SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama Mobilkinga narusza normy etyczne i prawne (wideo)

Reklama telewizyjna sieci telefonii komórkowej Mobilking pokazujekobiety jako gorszą płeć, ma charakter dyskryminujący, a tym samymnarusza Kodeks Etyki Reklamy i obowiązujące przepisy prawa -orzekła Komisja Etyki Reklamy (KER).

Komisja podzieliła tym samym opinie wyrażone w napływających doniej skargach, gdzie podnoszono, że "reklama jest rażącymprzykładem dyskryminacji ze względu na płeć".

W reklamie sieci Mobilking użyte zostały m.in. następującesformułowania: "Coraz częściej kobiety chcą dorównać nam,mężczyznom"; "Spójrzmy prawdzie w oczy"; "Niektóre rzeczy zawszebyły i będą tylko dla nas - mężczyzn"; "Pewne rzeczy są tylko dlaprawdziwych facetów".

"Powyższym słowom, wypowiadanym przez lektora, towarzysząscenki, w których kobiety są przedstawiane jako nieudolniewykonujące prace, stereotypowo klasyfikowane jako typowo męskiezajęcia" - przypomina Komisja Etyki Reklamy (KER).

Zdaniem skarżących: "reklama pogłębia stereotypy, propagujedyskryminację i uprzedmiotowienie kobiet"; "reklama uwłaczagodności kobiet przedstawiając je jako niezdarne, nieporadneistoty, niepotrafiące dorównać mężczyznom"; "reklama utrwalanegatywne stereotypy i podział na płeć lepszą i gorszą".

Skarżący stwierdzili ponadto, że "reklama pokazuje i utrwalaobraz kobiety jako głupiej niezaradnej istoty, której głównymatutem jest seksowne ciało".

Zespół orzekający w tej sprawie podzielił zarzuty skarżących,uznając, że "przedmiotowa reklama narusza Kodeks Etyki Reklamy iobowiązujące przepisy prawa" - informuje KER na stronachinternetowych.

Komisja uznała, że jakkolwiek dopuszczalne jest pokazywanie wreklamie, zwłaszcza w żartobliwej formie, zarówno mężczyzn jakkobiet, którym wykonywanie pewnych zadań nie wychodzi, to w tymprzypadku mamy do czynienia z "ewidentną" dyskryminacją płci, którajest niedopuszczalna.

"Zespół Orzekający zaznaczył, że wiele kobiet z sukcesemwykonuje przedstawione w reklamie prace strażaka, mechanika,drwala. Reklama może obrażać zarówno kobiety wykonujące te zawody,jak również kobiety uprawiające pokazane w reklamie trudne sporty -np. boks, piłkę nożną" - napisano w uchwale KER.

"Jednocześnie Zespół Orzekający podkreślił, iż użyte w reklamiesformułowania wygłaszane przez lektora, nie mają na celu pokazaniaodmienności płci, tylko przedstawienie płci żeńskiej jako gorszej"- stwierdza uchwała.

Zespół Orzekający stwierdził ponadto, że "na reklamodawcachspoczywa szczególna odpowiedzialność za staranny, niegodzący wpowszechne odczucie dobrych obyczajów, wybór treści i formyreklamy".



Działająca w ramach Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy KomisjaEtyki Reklamy jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazówreklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzi 15sędziów powoływanych przez przedstawicieli trzech środowiskzwiązanych z reklamą: reklamodawców, media oraz agencjereklamowe.

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy skupia reklamodawców, media iagencje reklamowe. W jego skład wchodzą: Polskie StowarzyszenieWytwórców Produktów Markowych ProMarka, Izba Wydawców Prasy,Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, Międzynarodowe StowarzyszenieReklamy w Polsce (IAA), Internet Advertising Bureau (IAB) Polska,Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego oraz Związek PracodawcówPrywatnych Mediów.

Dołącz do dyskusji: Reklama Mobilkinga narusza normy etyczne i prawne (wideo)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl