„Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań (dane za I półrocze 2016)
W I półroczu br. najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych osiągnęła „Rzeczpospolita”. W segmencie dzienników regionalnych i lokalnych liderem było „Echo Dnia”.
„Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) w I półroczu 2016 roku miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 056 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 13,82 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 443 egz., o 15,01 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 5,53 proc. do 2 920 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 12,97 proc. do 1 972 egz., osiągnęła „Gazeta Wyborcza” (Agora). Znalazła się ona oczko niżej.
W I półroczu 2016 roku tylko jeden dziennik wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Gazeta Wyborcza”, której wynik w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku zmalał o 11,89 proc. i wyniósł 704 egz.
ZKDP |
I półrocze |
Dynamika |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2016 |
2015 |
|||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
W proc. |
Rzeczpospolita |
11 056 |
55 572 |
9 714 |
56 639 |
13,82% |
Dziennik Gazeta Prawna |
10 443 |
44 682 |
9 080 |
46 986 |
15,01% |
Puls Biznesu |
2 920 |
10 178 |
2 767 |
10 638 |
5,53% |
Gazeta Wyborcza |
1 972 |
146 542 |
2 266 |
162 096 |
-12,97% |
Parkiet Gazeta Giełdy |
1 964 |
4 567 |
1 865 |
4 838 |
5,31% |
Przegląd Sportowy |
360 |
28 742 |
364 |
30 152 |
-1,10% |
Gazeta Polska Codziennie |
319 |
20 828 |
355 |
18 839 |
-10,14% |
Fakt Gazeta Codzienna |
211 |
291 909 |
235 |
315 480 |
-10,21% |
Super Express |
0 |
141 600 |
0 |
148 066 |
- |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań w I półroczu 2016 roku należała do „Echa Dnia” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 1 161 egz., po wzroście o 34,84 proc.
Z trzeciego na drugie miejsce awansował „Dziennik Bałtycki” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 500 egz., po wzroście o 25 proc.
Na podium (po awansie z 14. lokaty) znalazł się jeszcze „Dziennik Łódzki” (Polska Press Grupa), którego średni wynik e-wydań zwiększył się o 238,35 proc. do 450 egz. Jednocześnie był to największy wzrost w zestawieniu.
Największy spadek z kolei odnotowała „Gazeta Współczesna” (również Polska Press Grupa), który w rankingu spadł z miejsca 16. na 20. Średni wynik tej gazety zmalał o 26,92 proc. i ostatecznie wyniósł 76 egz.
ZKDP |
I półrocze |
Dynamika |
|||
Wirtualnemedia.pl |
2016 |
2015 |
|||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż ogółem |
W proc. |
Echo Dnia |
1 161 |
17 190 |
861 |
20 333 |
34,84% |
Polska Dziennik Bałtycki |
500 |
20 941 |
400 |
24 840 |
25,00% |
Dziennik Łódzki |
450 |
20 592 |
133 |
23 554 |
238,35% |
Gazeta Pomorska |
417 |
38 116 |
370 |
42 054 |
12,70% |
Głos - Dziennik Pomorza |
415 |
20 356 |
592 |
23 240 |
-29,90% |
Polska Głos Wielkopolski |
411 |
27 223 |
323 |
30 868 |
27,24% |
Gazeta Codzienna Nowiny |
316 |
14 997 |
152 |
16 447 |
107,89% |
Dziennik Zachodni |
287 |
34 952 |
164 |
40 759 |
75,00% |
Gazeta Wrocławska |
234 |
14 652 |
201 |
16 829 |
16,42% |
Gazeta Lubuska |
219 |
18 427 |
282 |
20 616 |
-22,34% |
Gazeta Krakowska |
198 |
14 999 |
214 |
17 118 |
-7,48% |
Express Bydgoski |
177 |
10 366 |
136 |
11 224 |
30,15% |
Nowości - Dziennik Toruński |
167 |
11 677 |
109 |
12 865 |
53,21% |
Dziennik Polski |
153 |
16 977 |
175 |
19 319 |
-12,57% |
Nowa Trybuna Opolska |
150 |
12 544 |
155 |
14 724 |
-3,23% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski |
106 |
12 629 |
55 |
15 020 |
92,73% |
Kurier Lubelski |
90 |
3 815 |
69 |
4 391 |
30,43% |
Kurier Poranny |
86 |
4 822 |
51 |
5 433 |
68,63% |
Polska Metropolia Warszawska |
83 |
3 166 |
85 |
3 948 |
-2,35% |
Gazeta Współczesna |
76 |
5 545 |
104 |
6 588 |
-26,92% |
Kurier Szczeciński |
64 |
9 889 |
62 |
11 433 |
3,23% |
Express Ilustrowany |
58 |
24 935 |
44 |
29 192 |
31,82% |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Echo Dnia” liderami sprzedaży e-wydań (dane za I półrocze 2016)