Polski Black Friday bez cenowych hitów, średnie obniżki w wysokości 1,3 procenta
Według danych firmy Deloitte obniżki związane z tegorocznym Black Friday w polskim e-commerce miały charakter symboliczny, a przyznawane klientom rabaty nie były tak duże jak mogłoby wynikać z przekazów reklamowych i marketingowych poszczególnych sklepów. Według analiz sprzedawcy obniżyli ceny w Black Friday średnio o 1,3 procent, a największe różnice pomiędzy ceną minimalną a maksymalną sięgnęły 138 procent.
Jak informuje Deloitte Polska w ramach „Świątecznego barometru cenowego” eksperci firmy łącznie przeanalizowali 4,5 tys. cen produktów, które użytkownicy wybierają najczęściej na prezenty dla najbliższych. Ceny 71 proc. analizowanych produktów podczas Black Friday (24 listopada br.) w porównaniu do piątku 17 listopada br. nie uległy zmianie. Z kolei w przypadku jednej piątej analizowanych cen zanotowano ich spadek, a w przypadku 8 proc. wzrost.
Obniżki związane z Black Friday mają charakter symboliczny, a przyznawane wszystkim klientom rabaty nie są tak duże jak mogłoby wynikać z przekazów reklamowych i marketingowych poszczególnych sklepów. Pomiędzy piątkiem 17 listopada br. a piątkiem 24 listopada br. różnica w cenach analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 1,3 proc. Rok wcześniej była ona bliska zeru.
– Mimo tego wzrostu obniżki cen na całym koszyku nadal są niemal nieodczuwalne dla klientów, mimo że przekazy reklamowe mówią zupełnie co innego. Porównywanie ofert polskich sklepów internetowych do tego, co się dzieje w USA jest uzasadnione jedynie w nielicznych przypadkach, zarówno po stronie poszczególnych detalistów, jak i kategorii produktów – wyjaśnia Mariusz Chmurzyński, dyrektor w dziale konsultingu Deloitte.
W ostatni Black Friday najtaniej można było kupić przede wszystkim gry komputerowe i na konsole. Podobnie jak w ubiegłym roku największa obniżka dotyczyła gry Titanfall 2 (PC), której cena w Black Friday spadła aż o 28,1 proc. O ponad 10 proc. staniały również Wolfenstein II: The New Colossus (PC), Dishonored 2 (PS4) i Horizon: Zero Dawn (PS4).
Zdaniem analityków ciekawym przykładem zupełnie innej strategii są smartfony. W ciągu omawianego tygodnia cena iPhone 7 32GB obniżyła się jedynie o 0,6 proc. W przypadku Samsunga Galaxy S8 64GB SM-G950 obniżka wynosiła 2,4 proc., a Huawei P9 Lite 2 proc.
Według Deloitte podobnie jak w ub.r. również tegoroczna analiza pokazała, że różnica pomiędzy cenami w poszczególnych sklepach może być naprawdę duża.
– Największe różnice zanotowaliśmy w kategorii perfum i kosmetyków, gdzie rozbieżności w czasie Black Friday pomiędzy ceną maksymalną a minimalną sięgały odpowiednio średnio 138 i 98 proc - zdradza Krzysztof Boś, starszy konsultant w dziale konsultingu Deloitte. - Może to wynikać z faktu, że akurat w przypadku tego typu produktów, klienci bardziej kierują się emocjami. Korzystają z tego sprzedawcy, którzy wiedzą na których produktach mogą ustalać wyższe ceny. Tego samego dnia (24 listopada br.) woda perfumowana Calvin Klein Eternity Women (100 ml) w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 108,9 zł, a w innym 359 zł. Różnica wynosiła więc 230 proc. Najmniejsze różnice pomiędzy ceną minimalną a maksymalną odnotowano w przypadku telewizorów (35 proc.), konsoli (36 proc.) oraz smartfonów (52 proc.). Telewizor Samsung UE50MU6102 w jednym ze sklepów w tym samym czasie kosztował 2199,00 zł, a w innymi 3178,98 zł. Różnica wynosiła więc 45 proc. W przypadku drobnego AGD było to średnio 78 proc. Maszynkę do strzyżenia Philips HC 3410/15 Series 3000 można było kupić za 59 zł lub 126 zł (114 proc. różnicy).
Eksperci Deloitte sprawdzili również, czy ceny tych samych 110 produktów kształtowały się podobnie w czasie tegorocznego i ubiegłorocznego Black Friday. W przypadku 35 z nich ceny wzrosły, a w przypadku 71 produktów ceny spadły.
– Nie jest zaskakujące, że obniżono ceny m.in. smartfonów, które rok temu były flagowymi produktami swoich producentów. W tym roku ich miejsce zajęły nowsze modele. Tak było w przypadku Huawei P9 Lite, SamsungaGalaxy S7 32GB i Samsunga Galaxy S7 EDGE, których ceny w ciągu roku spadły o ponad 20 proc. W przypadku Apple iPhone 7 32GB obniżka ta sięgnęła prawie 20 proc. – wyjaśnia Krzysztof Boś. - Na drugim biegunie znajdują się perfumy. Aż siedem z dziesięciu analizowanych w tym i ubiegłym roku ma obecnie wyższe ceny niż w 2016 roku. Wzrosty zanotowano również w kategorii płyt CD oraz kosmetyków. Cena kremu do twarzy dla mężczyzn Lancome Men Age Fight (50 ml) w ciągu roku wzrosła o prawie 20 proc.
Analizy Deloitte potwierdzają opinie ekspertów wyrażone w rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl., zgodnie z którymi w wielu wypadkach polski Black Friday to jedynie zabieg marketingowy stosowany przez sprzedawców.
Dołącz do dyskusji: Polski Black Friday bez cenowych hitów, średnie obniżki w wysokości 1,3 procenta