Polskie Radio z 18 mln zł zysku w ub.r. Z abonamentu więcej o 20 proc., z reklam o 12 proc.
W ub.r. wpływy Polskiego Radia z abonamentu rtv wzrosły o 20,3 proc. do 186,3 mln zł, a z reklam i sponsoringu - o 12,1 proc. do 67,77 mln zł. Dodatkowo publiczny nadawca dostał 46,5 mln zł rekompensaty abonamentowej z budżetu państwa. Szacunkowo osiągnął 18,5 mln zł zysku netto.
W opublikowanym właśnie sprawozdaniu abonamentowym Polskie Radio podało, że jego wpływy z abonamentu rtv wyniosły w ub.r. 186,3 mln zł, o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej, i stanowiły 55,4 proc. jego łącznych przychodów. Jeszcze w połowie 2017 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prognozowała, że Polskie Radio z abonamentu uzyska ok. 176 mln zł.
Dodatkowo media publiczne otrzymały środki z budżetu państwa w ramach rekompensaty przyznanej pod koniec 2017 roku za wpływy nieuzyskane w latach 2011-2017 wskutek zwolnienia z tej daniny kolejnych grup społecznych. Polskie Radio w 2017 roku dostało 15,74 mln zł, a w ub.r. 46,48 mln zł.
W efekcie w ub.r. jego wpływy z abonamentu i rekompensaty wyniosły 232,78 mln zł i stanowiły 69,27 proc. łącznych przychodów. Rok wcześniej było to 193,44 mln zł wpływów i 64,9 proc. udziału.
- Obserwując kształtowanie się wielkości wpływów abonamentowych dla PR S.A. na przestrzeni ostatniej dekady trzeba zwrócić uwagę, że środki otrzymane w 2018 roku należą do najwyższej spośród uzyskanych kwot w latach 2008-2018. Natomiast w przypadku braku dodatkowych środków z rekompensaty, nominalna wielkość wpływów abonamentowych w 2018 roku byłaby zbliżona do wpływów uzyskanych w 2016 roku - komentuje nadawca w sprawozdaniu.
Z kolei przychody Polskiego Radia z reklam i sponsoringu, realizowane przez Agencję Reklamy PR, zwiększyły się w skali roku o 7,3 mln zł do 67,77 mln zł (12,1 proc. w górę). Stanowiły 20,17 proc. łącznych wpływów nadawcy.
Agencja Reklamy Polskiego Radia osiągnęła w ub.r. rekordowo duże wyniki, pierwszy raz przekraczające poziom 65 mln zł.
Przychody z usług Polskiego Radia dla Zagranicy dla MSZ stanowiły w ub.r. 2,86 proc. wpływów nadawcy (wobec 3,15 proc. w 2017 roku), a z pozostałych źródeł (m.in. działalności fonograficznej) - 7,71 proc.
Ogółem firma zanotowała 336,06 mln zł przychodów, co wobec 297,92 mln zł w 2017 roku daje wzrost o 12,8 proc.
Według szacunkowych danych, przekazanych Ministerstwu Kultury na potrzeby statystyczne, Polskie Radio osiągnęło w ub.r. 18,5 mln zł zysku netto. W 2017 roku przy 297,92 mln zł przychodów i 293,37 mln zł kosztów sprzedaży miało 2,79 mln zł zysku netto.
Szczegółowy raport finansowy za ub.r. spółka złoży w KRS w najbliższych miesiącach.
Od wiosny 2017 do sierpnia ub.r. prezesem Polskiego Radia był Jacek Sobala. Po tym jak został zawieszony, a niedługo potem odwołany, obowiązki prezesa przejął Andrzej Rogoyski. W listopadzie Rada Mediów Narodowych na stałe powołała Rogoyskiego na to stanowisko.
Roszady nastąpiły też na stanowiskach dyrektorskich. W marcu ub.r. szefem Polskiego Radia 24 został Paweł Piszczek, a jego zastępczyniami - Agnieszka Kamińska i Joanna Turek. W styczniu br. Kamińska objęła funkcję dyrektora Jedynki, zastępując Michała Mońko, który kierował stacją od lutego ub.r. Natomiast od marca do października ub.r. wicedyrektorem Jedynki był Robert Tekieli.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio z 18 mln zł zysku w ub.r. Z abonamentu więcej o 20 proc., z reklam o 12 proc.