„Rzeczpospolita” i „Dziennik Zachodni” liderami sprzedaży e-wydań
Najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród ogólnopolskich gazet codziennych w sierpniu br. osiągnęła „Rzeczpospolita”. Natomiast wśród dzienników regionalnych i lokalnych na pierwsze miejsce awansował „Dziennik Zachodni”.
W sierpniu 2016 roku „Rzeczpospolita” (Gremi Business Communication) miała średnią sprzedaż e-wydań na poziomie 11 081 egz. W skali roku tytuł ten zanotował drugi największy wzrost w zestawieniu, wynoszący 15,79 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
>>> Przeglądaj okładki gazet i magazynów w naszym dziale Jedynki
Drugą pozycję w badanym okresie zajął „Dziennik Gazeta Prawna” (Infor Biznes) ze średnim wynikiem na poziomie 10 417 egz., o 11,39 proc. większym niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Puls Biznesu” (Bonnier Business Polska). Średnia sprzedaż e-wydań tego dziennika zwiększyła się rok do roku o 13,90 proc. do 2 950 egz.
Największym wzrostem pochwalić się mogła wydawana przez Forum „Gazeta Polska Codziennie”, która awansowała z ósmej na siódmą pozycję. Jej średni wynik zwiększył się o 107,30 proc. i wyniósł 284 egz.
Z kolei największy spadek sprzedaży e-wydań, wynoszący 15,57 proc. do 1 871 egz., zanotowała „Gazeta Wyborcza” (Agora). Tytuł ten spadł z miejsca czwartego na piąte.
Tylko jeden dziennik w sierpniu br. wykazał sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to wspomniana już „Gazeta Wyborcza”, której wynik wyniósł 724 egz. (taki sam, jak w analogicznym miesiącu ub.r.).
ZKDP | sierpień | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Rzeczpospolita | 11 081 | 52 686 | 9 570 | 55 445 | 15,79% |
Dziennik Gazeta Prawna | 10 417 | 38 804 | 9 352 | 40 221 | 11,39% |
Puls Biznesu | 2 950 | 10 028 | 2 590 | 10 328 | 13,90% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 1 970 | 4 350 | 1 822 | 4 626 | 8,12% |
Gazeta Wyborcza | 1 871 | 132 766 | 2 216 | 153 542 | -15,57% |
Przegląd Sportowy | 389 | 34 334 | 395 | 36 488 | -1,52% |
Gazeta Polska Codziennie | 284 | 18 741 | 137 | 19 268 | 107,30% |
Fakt Gazeta Codzienna | 218 | 270 331 | 213 | 301 172 | 2,35% |
Super Express | 0 | 132 036 | 0 | 139 799 | - |
Wśród dzienników regionalnych i lokalnych pozycja lidera średniej sprzedaży e-wydań (po awansie z 7. lokaty) w sierpniu 2016 roku należała do „Dziennika Bałtyckiego” (Polska Press Grupa). Jego wynik wyniósł 401 egz., po wzroście o 87,38 proc.
Z czwartego na drugie miejsce awansowała „Polska Gazeta Krakowska” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 391 egz., po wzroście o 48,11 proc.
Na podium (po spadku z pierwszej pozycji) znalazła się jeszcze „Gazeta Pomorska” (Polska Press Grupa), której średni wynik e-wydań zmniejszył się o 13,39 proc. do 330 egz.
Z 14. na 10. lokatę awansował tytuł „Nowości - Dziennik Toruński” (Polska Press Grupa). Średnia sprzedaż ogółem tego dziennika w analizowanym okresie wyniosła 172 egz., po wzroście o 112,35 proc. - największym w zestawieniu.
Najwięcej stracił tutaj „Express Ilustrowany” (Polska Press Grupa) - było to 80 proc. do 12 egz. Tytuł ten spadł z pozycji 18. na 22.
ZKDP | sierpień | Dynamika | |||
Wirtualnemedia.pl | 2016 | 2015 | |||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż ogółem | W proc. |
Dziennik Zachodni | 401 | 30 819 | 214 | 35 926 | 87,38% |
Polska Gazeta Krakowska | 391 | 14 477 | 264 | 16 214 | 48,11% |
Gazeta Pomorska | 330 | 34 985 | 381 | 38 871 | -13,39% |
Dziennik Bałtycki | 312 | 19 448 | 311 | 22 997 | 0,32% |
Echo Dnia | 269 | 14 669 | 377 | 17 532 | -28,65% |
Polska Gazeta Wrocławska | 223 | 13 197 | 189 | 15 287 | 17,99% |
Gazeta Lubuska | 213 | 17 244 | 233 | 20 510 | -8,58% |
Gazeta Codzienna Nowiny | 187 | 13 473 | 153 | 15 245 | 22,22% |
Express Bydgoski | 180 | 9 425 | 96 | 10 683 | 87,50% |
Nowości - Dziennik Toruński | 172 | 10 850 | 81 | 12 342 | 112,35% |
Dziennik Polski | 137 | 16 082 | 247 | 18 356 | -44,53% |
Głos - Dziennik Pomorza | 132 | 18 398 | 187 | 21 267 | -29,41% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 106 | 11 464 | 73 | 13 689 | 45,21% |
Nowa Trybuna Opolska | 105 | 11 493 | 170 | 13 905 | -38,24% |
Kurier Lubelski | 102 | 3 503 | 75 | 3 953 | 36,00% |
Polska Głos Wielkopolski | 93 | 24 649 | 150 | 28 024 | -38,00% |
Polska Metropolia Warszawska | 74 | 2 677 | 70 | 3 562 | 5,71% |
Kurier Poranny | 49 | 4 561 | 41 | 5 119 | 19,51% |
Dziennik Łódzki | 39 | 18 020 | 57 | 20 893 | -31,58% |
Kurier Szczeciński | 39 | 9 026 | 40 | 10 519 | -2,50% |
Gazeta Współczesna | 16 | 5 163 | 48 | 5 812 | -66,67% |
Express Ilustrowany | 12 | 21 565 | 60 | 25 742 | -80,00% |
E-wydania to dostępne w internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle). Sprzedaż mutacji cyfrowych nie jest zaliczana do sprzedaży ogółem.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Rzeczpospolita” i „Dziennik Zachodni” liderami sprzedaży e-wydań