Reklamy tygodnia: Edeka, McDonald’s, Johnnie Walker, Škoda, mali bracia Ubogich (wideo)
Tym razem wśród najlepszych reklam minionego tygodnia znalazły się trzy kampanie zagraniczne i dwie polskie. Są to nawiązujące do świąt kampanie niemieckich sklepów Edeka, brytyjska reklama McDonald's i spot Johnnie Walker oraz realizowane na polskim rynku działania Škody oraz Stowarzyszenia mali bracia Ubogich.
Škoda Polska: „Lubimy zielone!”
Agencje: Opcom, Screen Network i MediaCom Warszawa
Świetna i oryginalna akcja reklamowa, co w przypadku tej marki samochodowej nie dziwi. Fajna kreacja, ciekawe rozwiązanie.
W ramach kampanii samochodów Škoda przygotowano niestandardową reklamę outdoorową, która dostosowuje się do zmian sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. W ramach akcji przy jednym z dużych skrzyżowań w Warszawie na wielkoformatowym ekranie LED pokazywana jest animacja z hasłem „Lubimy zielone!”, która wyświetla się, gdy dla kierowców z jezdni naprzeciw nośnika zapala się zielone światło sygnalizacji drogowej.
Jest to część kampanii reklamowej pod hasłem „Łączy nas Škoda” prowadzonej od września br. - Skoro ideą głównej kampanii było wskazywanie tego, co naprawdę łączy Polaków, to szukaliśmy kolejnej cechy nas łączącej w najbliższym otoczeniu OOH. Znaleźliśmy kilka faktów nie do użycia w reklamie oraz… sznury samochodów stojących na czerwonym świetle, w których kierowców łączy jedno: czekają na zielone i zielone ich cieszy. A zielony jest kolorem Škody! Wszystko się idealnie połączyło - opisuje Leszek Łuczyn, dyrektor kreatywny agencji Opcom.
Przy realizacji tej kampanii Opcom współpracował z firmą reklamy zewnętrznej Screen Network i domem mediowym MediaCom Warszawa
Stowarzyszenie mali bracia Ubogich: samotność seniorów w Boże Narodzenie
Agencje: BBDO Warszawa, Starcom
Piękna i bardzo wzruszająca reklama. Jakże inna od wielu świątecznych kampanii reklamowych. Pozwala choć na chwilę zatrzymać się w tej przedświątecznej gonitwie.
W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia stowarzyszenie mali bracia Ubogich rozpoczęło kampanię społeczną, której celem jest zebranie funduszy na przeciwdziałanie marginalizacji i osamotnieniu osób starszych. Za jej realizację odpowiadają BBDO Warszawa i Starcom.
Dla większości ludzi nadchodzące święta Bożego Narodzenia to okres radosnego i niecierpliwego wyczekiwania. Jednak dla starszych osób to chwila, w której poczucie braku bliskości i emocjonalnego ciepła jest wyjątkowo dotkliwe.
Dlatego właśnie w okresie przedświątecznym stowarzyszenie „mali bracia Ubogich” postanowiło przypomnieć o losie osób starszych i samotnych. Stowarzyszenie przeciwdziała osamotnieniu osób starszych, m.in. organizując dla nich wspólne kolacje wigilijne. Jednak podstawowa działalność stowarzyszenia ma charakter całoroczny: to wyzwalanie osób starszych z samotności dzięki sieci współpracujących wolontariuszy.
Promowanie idei pomocy osobom dotkniętym przez samotność Stowarzyszenie powierzyło agencji BBDO Warszawa, która opracowała pro publico bono strategię i kreację wielokanałowej kampanii społecznej. Jest to pierwszy projekt realizowany przez BBDO Warszawa dla stowarzyszenia.
Kampania obejmuje dwa filmy emitowane w głównych stacjach telewizyjnych oraz w internecie, spoty radiowe oraz reklamy prasowe. Działania zachęcają do wsparcia akcji stowarzyszenia, polegającej na ufundowaniu wigilijnej kolacji dla ludzi w podeszłym wieku (można to zrobić na stronie podarujwigilie.pl).
Realizację kampanii wsparły od strony produkcyjnej: studio filmowe Papaya oraz studia postprodukcyjne: Televisor i Efektura. Za planowanie i zakup mediów do niej odpowiada Starcom.
Johnnie Walker: przeciw pijanym kierowcom
Agencja: VaynerMedia
Choć to kolejna i jedna z wielu reklam, których celem jest walka z pijaństwem za kierownicą, to należy zwrócić na nią uwagę. Jest smutna i przejmująca, bo pokazuje, czym może skończyć się jazda pod wpływem alkoholu oczami samego kierowcy.
W nowym świątecznym spocie należącej do Diageo marki Johnnie Walker pojawia się przejmująca przestroga przed prowadzeniem auta pod wpływem alkoholu i konsekwencjami takiej decyzji. To pierwsza reklama Johnnie Walkera zrealizowana w technologii 360 stopni.
Długi, bo trwający prawie 5 minut spot przygotowany przez agencję VaynerMedia z premedytacją został udostępniony przed świętami Bożego Narodzenia, kiedy podczas rodzinnych i towarzyskich spotkań pod choinką alkohol jest obok jedzenia obecny bardzo często.
