Radio Poznań z zyskiem. Wpływy 15 proc. w górę, 89 proc. z abonamentu i rekompensaty
W ub.r. Radio Poznań osiągnęła wzrost przychodów o 15,1 proc. dzięki o 24 proc. większym wpływom z abonamentu rtv i rekompensaty, a mimo spadku wpływów komercyjnych o 29 proc. Rozgłośnia ograniczyła koszty, a jej wynik netto poszedł w górę z 756 tys. zł straty do 1,7 mln zł zysku.
W ub.r. przychody abonamentowe Radia Poznań wyniosły 15,22 mln zł, co wobec 12,19 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 24 proc. Na zeszłoroczne wpływy złożyło się 9,62 mln zł z abonamentu rtv oraz 5,61 mln zł z rekompensaty abonamentowej.
Z kolei przychody komercyjne rozgłośni w ub.r. wyniosły 1,86 mln zł, z czego 1,38 mln zł podchodziło ze sprzedaży reklam w systemie prowizyjnym, 186,3 tys. zł z barterów, a 285,5 tys. zł od sprzedającej jej ofertę reklamową spółki Audytorium 17. 68,3 tys. zł przyniosły czynsze, 16,9 tys. zł - działalność nagraniowa i studyjna, a 16,2 tys. zł - obrót prawami do audycji.
W 2918 roku Radio Poznań zanotowało 2,61 mln zł wpływów komercyjnych, w tym 1,96 mln zł z reklam prowizyjnych, 262,6 tys. zł z barterów i 387,4 tys. zł od Audytorium 17. Natomiast pozostałe przychody wyniosły 127,6 tys. zł.
W ub.r. przychody z abonamentu i rekompensaty abonamentowej stanowiły 88,6 proc. wpływów Radia Poznań, wobec 81,7 proc. rok wcześniej. Tym samym udział pozostałych wpływów zmalał z 18,3 do 11,4 proc.
Według badania Radio Track od lutego do lipca br. Radio Poznań miało 3 proc. udziału w rynku słuchalności w Poznaniu, wobec 2,7 proc. rok wcześniej.
Koszty 6 proc. w dół, 6,3 tys. zł średniej pensji
Radio Poznań w ub.r. poniosło 14,76 mln zł koszów rodzajowych, po spadku o 6 proc. z 15,7 mln zł rok wcześniej. Wydatki na wynagrodzenia zmalały z 8,13 do 7,75 mln zł (przy czym koszty ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych zwiększyły się z 1,54 do 1,65 mln zł), a na usługi obce - z 3,19 do 2,88 mln zł.
Koszty materiałów zmalały z 566,9 do 325,4 tys. zł, amortyzacji - z 688,3 do 663,8 tys. zł, a podatków i opłat - z 528,2 do 435,8 tys. zł.
W ub.r. średnie zatrudnienie w Radiu Poznań wynosiło 91,4 etatów, o 0,9 mniej niż rok wcześniej. Składało się na nie 55,4 etatów w systemie honoracyjnym i 36 w systemie premiowym i czasowo-prowizyjnym.
Od jesieni 2018 do jesieni ub.r. prezesem Radia Poznań był Piotr Bernatowicz, odszedł, ponieważ został powołany na stanowisko dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W styczniu Rada Mediów Narodowych na prezesa rozgłośni wybrała Macieja Mazurka.
W ub.r. przeciętne wynagrodzenie miesięczne każdego pracownika etatowego wynosiło dokładnie 6 272,74 zł, wobec 6 355,62 zł rok wcześniej i 6 497,96 zł w 2017 roku.
Zysk zamiast straty
Znaczący wzrost przychodów przy ograniczeniu wydatków sprawił, że wyniki rentowności Radia Poznań wyszły na plus. Wynik sprzedażowy zwiększył się z 763,3 tys. zł straty do 2,36 mln zł zysku, wynik operacyjny - z 758,9 tys. zł straty do 2,28 mln zł zysku, wynik brutto - z 745,7 tys. zł straty do 2,14 mln zł zysku, a wynik netto - z 756 tys. zł straty do 1,7 mln zł zysku.
Epidemia zmniejszy wpływy reklamowe
W br. Radio Poznań spodziewa się, zgodnie z uchwałą Krajowe Rady Radiofonii i Telewizji, 9,77 mln zł z abonamentu rtv. Do tego doszło 7,5 mln zł z kolejnej rekompensaty abonamentowej przyznanej wiosną br. (jej łączna wartość to 1,95 mld zł).
Natomiast na wpływach komercyjnych stacji mocno odciśnie się spowolnienie gospodarcze spowodowane epidemią. Władze rozgłośni szacują, że te przychody wyniosą 1,48 mln zł.
Koszty rodzajowe są prognozowane na 16,43 mln zł. stacja spodziewa się 2,25 mln zł zysku operacyjnego, 2,06 mln zł zysku brutto i 1,46 mln zł zysku netto.
Dołącz do dyskusji: Radio Poznań z zyskiem. Wpływy 15 proc. w górę, 89 proc. z abonamentu i rekompensaty