Polscy użytkownicy Revolut z największymi wydatkami na gry i streaming wideo. Tracą restauracje, sprzedawcy prasy i turystyka
W marcu 2020 roku z powodu pandemii koronawirusa użytkownicy platformy Revolut zwiększyli wydatki na rozrywkę i zakupy w sieci - wynika z danych właściciela aplikacji. O ponad 100 proc. wzrosły wydatki w serwisie Steam, o 76 proc. liczba transakcji na platformach TVN. Znaczące wzrosty zanotowały też serwisy Allegro i AliExpress, straciły zaś sieci restauracji i kawiarni oraz sprzedawcy prasy.
Firma Revolut prowadząca mobilną platformę usług finansowych, z której korzysta w Polsce ponad milion użytkowników opublikowała dane dotyczące nawyków zakupowych Polaków w trakcie pandemii koronawirusa. Najnowsze badanie Revolut Money Report porównuje dane o transakcjach użytkowników aplikacji w Polsce z lutego i marca 2020 r.
Rosną wydatki na gry i streaming
Przymusowa domowa izolacja milionów Polaków związana z pandemią koronawirusa spowodowała wzrost wydatków online w segmencie rozrywki, m.in. w branży gier komputerowych i streamingu wideo.
Jedne z najbardziej spektakularnych wzrostów pod względem liczby transakcji notowały w marcu br. usługi związane z grami. Liderami zestawienia były Steam Games (wzrost o 109 proc.), Playstation (87 proc.) i Nintendo (49 proc.).
Zanotowano także znaczący wzrost wartości transakcji, w wypadku Steam Games o 140 proc., na platformie Playstation o 112 proc., zaś w wypadku Nintendo o 54 proc. Wzrost notuje jednak nie tylko branża gier, ale całe spektrum usług, które przeniosły się online lub od początku były oferowane w internecie. Wraz z nimi fintech notuje wysoką liczbę i wartość wolumenu transakcji online.
Zgodnie z danymi Revolut tuż za grami komputerowymi rośnie popularność różnych form rozrywki opartych na streamingu online. Potwierdza to wzrost liczby transakcji w przypadku TVN (o 76 proc.), HBO (25 proc.), Spotify (25 proc.) i Netfliksa (20 proc.). Dodatkowo TVN (wraz z Player.pl) zanotował skok wartości transakcji o 61 proc.
Więcej zakupów w sieci
Według raportu handel internetowy, z Allegro i Aliexpress na czele, zanotował duże wzrosty liczby transakcji (kolejno o 42 i 12 proc.) i wydatków (o 57 i 54 proc.). Jeśli chodzi o wzrost wartości transakcji obie platformy są w pierwszej dziesiątce usługodawców.
Gorzej ma się rzecz ze sklepami i galeriami handlowymi. Liczba transakcji spadła mocno w TK Maxx (o 57 proc.), Decathlon (51 proc.), Ikea (49 proc.). Użytkownicy z kolei częściej odwiedzają apteki, m.in. sieć Dbam o Zdrowie (wzrost o 10 proc. liczby transakcji i o 34 proc. obrotów).
Usługą online z największym wzrostem liczby (o 122 proc.) i wartości (o 142 proc.) transakcji w marcu br. była aplikacja Glovo, która dostarcza jedzenie, leki i zakupy. Rośnie też cała kategoria dowozu jedzenia, w tym Wolt (o 49 proc.), Uber Eats (46 proc.) i Pyszne (20 proc.).
Wzrost wydatków w aplikacji Revolut zanotowały także niektóre sieci sklepów spożywczych. Dotyczy to takich sieci jak Piotr i Paweł (o 60 proc.), Lewiatan (44 proc.), Stokrotka (44 proc.), Delikatesy Centrum (42 proc.), Auchan (39 proc.), Netto (34 proc.), Intermarche (32 proc.), Biedronka (31 proc.) i Leclerc (27 proc.).
Tracą restauracje, sprzedawcy prasy i turystyka
Zgodnie z raportem Revolut kryzys związany z koronawirusem w dużej mierze dotknął w Polsce restauracje, kawiarnie i punkty sprzedaży prasy.
Spadki liczby transakcji w marcu br. zanotowali Costa Coffee (o 61 proc.), Green Caffe Nero (60 proc.), Empik (59 proc.), Starbucks (58 proc.) i Inmedio (45 proc.).
Polacy w dobie pandemii unikają także picia i jedzenia poza domem, co widać w liczbie transakcji w Burger King (spadek o 53 proc.), McDonald’s (47 proc.), KFC (45 proc.). Pod względem wydawanych kwot spadki wahają się od 39 do 53 proc.
Największe spadki liczby i wartości transakcji dotyczą kategorii podróży i transportu miejskiego. Spadła liczba transakcji u usługodawców takich jak SkyCash (o 65 proc.), Booking.com (64 proc.), Jak dojadę (58 proc.), PKP Intercity (57 proc.), MoBilet (57 proc.), Bolt (48 proc.), Uber (45 proc.) i Autopay (33 proc.).
Branża jest także liderem spadków jeśli chodzi o wydatki, które dotknęły m.in. Booking.com (o 75 proc.), SkyCash (61 proc.), PKP Intercity (58 proc.), Jak dojadę (57 proc.), MoBilet (52 proc.), Bolt (47 proc.), Uber (44 proc.) i Shell (34 proc.).
Według Revolut na skutek kwarantanny mniejsza liczba ludzi wychodzi poza dom, a co za tym idzie płaci kartą. Spadek średniej liczby codziennych transakcji kartą fizyczną w marcu br. dotyczył wszystkich kategorii wydatków i wyniósł 36 proc.
Dołącz do dyskusji: Polscy użytkownicy Revolut z największymi wydatkami na gry i streaming wideo. Tracą restauracje, sprzedawcy prasy i turystyka