Polacy nie przywiązują wagi do znajomości firm farmaceutycznych
Polacy nie przywiązują wagi do znajomości firm farmaceutycznych, ale cenią sobie prowadzone przez nie akcje edukacyjne - wynika z badania PBS DGA.
Blisko połowa badanych na poziomie spontanicznym nie umiała wymienić żadnej firmy farmaceutycznej, choć po ujawnieniu listy firm okazało się, że większość jest im dobrze znana.
Z analizy spontanicznych odpowiedzi na pytanie, o jakich firmach farmaceutycznych respondenci kiedykolwiek słyszeli, wynika że tylko trzy podmioty są kojarzone przez więcej niż 10 proc. Polaków, a wśród nich najczęściej wskazywaną jest Polfa (33 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się Bayer oraz Polpharma z wynikiem odpowiednio 25 i 17 proc.
Jednocześnie duża grupa respondentów - bo aż 44 proc. - deklaruje, że nie zna żadnej firmy farmaceutycznej (czy raczej nie przychodzi im na myśl nazwa żadnej firmy – ponieważ odpowiedzi odnoszą się do znajomości spontanicznej). W tej grupie 73 proc. to osoby z wykształceniem podstawowym, przez 37 proc. z wykształceniem średnim i 22 proc. wśród tych, którzy ukończyli studia wyższe.
Czynnikiem w znacznie mniejszym stopniu od wykształcenia jednoznacznie wpływającym na rozpoznawalność firm jest miejsce zamieszkania. W tym przypadku nie można zauważyć żadnych tendencji dotyczących znajomości poszczególnych podmiotów farmaceutycznych. Jedne firmy są znane przede wszystkim w dużych miastach (np. Bayer, GlaxoSmithKline), a inne w tych o liczbie mieszkańców do 50 tys. (np. Jelfa, Polfa).
Które firmy farmaceutyczne znajdują się w czołówce, jeśli znajomość firm mierzyć wskaźnikiem top of mind (pierwsza firma wymieniona przez respondentów)? Listę tę otwiera Polfa (23 proc.), niedaleko za nią jest Bayer (18 proc.), a na trzeciej pozycji plasuje się Polpharma (8 proc.). W tym przypadku można zauważyć silną dominację trzech podmiotów, które są najbardziej znane Polakom.
Odpowiedzi respondentów jednoznacznie potwierdziły dominację trzech firm farmaceutycznych. 72 proc. Polaków przyznaje, że zna firmę Polfa, 66 proc. Bayer, a Polpharmę 60 proc. Polaków. Kolejna firma to Jelfa (36 proc. Polaków deklaruje znajomość firmy), co jest już znacznie niższym wynikiem w porównaniu do czołówki.
We wszystkich przypadkach rozpoznawalność firm jest największa wśród respondentów z wyższym wykształceniem. Natomiast płeć nie jest czynnikiem determinującym wskazywanie przez ankietowanych poszczególnych firm.
Analizując odpowiedzi respondentów, którzy znają dane marki, można zauważyć, że żadnej z firm farmaceutycznych nie ufa więcej niż połowa Polaków. Najwyższy wynik uzyskała Polfa, którą darzy zaufaniem 39 proc. ankietowanych wśród tych, którzy znają tą firmę. Na następnych miejscach znalazły się Bayer, Polpharma oraz GlaxoSmithKline z wynikami odpowiednio 38, 22 i 16 proc.. Rezultat ten jest potwierdzeniem dominacji trzech podmiotów na polskim rynku – Polfy, Bayer oraz Polpharmy, bo te właśnie podmioty uzyskały najlepsze wyniki w badaniu znajomości producentów produktów leczniczych.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na zaufanie Polaków do firmy Polfa (wśród tych, którzy deklarują zaufanie do firmy) jest jej wieloletnia obecność na rynku (92 proc. odpowiedzi "zdecydowanie tak" lub "raczej tak"). Za istotne należy uznać także zaangażowanie w działalność pozabiznesową, prowadzoną na rzecz społeczeństwa – organizowanie kampanii edukacyjnych. Tą odpowiedź wskazało 55 proc. respondentów, którzy ufają firmie Polfa.
Które aspekty działalności firmy budują zaufanie respondentów do firmy Bayer? Aż dla 97 proc. osób, które ufają tej firmie farmaceutycznej, ważna jest jakość i skuteczność produktów. 95 proc. wskazuje własne doświadczenia z produktami firmy, 93 proc. wieloletnią obecność na polskim rynku (odpowiedzi "tak" lub "zdecydowanie tak"). Tak silną pozycję firmy buduje też to, że firma prowadzi działalność edukacyjną – docenia to 60 proc. respondentów. Istotne jest również to, że respondenci nie kojarzą firmy z negatywnymi doniesieniami (83 proc.) oraz że ich znajomi pozytywnie wypowiadają się o firmie (86 proc.).
W przypadku innych firm – Polpharma czy GlaxoSmithKline – to znowu jakość i skuteczność produktów oraz wieloletnia obecność na rynku firm farmaceutycznych przede wszystkim decydują o tym, że wskazana firma jest godna zaufania. Nie bez znaczenia jest również fakt, jak firmy są odbierane przez znajomych. W przypadku Polpharmy jest to ważne dla 85 proc. tych, którzy ufają tej firmie. W przypadku GlaxoSmithKline ten współczynnik jest równie wysoki - 78 proc.
Polacy doceniają fakt, że firmy farmaceutyczne zamieszczają na swoich stronach internetowych informacje na temat chorób i profilaktyki. W przypadku każdego z analizowanych podmiotów, jest to czynnik, który w znacznym stopniu powoduje, że firma jest godna zaufania. W przypadku Polfy jest to aspekt ważny dla 58 proc. osób, które deklarują zaufanie do tej firmy, w przypadku Polpharmy dla 64 proc. i następnie firmy Bayer 70 proc. oraz GlaxoSmithKline – 78 proc.
Jak wynika z badania, wśród czynników budujących zaufanie do firm farmaceutycznych, dosyć często respondenci wskazywali kampanie edukacyjne prowadzone przez te podmioty - wśród tych, którzy deklarują zaufanie do firmy Polfa - 55 proc., Polpharma - 58 proc., Bayer – 60 proc., a w przypadku firmy GlaxoSmithKline - 63 proc.
Sondaż został wykonany przez PBS DGA dla On Board PR przy wykorzystaniu techniki CAPI (bezpośrednie wywiady kwestionariusze wspomagane komputerowo) w ramach badania Omnibus w dniach 4-6.02.2011 na 1074-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej.
Dołącz do dyskusji: Polacy nie przywiązują wagi do znajomości firm farmaceutycznych