Podcasty coraz popularniejsze w Polsce. Słuchane dla wiedzy, rozrywki i relaksu
Podcastów - w domu, w podróży, dla rozrywki lub wiedzy słucha 27 proc. internautów. w Polsce. Zwykle używają do tego słuchawek i smartfona, oceniają ich wiarygodność lepiej, niż tradycyjnych mediów - wynika z badania opracowanego dla Tandem Media z Grupy Radiowej Agory.
Na całym świecie podcasty zyskują na popularności – szacuje się, że w ubiegłym roku 800 mln osób słuchało audycji nagranych i udostępnionych w sieci lub na platformach. Prognozy wskazują natomiast, że w 2022 roku liczba ta sięgnie 1,5 mld słuchaczy. Z badania Publicis Groupe, przeprowadzonego w sierpniu 2019 roku wynika, że także w Polsce cieszą się coraz większym powodzeniem - ponad 1/4 polskich internautów słuchała ich choć raz.
Niemal wszyscy, którzy słuchają podcastów włączyli podcast przynajmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca, a wynik 27 proc. wśród słuchaczy plasuje Polskę w europejskiej średniej, jeśli chodzi o słuchanie audycji internetowych.
Z badania dla Tandem Media wynika, że 65 proc. spośród aktualnych słuchaczy podcastów zaczęło z nich korzystać w ciągu ostatniego roku. Niemal 1/3 badanych śledzi jeden podcast, a 12 proc. - pięć lub więcej. Największa grupa, bo aż 59 proc. na stałe wybiera od dwóch do czterech audycji. Z kolei aż ponad połowa osób słucha podcastów co najmniej raz w tygodniu.
Podcasty słuchane dla rozrywki, wiedzy i relaksu
Z badania wynika także, że podcasty są najczęściej słuchane dla rozrywki – odpowiedziało tak 48 proc. ankietowanych, ale też by dowiedzieć się czegoś o świecie - 46 proc. i dla relaksu - 42 proc. Spora grupa osób chce słuchać podcastów z myślą o swoim hobby oraz by zająć się czymś podczas innych czynności.
Najczęściej, bo 3/4 badanych włącza je w domu; 38 proc. – wykonuje wtedy obowiązki domowe, a aż 43 proc. słucha audycji internetowych w czasie dojazdów – w samochodzie lub środkach komunikacji. Niemal 3/4 osób słucha podcastów na smartfonie, a połowa – na laptopie. 60 proc. z badanych regularnie używa słuchawek. Podcasty są słuchane nieregularnie, wybierane konkretne odcinki z subskrybowanych serii. Zwykle audycje słuchane są w całości – robi tak 68 proc. osób i głównie w streamingu online. Natomiast 68 proc. badanych preferuje podcasty o długości 10-30 minut.
Najczęściej tą formą dostarczania wiedzy i rozrywki są zainteresowane osoby w wieku 25-34 lata; a następnie: 35-44 i 18-24. Audycji internetowych chętniej słuchają kobiety, które najczęściej decydują się na te poświęcone zdrowiu i stylowi życia, muzyce, psychologii i rozrywce. Z kolei mężczyźni chętniej włączają podcasty na tematy związane z technologią, muzyką, rozrywką, wiadomościami i polityką. Słuchacze podcastów deklarują, że lubią podróżować, uważają się za kreatywnych, są zadowoleni ze swojego życia oraz starają się być na bieżąco z nowinkami technologicznymi i gadżetami.
- Młodzi i w sile wieku, w przeważającej większości osoby dobrze wykształcone, pracujące, mieszkańcy większych miejscowości, otwarci na nowe doświadczenia i obce kultury –statystyczni słuchacze podcastów to marzenie wielu marketerów – podkreśla Radosław Sączek, szef działu akcji specjalnych Tandem Media, czyli brokera reklam radiowych i kinowych z Grupy Radiowej Agory. – Istotne jest także to, że respondenci najczęściej poświęcają podcastom całą swoją uwagę, skupiając się na słuchanych treściach, a przy tym w większości akceptują reklamy z nimi związane - komentuje.
Z badania wynika, że najchętniej akceptowanymi formatami reklamowymi przy tworzeniu podcastów są: sponsoring podcastów przez daną markę, polecanie przez twórcę audycji konkretnej marki lub współtworzenie odcinka, bądź podcastu przez markę. Istotną informacją może być to, że aż 34 proc. respondentów jest skłonnych do zakupu tak reklamowanego produktu.
- Warto również zauważyć, że ponad 4/5 respondentów korzysta z darmowych aplikacji do słuchania podcastów, choć 28 proc. jest skłonnych zapłacić za taką możliwość – dodaje Michał Dobrzański, szef działu badań Tandem Media. - Głównymi sposobami na odnajdywanie nowych podcastów są polecenia usłyszane w innych audycjach, podpowiedzi z aplikacji lub stron internetowych do słuchania podcastów, a także rekomendacje znajomych. Co trzeci słuchacz dzieli się podcastami z innymi, opowiadając o nich lub zachęcając do ich wysłuchania - dodaje.
Podcasty uznawane za wiarygodne źródło informacji
Ponad 40 proc. respondentów uważa podcasty za sprawdzone źródło informacji, ocenia je pozytywnie pod względem wiarygodności oraz zawartych w nich treści. Ponad połowa badanych zadeklarowała, że audycje internetowe zawierają ciekawe dla nich informacje i treści oceniane jako „dla mnie”. Dla porównania w taki sposób o portalach społecznościowych wypowiada się jedynie ok. 15 proc.
Badanie na zlecenie brokera Tandem Media wykonało Publicis Groupe w sierpniu 2019 roku. Respondenci to osoby słuchające podcastów, w wieku powyżej 18 lat. Tandem Media to broker radiowo-kinowy, pośredniczy m.in. w sprzedaży czasu reklamowego w stacjach radiowych Grupy Radiowej Agora (Radio Złote Przeboje, Rock Radio, Radio Pogoda oraz TOK FM) i rozwija ofertę reklam audio związanych z podcastami.
Własną ofertę podcastów posiada m.in. TOK FM z Grupy Radiowej Agora. Z pakietu subskrypcji Premium korzystało na koniec marca br. ponad 17 tys. subskrybentów.
Dołącz do dyskusji: Podcasty coraz popularniejsze w Polsce. Słuchane dla wiedzy, rozrywki i relaksu