Duży spadek liczby klientów jednego z największych operatorów kablowych
Operator kablowy Comcast w III kwartale br. w USA stracił 561 tys. abonentów. Pocieszeniem dla giganta rynku płatnej telewizji mogą być jednak wyniki z Wielkiej Brytanii. Serwis streamingowy jego platformy Sky zyskał 300 tys. nowych subskrybentów dzięki szybszemu sezonowi piłkarskiemu, spowodowanego mundialem.
Należąca do koncernu marka Xfinity w Stanach Zjednoczonych oferuje usługi telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii. W III kwartale 2022 roku pozyskała 14 tys. klientów internetowych. To poprawa w stosunku do II kwartału br., kiedy firma nie odnotowała poszerzenia bazy abonenckiej. Liczba abonentów telewizyjnych spadła o 561 tys. Z danych Leichtman Research Group wynika, że w III kwartale ub.r. wszyscy najwięksi amerykańscy operatorzy kablowi stracili 653 tys. abonentów, natomiast w tym samym okresie 2020 roku tylko 90 tys.
Serwisy streamingowe skłaniają klientów do rezygnacji
Firma Comcast nie kryje, że spadek liczby klientów korzystających z tradycyjnych usług płatnej telewizji ma związek z rozwojem serwisów streamingowych. W USA należąca do Comcast platforma Peacock przekroczyła pułap 15 mln regularnie płacących subskrybentów. To wzrost o 70 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Przychody Comcast w III kwartale spadły o 1,5 proc. do 29,85 mld dol. To wyniki powyżej oczekiwań, ponieważ prognozowano, że przechody wyniosą 29,65 mld dol.
W Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii i we Włoszech Sky, który również należy do Comcast, odnotował spadek przychodów o 14,7 proc. do 4,3 mld dol. Liczba abonentów i subskrybentów wzrosła jednak o 300 tys. do 23 mln. Stało się tak z powodu zbliżającego się mundialu w Katarze. Rozgrywki piłkarskie w wielu krajach rozpoczęły się szybciej, dlatego w III kwartale więcej osób zdecydowało się na subskrypcje usług streamingowych od Sky. W 2021 roku platformy i serwisy Sky w Europie straciły prawie 200 tys. klientów.
Na rozwiniętych rynkach sieci kablowe i platformy cyfrowe tracą abonentów na rzecz platform streamingowych typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ i HBO Max. Nie trzeba się z nimi wiązać długoterminowymi umowami. Dotychczasowi tradycyjni operatorzy uruchamiają też swoje usługi streamingowe i próbują stać się agregatorami tego rodzaju usług. Xfinity i Sky zaoferowały swoje telewizory do streamingu, a Sky niedawno wdrożył także przystawkę Sky Stream. Tego typu działania jedynie częściowo przynoszą oczekiwane skutki. Z powodu dużego rozdrobienia na rynku platform SVoD i wysokich opłat abonamentowych za płatną telewizję w Stanach Zjednoczonych kwitnie piractwo IPTV.