W reklamie spleciono ze sobą losy kilku osób: kobiety opijającej służbowy awans, małżeństwa świętującego początek swojej znajomości oraz trójki nastolatków spędzających wieczór poza domem.
Wszyscy bohaterowie spotu podróżują samochodami, wspomniana kobieta świętująca zawodowy sukces jest w widoczny sposób pijana. Mimo to decyduje się wsiąść za kierownicę, by powrócić do domu.
Dalszy ciąg jest do przewidzenia, bowiem był już wykorzystywany w akcjach społecznych walczących z pijaństwem za kierownicą. Drogi wszystkich bohaterów opowieści spotykają się w jednym tragicznym punkcie - w wypadku, w którym uczestniczą wszystkie trzy samochody. Koniec spotu jest smutny i przejmujący, gdy ocalała z wypadku jego sprawczyni zdaje sobie sprawę co zrobiła, i że jedna błędna decyzja będzie ciążyć nad całym jej przyszłym życiem.
Efekt osiągnięty przez reklamę jest dodatkowo wzmocniony przez zastosowanie w niej technologii 360 stopni - to pierwszy wypadek w historii marki Johnny Walker wykorzystania tego rozwiązania. Spot w technologii VR jest dostępny w serwisach YouTube i Facebook, można go też oglądać za pomocą gogli VR.
Edeka „Najlepszym prezentem jest czas spędzony z wami”
Agencja: Jung von Matt
I tym razem Edeka w bożonarodzeniowej kampanii nie zawiodła, a wręcz przeciwnie – mile zaskakuje. Bo marketer jak zawsze, zwraca w niej uwagę na dużo więcej, a nie na świąteczną komercję. Pokazuje, że Boże Narodzenie ma zupełnie inny wymiar, a istotą tego okresu nie są wcale upominki pod choinkę.
Sieć niemieckich supermarketów Edeka rozpoczęła bożonarodzeniową kampanię, której głównym motywem są przygotowania do świąt. Marketer zwraca w niej uwagę na to, jak ważne są wspólnie spędzone z dziećmi chwile.
Bohaterami trwającego blisko półtorej minuty spotu reklamowego są przede wszystkim dzieci. Przez większość akcji reklamy pokazano ich znudzenie, smutek, to, że czują się zawiedzione. Są smutne, bo rodzice nie znajdują dla nich czasu: spieszą się do pracy, gotują, sprzątają, pracuję itd. Tata gasi światło przed domem zaraz po tym, jak odśnieżył chodnik nie zauważając, że jego dzieci w ogródku lepią bałwana. W innej sytuacji nie zauważa, że córka powiesiła światełka na drzewku - zabiera je jej sprzed nosa by zawiesić na domu.
Na kilkanaście sekund przed końcem reklamy sytuacja diametralnie się zmienia: na desce widać stertę ubrań do prasowania, w zlewie górę naczyń do zmywania. A to dlatego że rodzice spędzają wspólnie czas ze swoimi dziećmi: bawiąc się, grając, czytając itd.
Hasło na końcu reklamy głosi: „Najlepszym prezentem jest czas spędzony z wami”. Za kreację reklam odpowiada agencja Jung von Matt. Film w zaledwie kilka dni miał ponad 5,4 mln wyświetleń na YouTube. Ubiegłoroczna bożonarodzeniowa kampania Edeki wywołała wiele kontrowersji - jej głównym motywem była śmierć i samotność starszych osób.
McDonald’s: historia drewnianej lalki
Agencja: Leo Burnett London
Warta zwrócenia uwagi reklama, bo dość zaskakująca jak na tego marketera, czyli sieć McDonald's. Pokazuje, że marka daje coś więcej, nie tylko jedzenie. Jest miejscem, w którym można uciec od samotności.
Na kilka dni przed Bożym Narodzeniem właściciel sklepu z zabawkami umieszcza drewnianą lalkę Juliette na sklepowej wystawie. Sklep ten znajduje się naprzeciw restauracji McDonald's.
Przez kolejne dni Juliette obserwuje ludzi odwiedzających restaurację jak i tych przechodzących obok sklepu.
W Wigilię Bożego Narodzenia właściciel sklepu zauważa, że lalka zniknęła z wystawy. Widzi jak ta przechodzi przez ulicę i wchodzi do McDonald's, który mimo święta wciąż jest pełen ludzi. Lalkę zaczepia inna zabawka - robot Meteor Mike, który zaprasza ją do siebie. W kolejnej scenie widzimy, jak mężczyzna opuszczający restaurację niesie torbę, a w niej obok robota lalkę Juliette, która macha na pożegnanie właścicielowi sklepu z zabawkami. Reklama kończy się hasłem „Good times”.
Kampania, zaplanowana na 8 tygodni, obejmuje telewizję, internet, druk oraz miejsca sprzedaży. Za kreację kampanii odpowiada agencja Leo Burnett z Londynu, produkcją zajęła się firma RPP. Media do kampanii zakupił dom mediowy OMD.
Dołącz do dyskusji: Reklamy tygodnia: Edeka, McDonald’s, Johnnie Walker, Škoda, mali bracia Ubogich (wideo)