Powstanie mobilna wersja portalu Nasza-klasa.pl
Portal Nasza-klasa.pl oraz krakowska spółka technologiczna Mobile Experts podpisały umowę o współpracy, której celem ma być sukcesywne udostępnianie serwisów i aplikacji Naszej-klasy z poziomu telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych.
- Pierwsze aplikacje mobilne powinniśmy udostępnić w ciągu najbliższych miesięcy, prawdopodobnie na przełomie roku. Do końca 2010 roku planujemy udostępnić w wersji mobilnej wszystkie produkty Naszej-Klasy: portal, Śledzika i nasz nowy komunikator NKtalk - mówi Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu spółki Nasza-Klasa.
Zaproponowane przez Mobile Experts rozwiązanie oparte jest o autorski system Platforma Usług Mobilnych Aplikacji (PUMA), który pozwala na budowanie serwisów oraz usług mobilnych na szerokim wachlarzu różnorodnych terminali i systemowych platform mobilnych takich jak: J2ME, Symbian, HTML lajt, iPhone, Windows Mobile czy Android.
Robert Stępowski: Czy Nasza-klasa.pl upodabnia się do
Facebooka?
Dominik Kaznowski, pełnomocnik zarządu ds. marketingu i PR
Naszej-Klasy: NK na pewno nie, choć oczywiście pomiędzy
serwisami społecznościowymi istnieją liczne podobieństwa, choćby ze
względu na podobny zakres usług i funkcjonalności jakie oferują.
Ponadto należałoby tak naprawdę zapytać do kogo upodabnia się
Facebook? Bowiem na świecie działa obecnie co najmniej
kilkadziesiąt dużych społeczności, które równolegle uruchamiają
nowe możliwości dla swoich użytkowników. Odnoszenie światowych
społeczności wyłącznie do Facebooka jest co najmniej nieuprawnione,
pomija bowiem takie rynki jak Rosja, Chiny czy kraje Ameryki
Południowej.
Czy uważacie Facebooka za groźnego rywala, który może
zagrozić pozycji NK?
Uważamy się za polski serwis
skierowany do Polaków w kraju i za granicą. Nie jestem również
przekonany aby dało się skutecznie zaspokajać oczekiwania
użytkowników z poszczególnych krajów, kultur czy grup - choćby o
różnorodnym spojrzeniu na tą samą historię. Nie zamykamy się
oczywiście na myślenie wyłącznie w naszych lokalnych kategoriach,
jednak myślę, że wrażliwość społeczno-historyczna odgrywa rolę w
każdym biznesie. Wierzymy, że mocy związek NK z Polską jest dużą
przewagą również dla zwykłego użytkownika. Ponadto staramy się
rozwijać portal w stronę zintegrowanej platformy komunikacji, a nie
tylko serwisu z profilami i wymianą kontaktów.
Jak oceniacie "najnowsze dziecko" GG? Odpowiecie
uruchomieniem kolejnej funkcjonalności?
Szczerze powiedziawszy o niczym nie słyszałem. Staramy się patrzeć
przed siebie a nie za siebie.
Śledzik to udany projekt? Wy twierdzicie, że tak, cała
masa internautów na forach pisze zupełnie coś
innego.
Tak. Śledzik to udany projekt. Zamierzamy go rozwijać. Wkrótce
zaprezentujemy kolejne jego wersje. Wydaje mi się, że jak na
produkt, który na zaledwie 6 tygodni, a wprowadzeniu którego nie
towarzyszyła żadna tradycyjna kampania reklamowa mamy całkiem
wysoką świadomość marki. A to najważniejsze na pierwszym etapie
wprowadzania nowego produktu na rynek. Teraz skupiamy się nad
rozwojem produktu i odpowiednią percepcją marki Śledzika. Nie
codziennie w polskiej sieci udaje się stworzyć markę, którą kojarzy
większość użytkowników sieci w naszym kraju. Z tego co pamiętam
ostatnim takim, szeroko krytykowanym fenomenem była Nasza-klasa
(śmiech!)
Reklamodawcy chętnie inwestują w niestandardowe kampanie
na Naszej-Klasie? Cały czas większość reklam u Was to tradycyjne
formy, podobne do tych z serwisów horyzontalnych.
Do wykorzystywania NK w działaniach marketingowych nie trzeba
przekonywać uznanych marek. Największe i najwartościowsze światowe
marki rozumieją stale rosnąca rolę social media. Myślę, że osoby
zajmujące się profesjonalnie marketingiem są świadome zmian jakie
obecnie zachodzą na rynkach, a jedną z głównych sił oddziałujących
dzisiaj na decyzje konsumentów są właśnie aplikacje społecznościowe
a nie statyczne witryny.
Przychody NK w związku z kryzysem się
zmniejszyły?
Od początku roku notujemy dwucyfrowe wzrosty w porównaniu do tego
samego okresu roku ubiegłego.
Jak Pana zdaniem będzie wyglądał rynek serwisów
sołecznościowych za rok lub dwa (kiedy zdaniem analityków, znów
będziemy mieli dynamiczne wzrosty z przychodów reklamowych) i jaką
pozycję na tym rynku może mieć NK?
Rynek marketingu z wykorzystaniem serwisów społecznościowych to
jeden z najszybciej rosnących obecnie segmentów reklamowych. Naszym
zdaniem będzie się w dalszym ciągu rozwijał, głównie za sprawą
tego, że nie oferta serwisów społecznościowych nie obejmuje
wyłącznie usług reklamowych ale umożliwia realizowanie szerszych
działań marketingowych i public relations, w tym tych wpływających
na zaangażowanie konsumentów. Należy również pamiętać, że w naszej
ofercie można znaleźć produkty niedostępne nigdzie indziej na rynku
- jak choćby akcje specjalne, które charakteryzują się wysokim
stopniem akceptacji użytkowników i nie są postrzegane jako
natarczywa reklama. Stąd na Śledziku będziemy kontynuować ten
kierunek i rozwijać ofertę nakierowaną głównie na marketing
angażujący konsumentów - od wirusowego i szeptanego, poprzez
działania call to action. Uruchomienie zaawansowanej platformy
badawczej to również krok w kierunku rozwoju oferty dla naszych
klientów.
Dołącz do dyskusji: Powstanie mobilna wersja portalu Nasza-klasa.pl