Nadawca nie daje rady Netfliksowi. Murdoch chce go sprzedać
Australijski miliarder Rupert Murdoch rozważa sprzedaż części swojego medialnego imperium w ojczyźnie. News Corp. bierze pod uwagę znalezienie nowego kupca dla satelitarnej platformy z kanałami telewizyjnymi i streamingiem. Nie wytrzymuje konkurencji z gigantami VoD takimi jak Netflix.
Ledwie dwa dni po tym, jak nieoficjalnie rozeszła się wieść o możliwym zamiarze sprzedaży polskiego TVN przez Warner Bros. Discovery, z Australii przychodzi ogłoszenie News Corp., medialnego giganta należącego do rodziny Murdochów.
News Corp. rozważa obecnie opcje strategiczne dla australijskiej części swojego biznesu – platformy cyfrowej Foxtel z płatną telewizją i streamingiem, w której ma większościowy pakiet udziałów.
Przegląd opcji strategicznych w jednostkach biznesowych News Corp "zbiegł się ostatnio z zainteresowaniem stron trzecich potencjalną transakcją obejmującą Foxtel", powiedział w oświadczeniu CEO Robert Thomson. „W świetle tego zainteresowania, wraz z naszymi doradcami rozważany różne opcje”.
Zobacz: Rupert Murdoch rezygnuje z planu połączenia Fox i News Corp
Platforma z portfolio News Corp. na sprzedaż?
Bolączką jest dla News Corp. sytuacja Foxtel – niegdyś głównego gracza na australijskim rynku usług telewizyjnych. Latami dostęp do platformy możliwy był przez tradycyjne dekodery, tak jak w polskich realiach np. do Cyfrowego Polsatu czy Canal+. Posiadanie fizycznego urządzenia wiązało się z wyższą ceną abonamentów - ok. 66 dolarów australijskich – czyli więcej niż streaming, kosztujący ułamek tej ceny. Platformy takie jak Foxtel operują także na wyższych niż VoD marżach, co nie pozostaje bez wpływu na ceny.
Zobacz: Warner Bros. Discovery sprzeda TVN? „Do transakcji może dojść szybko”
Choć Foxtel zaczął z czasem oferować dostęp bez dekodera (Foxtel Now) i wprowadziła streaming, to platforma traci udziały na rynku kosztem np. Netfliksa. Wpływy z Foxtel spadły w ostatnim kwartale o 1 proc., podczas gdy liczba abonentów wzrosła o 1 proc. do 4,7 mln.
Wskaźnik odpływu abonentów w omawianym okresie wyniósł 11,7 proc.
Aktywa Foxtel Group to także serwisy streamingowe - sportowy Kayo, rozrywkowy Binge i niedawno uruchomiony agregator streamingu OTT Hubbl.
News Corp. na razie nie przedstawił wyceny Foxtel Group. Jak podaje jednak CNBC, w oparciu o sugestie banku Morgan Stanley, Foxtel z aktualnym zyskiem może być warty 1,24 mld dol. do 1,86 mld dol.
Inwestorzy oczekują od menadżerów szybkiego przedstawienia planu uproszczenia struktury aktywów i to mimo dobrych obecnie wyników. W czwartym kwartale roku finansowego 2024, zakończonego 30 czerwca br., przychody wyniosły 2,58 mld dol., co stanowi wzrost o 6 proc. w porównaniu do 2,43 mld dol. w 2023. Zysk netto wyniósł 71 mln dol., co stanowi znaczną poprawę w porównaniu ze stratą netto w wysokości 32 mln dolarów rok wcześniej.
Skorygowany zysk na akcję wyniósł 0,17 dol. w porównaniu do 0,14 dol. rok do roku.
Dołącz do dyskusji: Nadawca nie daje rady Netfliksowi. Murdoch chce go sprzedać