SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek telekomunikacyjny był wart ponad 40 mld zł w 2013 r.

W 2013 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce wyniosła 40,15 mld zł, co oznacza spadek o 3,7% w porównaniu z rokiem poprzednim. Przychód zmalał zarówno w segmencie telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej, a wzrost odnotowano tylko w przypadku usług dostępu do internetu - wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).

W ubiegłym roku największy spadek wartości - o 4,8% - odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, choć był on mniejszy o 9 pkt. proc. niż rok wcześniej. Spadek nie ominął także usług telefonii komórkowej, który był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 1,6%. Jedynym segmentem, który zanotował wzrost wartości, były usługi dostępu do internetu.

W 2013 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 3,7% w porównaniu do roku poprzedniego. Zwiększyło się także grono klientów korzystających z usług internetowych. Nadal zdecydowanie większą popularnością cieszył się internet stacjonarny, z usług którego korzystało blisko dwukrotnie więcej osób niż z dostępu mobilnego.

Największą bazę użytkowników internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miała Telekomunikacja Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 19,3% i był niższy w porównaniu do 2012 r. o ponad 0,5 pkt. proc. Drugim co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był PTK Centertel.

O 12,1 pkt. proc. wzrosła liczba łączy o wysokich przepustowościach. W 2013 r. ponad 1/3 z nich posiadała prędkość od 30 Mb/s do 100 Mb/s. Ponad dwukrotnie zwiększyła się także liczba najszybszych łączy (powyżej 100 Mb/s).

UKE odnotowuje w swoim raporcie, że dzięki dużej popularności mobilnego internetu Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (7. miejsce).

Operatorzy komórkowi w 2013 r. w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie ponad 56 mln kart SIM, co dało penetrację na poziomie 148%. Pomimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej utrzymał się liniowy trend wzrostu.

Telefonia komórkowa nadal była najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2013 r. jej przychody stanowiły prawie 46,3% wartości całego rynku. Zdecydowanie największą część (81%) generowali klienci post-paid. Nie przełożyło się to jednak na strukturę klientów: utrzymała się różnica z 2012 r., czyli przewaga o 8,4 pkt. proc. liczby użytkowników usług "na kartę".

W 2013 r. liczba użytkowników wzrosła o 5,3% w porównaniu do roku poprzedniego. Największy wzrost odnosił się do operatorów MNO spoza największej czwórki oraz MVNO. Liczba kart SIM w ich sieciach zwiększyła się o 67,1% w stosunku do roku poprzedniego.

Ponadto ok. 1,55 mln użytkowników (o 23,9% więcej niż w roku poprzednim) zdecydowało się w 2013 r. na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.

 

W 2013 r., podobnie jak we wcześniejszych latach, zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej, jak i liczba jej abonentów. Zwiększyła się natomiast popularność telefonii VoIP.

Struktura rynku w 2013 r. nie uległa drastycznym zmianom. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, była Telekomunikacja Polska.

 

 

"Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 roku" został sporządzony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniach z działalności telekomunikacyjnej za rok 2013 (stan bazy na 16 czerwca 2014 r.), przekazywanych zgodnie z art. 7 ustawy Prawo telekomunikacyjne przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, jak również przy wykorzystaniu zasobów analitycznych będących w posiadaniu UKE.

Dołącz do dyskusji: Polski rynek telekomunikacyjny był wart ponad 40 mld zł w 2013 r.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl