Ringier Axel Springer Polska z większym zyskiem, wpływy 21 proc. w górę
W ub.r. Ringier Axel Springer Polska przy wzroście przychodów o 20,8 proc. do 663,3 mln zł zwiększył zysk netto z 23 do 33,5 mln zł. Najmocniej urosły wpływy firmy z reklam internetowych.
Zdecydowaną większość wpływów Ringier Axel Springer Polska osiągnął w internecie - do firmy należą m.in. serwisy Onet, Business Insider Polska, Plejada, Sympatia i witryny jej tytułów prasowych. W ub.r. przychody wydawcy z reklam internetowych zwiększyły się z 307,5 do 413,7 mln zł, ze sprzedaży towarów i produktów (także książek sprzedawanych w serwisie Literia) - z 23,5 do 35,1 mln zł, a wpływy określone jako pozostałe (z serwisów tematycznych, pośredniczenia w transakcjach internetowych i platform technologicznych) zmalały z 61,5 do 53,9 mln zł (w grafikach przy tekście kwoty są w tys. zł).
Na niewielkim plusie jest też pion prasowy wydawnictwa, obejmujący m.in. dzienniki „Fakt” i „Przegląd Sportowy” oraz magazyny „Newsweek”, „Forbes”, „Forbes Women”, „Auto Świat” i „Komputer Świat” (wersję drukowaną tego ostatniego tytułu zamknięto w połowie br.). Wpływy ze sprzedaży prasy zwiększyły się ze 117,7 do 120,6 mln zł, a z reklam prasowych - z 38,8 do 39,9 mln zł.
Pozostałe wpływy operacyjne RASP poszły w dół z 19,3 do 3,1 mln zł (w 2020 roku firma zainkasowała 13,2 mln zł ze sprzedaży Onet Data Center i dwóch działek w Krakowie).
70 pracowników mniej
W ub.r. Ringier Axel Springer Polska poniósł 277,5 mln zł kosztów usług obcych, wobec 236,4 mln zł w 2020 roku.
Wydatki na wynagrodzenia poszły w górę ze 131,4 do 159 mln zł, na ubezpieczenia społeczne - z 26,3 do 30,2 mln zł, a na inne świadczenia pracownicze - z 9,9 do 11,3 mln zł. Liczba pracowników etatowych wydawnictwa zmniejszyła się z 1 332 do 1 261, to skutek m.in. zwolnień przeprowadzonych w połowie 2020 roku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Z kolei nakłady na amortyzację zmalały z 73,4 do 70,5 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 29,9 do 26,8 mln zł.
Bez dywidendy dla Ringier Axel Springer Media
Na poziomie operacyjnym zysk Ringier Axel Springer Polska zwiększył się z 33 do 45,8 mln zł, a na poziomie netto - z 23 do 33,5 mln zł. Kwota naliczonego podatku dochodowego wzrosła z 6,7 do 13,2 mln zł, a koszty finansowe skurczyły się z 6,3 do 0,7 mln zł.
Ringier Axel Springer Media AG (to jont venture Ringiera i Axel Springer) jako jedyny udziałowiec wydawnictwa zdecydował, że jej zysk netto z ub.r. w całości trafi na kapitał rezerwowy.
RASP spodziewa się dalszych spadków sprzedaży prasy drukowanej. - W pierwszych miesiącach 2022 nastąpił bardzo dynamiczny wzrost kosztów papieru oraz logistyki (paliwo), co ma istotny, negatywny wpływ na rentowność całej branży prasowej w Polsce, co w rezultacie prowadzi do podwyżek cen sprzedaży magazynów i gazet - zaznaczono w sprawozdaniu.
W połowie br. firma udzieliła swojemu właścicielowi 44 mln zł pożyczki, ma ona zostać spłacona 30 czerwca przyszłego roku. Na koniec ub.r. RASP miał na rachunkach bankowych 63,7 mln zł, wobec 50,9 mln zł rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska z większym zyskiem, wpływy 21 proc. w górę