„Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań (dane za I półrocze 2016)
W I półroczu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”. W segmencie dzienników regionalnych i lokalnych liderem było „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w I półroczu 2016 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 056 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 13,82 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 443 egz., o 15,01 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 5,53 proc. do 2 920 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 12,97 proc. do 1 972 egz., osiągnęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Znalazła się ona oczko niżej.
W I półroczu 2016 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku zmalał o 11,89 proc. i wyniósł 704 egz.
ZKDP | I półrocze | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Rzeczpospolita | 11 056 | 55 572 | 9 714 | 56 639 | 13,82% |
Dziennik Gazeta Prawna | 10 443 | 44 682 | 9 080 | 46 986 | 15,01% |
Puls Biznesu | 2 920 | 10 178 | 2 767 | 10 638 | 5,53% |
Gazeta Wyborcza | 1 972 | 146 542 | 2 266 | 162 096 | -12,97% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 964 | 4 567 | 1 865 | 4 838 | 5,31% |
Przegląd Sportowy | 360 | 28 742 | 364 | 30 152 | -1,10% |
Gazeta Polska Codziennie | 319 | 20 828 | 355 | 18 839 | -10,14% |
Fakt Gazeta Codzienna | 211 | 291 909 | 235 | 315 480 | -10,21% |
Super Express | 0 | 141 600 | 0 | 148 066 | - |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w I półroczu 2016 roku należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 1 161 egz., po wzroście o 34,84 proc.
Z trzeciego na drugie miejsce awansował „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 500 egz., po wzroście o 25 proc.
Na podium (po awansie z 14. lokaty) znalazł się jeszcze „Dziennik Łódzki” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zwiększył się o 238,35 proc. do 450 egz. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Największy spadek z kolei odnotowała „Gazeta Współczesna” (również Polska Press Grupa), który w rankingu spadł z miejsca 16. na 20. Średni wynik tej gazety zmalał o 26,92 proc. i ostatecznie wyniósł 76 egz.
ZKDP | I półrocze | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Echo Dnia | 1 161 | 17 190 | 861 | 20 333 | 34,84% |
Polska Dziennik Bałtycki | 500 | 20 941 | 400 | 24 840 | 25,00% |
Dziennik Łódzki | 450 | 20 592 | 133 | 23 554 | 238,35% |
Gazeta Pomorska | 417 | 38 116 | 370 | 42 054 | 12,70% |
Głos - Dziennik Pomorza | 415 | 20 356 | 592 | 23 240 | -29,90% |
Polska Głos Wielkopolski | 411 | 27 223 | 323 | 30 868 | 27,24% |
Gazeta Codzienna Nowiny | 316 | 14 997 | 152 | 16 447 | 107,89% |
Dziennik Zachodni | 287 | 34 952 | 164 | 40 759 | 75,00% |
Gazeta Wrocławska | 234 | 14 652 | 201 | 16 829 | 16,42% |
Gazeta Lubuska | 219 | 18 427 | 282 | 20 616 | -22,34% |
Gazeta Krakowska | 198 | 14 999 | 214 | 17 118 | -7,48% |
Express Bydgoski | 177 | 10 366 | 136 | 11 224 | 30,15% |
Nowości - Dziennik Toruński | 167 | 11 677 | 109 | 12 865 | 53,21% |
Dziennik Polski | 153 | 16 977 | 175 | 19 319 | -12,57% |
Nowa Trybuna Opolska | 150 | 12 544 | 155 | 14 724 | -3,23% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 106 | 12 629 | 55 | 15 020 | 92,73% |
Kurier Lubelski | 90 | 3 815 | 69 | 4 391 | 30,43% |
Kurier Poranny | 86 | 4 822 | 51 | 5 433 | 68,63% |
Polska Metropolia Warszawska | 83 | 3 166 | 85 | 3 948 | -2,35% |
Gazeta Współczesna | 76 | 5 545 | 104 | 6 588 | -26,92% |
Kurier Szczeciński | 64 | 9 889 | 62 | 11 433 | 3,23% |
Express Ilustrowany | 58 | 24 935 | 44 | 29 192 | 31,82% |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań (dane za I półrocze 2016)