalczanie dezinformacji znajduje się na liście jego priorytetów. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest współpraca z niezależnymi weryfikatorami treści na całym świecie, którzy analizują informacje pojawiające się na Facebooku, sprawdzają fakty i oceniają ich wiarygodność.
Teraz zapowiedziano rozszerzenie programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy ze stowarzyszeniem Demagog - organizacją non-profit stawiającą sobie za cel poprawę jakości debaty publicznej poprzez dostarczanie obywatelom bezstronnej i wiarygodnej informacji.
Demagog posiada certyfikat International Fact-Checking Network i zacznie oceniać rzetelność treści na Facebooku począwszy od września br.
Facebook wyjaśnia, że gdy weryfikator informacji oceni treść jako fałszywą, pokazuje ją niżej w Aktualnościach, znacznie zmniejszając jej zasięg. Ma to zapobiegać rozprzestrzenianiu się oszustw i zmniejszyć liczbę osób, które je widzą. Zasięg stron i domen, które notorycznie udostępniają fałszywe wiadomości także zostanie zmniejszony. Będą one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych na Facebooku. Według serwisu pomaga to ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo.
- Bardzo cieszymy się z dołączenia do Programu weryfikacji treści Facebooka. Chcemy wykorzystać nasze doświadczenia w zakresie fact-checkingu, aby móc jeszcze skuteczniej walczyć z fałszywymi treściami - zaznacza Paweł Terpiłowski, redaktor naczelny Demagoga. - Dla wielu ludzi, szczególnie osób młodych, to właśnie media społecznościowe są głównym źródłem informacji, dlatego kwestia wiarygodności treści, które się na nich pojawiają, odgrywa szczególne znaczenie.
Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 52 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 42 językach. W Polsce od kwietnia br. weryfikacją treści zajmuje się również Agence France Presse (AFP).
W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady.
Dołącz do dyskusji: Stowarzyszenie Demagog będzie walczyć z fake newsami na polskim Facebooku