Loop - nowy sposób na rozwiązanie problemu plastikowych odpadów
Koncerny Procter & Gamble, Unilever, Nestlé, PepsiCo, Danone, Mars Petcare, Mondelēz International ogłosiły na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, że dla niektórych swoich produktów wprowadzą opakowania nadające się do ponownego wykorzystania i wielokrotnego napełniania. Będzie to możliwe dzięki platformie internetowej Loop.
Platforma e-commerce Loop została stworzona przez spółkę TerraCycle. Jest to narzędzie do zarządzania opakowaniami i zakupami, stworzone na podstawie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym.
Oferowane w ramach platformy opakowania produktów są odbierane przez firmę kurierską UPS, czyszczone, ponownie napełniane i gotowe do ponownego wykorzystywania.
W przypadku odzyskiwanych zużytych artykułów, takich jak pieluszki, podpaski, ostrza czy części szczoteczek, Loop poddaje je obróbce w celu ponownego wykorzystania lub przetworzenia.
Opakowania do ponownego wykorzystania
P&G jest pierwszym producentem produktów konsumenckich, który dołączył do platformy Loop. Dla wybranych produktów, takich jak Pantene, Tide, Cascade, czy Crest opracowano nowe trwałe opakowania, które nadają się do ponownego napełnienia, w tym pojemniki wyposażone w nowe funkcje i parametry. I tak np. szampon i odżywka Pantene będą dostępne w butelce wykonanej z lekkiego, wytrzymałego aluminium.
Marka proszku Tide w USA wprowadzi na platformę Loop Tide pureclean, płyn do prania na bazie roślin dostępny w nowej wytrzymałej butelce wykonanej ze stali nierdzewnej z wygodną nakrętką i lejkiem.
Marka Crest zapowiada nowy płyn do płukania ust Crest Platinum w ekologicznej szklanej butelce nadającej się do ponownego napełnienia. Marki Ariel i Febreze będą mieć wytrzymałe opakowania do ponownego napełnienia, dostępne także w sklepach.
Szczoteczki do zębów Oral-B CLIC zostaną wyposażone w wytrzymałą rączkę i mechanizm pozwalający na wymianę głowicy szczoteczki. Platforma Loop będzie ponownie przetwarzać zużyte głowice zarówno szczoteczek elektrycznych, jak i tradycyjnych.
Marki Gillette i Venus wprowadzą zestawy podróżne, które konsument będzie mógł przechowywać wraz z rączką maszynki. Zużyte części i ostrza z maszynek będą odbierane od użytkowników przez TerraCycle i ponownie przetwarzane.
W przypadku marek Pampers i Always zostanie przetestowany odbiór zużytych artykułów higienicznych bezpośrednio z domów użytkowników w celu ich dalszego przetworzenia przy wykorzystaniu technologii, opracowanej przez Fater – jest to wspólne przedsięwzięcie realizowane przez P&G i Angelini Group. W wyniku jej zastosowania, środki higieniczne o właściwościach absorpcyjnych, zostają zamienione w surowce wtórne do zastosowania przy wytworzeniu bardziej wartościowych produktów (np. bionawozów).
Loop w fazie testowej
- Konsumenci będą musieli założyć konto i dokonywać zakupów na stronie internetowej Loop. Ceny artykułów będą porównywalne ze sklepowymi - zapewnia Tom Szaky, CEO firmy TerraCycle.
Na razie projekt jest w fazie pilotażowej, która obejmie na początek wybranych konsumentów w Nowym Jorku i Paryżu w połowie br., w drugiej połowie 2019 r. ma być poszerzona o Londyn, a w 2020 r. o Toronto, Tokio i San Francisco.
Partnerami Loop są już dwie duże sieci handlowe - Carrefour we Francji i Tesco w Wielkiej Brytanii. W przyszłości opakowania Loop mogą też trafić na półki sklepowe.
Wszystko do recyklingu
Rozpoczęcie współpracy z platformą Loop jest elementem realizacji strategii zrównoważonego rozwoju ambition 2030 spółki P&G.
Już teraz w ramach tych działań opakowania Head & Shoulders wykonane są w 100 proc. z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu (PCR - post consumer recycled resin), w tym z plastiku zbieranego na plażach. 50 proc. PCR zawierają także produkty Lenor i Lenor Unstoppables, dostępne także na polskim rynku.
Długofalowa strategia zakłada, że do 2030 wszystkie opakowania produktów P&G będą się nadawały do recyklingu.
Dołącz do dyskusji: Loop - nowy sposób na rozwiązanie problemu plastikowych odpadów