Rynek komputerów osobistych i smartfonów: wzrosty napędzają nowości i modele premium
Na całym świecie sprzedano w pierwszej połowie br. 693,5 mln smartfonów. Wzrosty napędzają głównie rynki wschodzące. W przypadku komputerów, mimo słabszych wyników sprzedażowych odnotować można trend rosnącej roli sprzętu premium - pokazuje badanie GfK.
Prawie 700 mln sprzedanych smartfonów
W pierwszej połowie 2018 roku na świecie sprzedano 693,5 mln smartfonów. Całkowite przychody wzrosły w skali roku o 3 proc. i wyniosły 215,3 mld euro.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, najbardziej popularne są sklepy detaliczne z elektroniką użytkową. W internecie klienci kupują z uwagi na wygodę oszczędność i pełniejsze opisy poszczególnych funkcji urządzeń. Sprzedaż internetowa stanowiła w pierwszej połowie 2018 roku 15 proc. całkowitej sprzedaży, co oznacza nieznaczny wzrost (o 2 punkty procentowe) w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2017.
Azja i Pacyfik - światowi liderzy sprzedaży smartfonów
W skali globalnej widać wyraźne znaczenie krajów rozwijających się. Wschodzące rynki azjatyckie, w tym Indie oraz rynek chiński, odpowiadały w pierwszej połowie 2018 roku za około 41 proc. całkowitej sprzedaży smartfonów na świecie.
Najbardziej istotny pozostaje region Azji i Pacyfiku.
Komputery: rosną ceny i wymagania klientów
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku segment komputerów stacjonarnych zanotował spadek o 14 proc. w ujęciu ilościowym, z kolei segment komputerów przenośnych – o 9 proc. Wzrost średniej ceny komputerów PC przyczynił się do stabilizacji przychodów (przy stałym kursie euro), które spadły w skali globalnej o 5 proc. W przypadku komputerów stacjonarnych wyniosły 2 mld euro. W segmencie komputerów przenośnych przychody spadły 4 proc. do poziomu 13,3 mld euro.
Zarówno w segmencie komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych, średnie ceny sprzedaży wzrosły w pierwszym półroczu 2018 roku odpowiednio o 5 i 7 proc. do wartości 602 i 527 euro. Trend ożywiły rosnące ceny komputerów nieprzeznaczonych do gier oraz wzrost udziału komputerów do gier.
Przychody generuje sprzęt wysokiej klasy
W pierwszej połowie roku segment komputerów przenośnych z procesorami najwyższej klasy wzrósł o 2 proc. pod względem przychodów i wygenerował niemal 2/3 obrotów w ujęciu wartościowym. Wzrost oparty był głównie na kategorii notebooków o wysokiej wydajności przeznaczonych do gier, która zwiększyła przychody ze sprzedaży o 32 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Pod względem dystrybucji regionalnej, Europa Zachodnia oraz kraje Azji i Pacyfiku odpowiadały odpowiednio za 37 i 36 proc. obrotów kategorii.
Udział komputerów stacjonarnych z wysokiej klasy procesorami w przychodach całej kategorii osiągnął w analizowanym okresie niemal 60 proc. po dynamicznym wzroście wartości wynoszącym ponad 26 proc. dla komputerów do gier i 3 proc. dla pozostałych. Modele wyposażone w co najmniej 8 GB pamięci RAM odpowiadały za ponad 61 proc. obrotów zarówno w przypadku komputerów przenośnych, jak i stacjonarnych.
Hybrydowe dyski twarde, łączące dysk twardy i funkcję SSD (ang. Solid State Drive), również przyczyniły się do wysokiego tempa wzrostu. Komputery stacjonarne z hybrydowym dyskiem twardym odpowiadały za niemal 1/3 wartości obrotów w tym segmencie, a modele z pamięcią powyżej 1000 GB – za 68 proc.
W Polsce komputery posiadające dyski SSD (czysty flash lub rozwiązania hybrydowe) również dynamicznie zyskują na znaczeniu. W przypadku komputerów stacjonarnych obserwujemy wzrost obrotów o ponad połowę, w segmencie laptopów – o jedną trzecią.
Wirtualna rzeczywistość podbija rynki
W segmencie komputerów przeznaczonych do gier, szybkość i niezawodność sieci domowej ma istotne znaczenie dla jakości doświadczeń graczy. Obciążenie sieci domowej zwiększa się również ze względu na wymagania technologii VR (rzeczywistości wirtualnej), zwłaszcza w wersji bezprzewodowej.
W pierwszej połowie 2018 roku wartość obrotów w segmencie okularów w pełni przystosowanych do technologii VR dla urządzeń PC, osiągnęła w Rosji i krajach EU10 dwucyfrowy wzrost oraz sprzedaż na poziomie ponad 20 milionów euro. Największymi rynkami były Niemcy, Wielka Brytania i Francja. Branża komputerowa wykorzystuje technologię VR, wprowadzając na rynek dodatki i komputery typu VR-ready. Bezprzewodowe okulary VR mogą przyczynić się do zwiększenia zainteresowania produktami wykorzystującymi tę technologię i doświadczeniami, jakie mogą one oferować.
Analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całym kraju, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych) a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.
Dołącz do dyskusji: Rynek komputerów osobistych i smartfonów: wzrosty napędzają nowości i modele premium