Telewizja Polsat pod presją kosztów. Więcej z reklam
W zeszłym kwartale Telewizja Polsat z Interią zanotowała spadek zysku EBITDA, chociaż jej wpływy z reklamy telewizyjnej wzrosły o ponad 5 proc. Polsat podwyższył swoją prognozę co do całorocznej dynamiki tego rynku.
W drugim kwartale 2024 roku przychody Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu sięgnęły 361 mln zł, co wobec 345 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 4,8 proc. Cały ten rynek zwiększył się mocniej - o 5,7 proc. do 1,286 mld zł.
W konsekwencji udział Telewizji Polsat nieznacznie zmalał: z 28,3 do 28,1 mln zł.
Polsat urósł mniej niż cała reklama tv
W całym pierwszym półroczy wpływy reklamowe i sponsoringowe nadawcy poszły w górę o 6,2 proc. do 668 mln zł, a wartość tego rynku urosła o 7,2 proc. do 2,378 mld zł.
Pod względem udziału w oglądalności zyskały stacje nienależące do trzech głównych nadawców. W drugim kwartale br. łączny wynik tych dostępnych satelitarnie i w sieciach kablowych wzrósł z 26,5 do 28 proc., a tych obecnych z naziemnej telewizji cyfrowej - z 8,3 do 8,6 proc.
Udział stacji Telewizji Polsat (bez tych nadawanych w modelu partnerskim) tak jak przed rokiem wyniósł równe 22 proc., wynik TVN Warner Bros.Discovery zmalał z 23,5 do 23 proc., a udział Telewizji Polskiej - z 19,9 do 18,3 proc. (dane Nielsen Audience Measurement).
- To był bardzo dobry kwartał dla Telewizji Polsat. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki oglądalności wiosennej ramówki. Łączna oglądalność naszych kanałów wyniosła 22 proc. w II kwartale i 21,8 proc. w I półroczu. Nasze przychody reklamowe mocno wzrosły zarówno w II kwartale, jak i całym I półroczu - odpowiednio o 4,8 i 6,2 proc. r/r - pomimo licznych wydarzeń sportowych transmitowanych przez naszą konkurencję - podkreśla Piotr Żak, prezes Telewizji Polsat.
Cyfrowy Polsat obecnie oczekuje, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu w całym 2024 roku wzrośnie w średnim jednocyfrowym tempie. Poprzednio firma prognozowała niską jednocyfrową dynamikę.
Koszty produkcji, pensji i marketingu obniżyły zysk
Cały segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat, obejmujący stacje telewizyjne i platformy internetowe (na czele z Interią), wypracował w drugim kwartale 2024 roku 663 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. W prezentacji zaznaczono, że zwiększyły się przychody z reklam oraz od operatorów kablowych i satelitarnych, a zmalały te ze sprzedaży licencji i sublicencji.
Wydatki operacyjne segmentu (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) wzrosły mocniej - o 8 proc. do 522 mln zł, m.in. wskutek wyższych nakładów na produkcje własne, marketing i wynagrodzenia. Zaś koszty inwestycji wyniosły 14 mln zł, o 51 proc. więcej niż przed rokiem.
W konsekwencji na poziomie EBITDA marża zmalała o 2,6 pkt proc. do 21,9 proc., a zysk - o 7 proc. do 145 mln zł.
Zyskowność segmentu mediowego pogorszyła się drugi kwartał z rzędu. Od stycznia do marca br. przy wzroście przychodów r/r o 3 proc. do 585 mln zł i kosztów operacyjnych (bez amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) o 2 proc. do 485 mln zł skorygowana marża EBITDA zmalała o 0,8 pkt proc. do 15,5 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 2 proc. do 91 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polsat pod presją kosztów. Więcej z reklam