SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama internetowa wzrosła o 17 proc. do 1,6 mld zł

Wartość polskiego rynku reklamy internetowej w 2010 roku wyniosła prawie 1,6 mld złotych. Dominuje reklama graficzna i SEM a 40 proc. wydatków generują sektory finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja.

Wartość rynku reklamy internetowej w Polsce w 2010 roku wyniosła 1 578 mln zł, co – w porównaniu do 1 373 mln zł odnotowanych w 2009 roku - oznacza wzrost rynku o 204 mln zł – wynika z badania IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC na zlecenie IAB Polska. Najmocnej – o ponad 20 proc. – te wydatki zwiększyły się w skali roku II i III kwartale, natomiast wzrosty w I i IV kwartale nie przekroczyły 10 proc.

Prawie 1,6 mld zł, na które szacowana jest wartość polskiej reklamy internetowej za ub.r. w badaniu IAB AdEx, to zdecydowanie więcej niż estymacje domu mediowego Starlink. Według jego danych na reklamę internetową wydano w 2010 roku nieco ponad 1 mld zł, czyli o 23,2 proc. więcej niż rok wcześniej (szczegółowe dane z raportu Starlinka).
 


- Dynamika wzrostu rynku reklamy online, choć w ujęciu procentowym nie jest aż tak imponująca jak 2-3 lata temu, i tak oznacza, że około 60 procent całego wzrostu na rynku mediowym w Polsce zostało wypracowane przez internet. Można więc śmiało powiedzieć, że internet jest w tej chwili ‘koniem pociągowym’ dla całej branży reklamowej i mediowej w Polsce. Cieszy też fakt, że wreszcie sprawdzają się prognozy dotyczące ogromnego potencjału drzemiącego w reklamie wideo w sieci, wzrost o 155 proc. w ciągu 2010 roku robi ogromne wrażenie - powiedział Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska.

Biorąc pod uwagę udziały podstawowych typów reklam internetowych w 2010 roku, najważniejszym kanałem jest nadal reklama graficzna z 45 proc. udziałem w rynku. Na drugim miejscu uplasował się marketing w wyszukiwarkach – SEM (30 proc.), którego udział w rynku wzrósł o 4 punkty procentowe. Ogłoszenia także zanotowały wzrost i w 2010 roku osiągnęły 17 proc. udział w rynku. Reklama e-mail utrzymuje się na tym samym poziomie (6 proc. rynku).

Ponad dwukrotnie wzrósł udział reklamy wideo – z 1 do 2,2 proc. Wzrost udziałów wideo w reklamie display jest jeszcze bardziej wyraźny – z 2 do 5 proc. Wydatki na reklamę behawioralną wyniosły niecały 1 proc. (ten typ reklamy internetowej jest raportowany w badaniu IAB AdEx od 2010 roku). Reklama efektywnościowa (model CPA) miała w 2010 roku ponad 9 proc. udziału w rynku.
 


Finanse, telekomunikacja oraz motoryzacja to sektory generujące prawie 40 proc. wydatków na reklamę online. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią łącznie niemal jedną siódmą (14 proc.), podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej (36 proc.). W porównaniu do 2009 roku struktura wydatków w sektorach produktowych kształtuje się na podobnym poziomie. Zauważalny jest stały wzrost wydatków na dwie popularne kategorie dóbr szybko zbywalnych: żywność i kosmetyki.

Dołącz do dyskusji: Reklama internetowa wzrosła o 17 proc. do 1,6 mld zł

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
agnieszczalak
lipne te dane i nieprawdziwe
odpowiedź
User
Mick
Ciekawe kiedy reklamodawcy w Polsce przestaną się snobować na net i płacić co roku większą kasę za miliony odsłon, z których nic nie wynika, bo "taki jest trend".
odpowiedź
User
bambo
Ciekawe kiedy reklamodawcy przestana się snobować na reklame w TV, prasie i radiu, oczywiscie za ceny z kosmosu. Tego juz naprawdę nikt nie oglada i słucha.
odpowiedź