Polacy chcą kupować wygodnie, także w internecie. "Jesteśmy konsumentami wielokanałowymi"
Trzy czwarte konsumentów oczekuje, by produkty były dostępne w wielu kanałach sprzedaży. Systematycznie spada popularność sklepów stacjonarnych na rzecz e-commerce. Jednak aż 40 proc. konsumentów nie ma ulubionego miejsca zakupowego - wynika z badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl.
W sieci kupuje 57 proc. internautów, z czego co czwarty częściej niż 5 razy w miesiącu. Przeważnie wybierają oni sklepy internetowe (46 proc.) oraz platformy zakupowe (36 proc.).
64 proc. internautów, którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonało go w którymś kanale internetowym, tj. online, mobilnie lub w social mediach. W stosunku do 2018. roku spadły (-12p.p.) wskazania na porównywarki cenowe jako miejsce zakupu, wzrosły zaś nieco (+2p.p.) na serwisy gazetkowe.
- Z tegorocznego badania i raportu wynika, że w sieci kupuje 57 proc. internautów. To wzrost względem poprzedniego roku o 5 punktów. Tym samym osiągnęliśmy średnią europejską. W całej Europie aktualnie jest 57 proc. e-konsumentów. Badanie też potwierdza kolejny europejski trend, że Polacy są konsumentami wielokanałowymi - komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
54 proc. internautów kupuje te same marki w wielu kanałach (punkt stacjonarny, sklep internetowy, mobile). To lepszy wynik niż rok temu (43 proc.). 77 proc. internautów wskazuje, że liczy się dla nich to, by mieli możliwość kupowania produktu w wielu kanałach.
- Uważam, że polski e-commerce obecnie wychodzi z wczesnej fazy rozwoju i w najbliższych latach stanie się dla wielu klientów podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Dziś około 9 na 100 zakupów jest realizowanych w sieci. W perspektywie 5-10 lat ten wskaźnik wielokrotnie wzrośnie, a e-commerce w wieku kategoriach produktów będzie największym kanałem dotarcia do klientów - ocenia Damian Zapłata, chief commercial officer Allegro.
Laptop i smartfon - top urządzenia do kupowania online
Autorzy analizy przyjrzeli się także zakupowemu wykorzystaniu urządzeń elektronicznych.
Okazuje się, że najchętniej wykorzystywanym w celach związanych z zakupami, tj. poszukiwaniem inspiracji, informacji i opinii porównywaniem ofert i samym kupowaniem są laptop i smartfon. Zakupowo wykorzystuje laptop 83% jego posiadaczy, a smartfon - 78%. Tablet wskazało 60 proc., a smart zegarek 55 proc.
Porównując te dane do ubiegłorocznych, okazuje się, że wykorzystanie komputera stacjonarnego jest podobne. Niewielkie wzrosty zanotował smart zegarek (+5.p.p) , a także laptop i smartfon (+3.p.p), a spadki - tablet i smart TV (odpowiednio -8p.p. i -20 p.p.).
Z urządzeń mobilnych do zakupów najchętniej korzystamy w domach (47 proc.), 39% w drodze, 37% w miejscu pracy czy nauki, a 33% w miejscach sprzedaży, np. sklepach czy restauracjach.
Znacznie wzrosło wykorzystanie smart-urządzeń w czasie wolnym spędzanym poza domem, np. na rowerze, czy podczas biegania.
Mężczyźni częściej deklarują wykorzystanie urządzeń mobilnych w domu (54%, +16p.p.), a kobiety we wszystkich pozostałych miejscach (średnio +8p.p.).
Wykorzystanie w drodze jest charakterystyczne dla grupy wiekowej 19-34 lata, a osoby najmłodsze mają dość wyrównany poziom wykorzystania urządzeń w różnorodnych miejscach. Grupą, która najbardziej intensywnie używa smart-urządzeń w różnych miejscach są badani w wieku 35-44 lata, a z kolei w sklepach najczęściej ze smartfonem zobaczymy konsumentów w wieku 25-44 lata.
E-commerce - czemu nie?
Jak pokazuje badanie, osoby, które wciąż nie robią zakupów elektronicznie, deklarują, że tradycyjne zakupy sprawiają im przyjemność (15 proc.) i nie czują potrzeby robienia zakupów przez internet (13 proc.), a także wolą zakupy tradycyjne, bo od razu mają produkt (również 13 proc.). Badani wskazywali również np. brak zaufania do sprzedawców w sieci.
W porównaniu z rokiem ubiegłym, spada odsetek wskazań powodów, dla których konsumenci rezygnują z zakupów online.
Co kupujemy w sieci
Klienci e-commerce najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika. Nieco mniej wskazań padło na kategorię dom i ogród (31%, -4p.p.) i produkty farmaceutyczne (30%, -2p.p.) a zyskał sport (27%, +3p.p.). Można jednak powiedzieć, że generalnie liderzy e-commerce pozostają w zasadzie tacy sami jak w 2018. roku.
Klienci m-commerce
W tym roku zakupów na urządzeniach mobilnych dokonuje 52 proc. konsumentów (posiadających urządzenia mobilne). W porównaniu do poprzedniej edycji badania. zmniejszył się odsetek kupujących mobilnie wśród e-kupujących.
Tak jak rok temu częściej mobilnie kupują kobiety (61 proc. vs 45 proc.). Patrząc na wiek badanych, odsetek kupujących waha się pomiędzy 29% a 64%, przy czym dla grup poniżej 55. roku życia to wahanie jest znacznie mniejsze - od 53% do 64%. Patrząc na miejsce zamieszkania, mobilnie najczęściej kupują mieszkańcy największych miast 500 tys.+ mieszkańców oraz wsi, gdzie nastąpił znaczny wzrost w tym kontekście.
Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl. W ramach projektu zebrano opinie 1933 internautów, wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 17 - 24 maja 2019.
Dołącz do dyskusji: Polacy chcą kupować wygodnie, także w internecie. "Jesteśmy konsumentami wielokanałowymi"