Poczta Polska wchodzi w NFT. Będzie wydawać kryptoznaczki
Poczta Polska wchodzi w rynek kryptoproduktów. Właśnie uruchomiła specjalną stronę internetową dla cyfrowych kolekcjonerów i zapowiedziała, że w pierwszym kwartale przyszłego roku wyda premierowo swoje kryptoznaczki. Seria nosić będzie nazwę „Polska w kosmosie”.
Kryptoznaczki to prekursorskie kryptoprodukty filatelistyczne Poczty, która wielokrotnie podkreślała, że stawia na cyfryzację. Projekt pierwszego polskiego kryptoznaczka to efekt połączenia zamiłowania do filatelistyki i nowoczesnych technologii - przekonują pocztowcy. Każdy z czterech rodzajów kryptoznaczka składać się będzie z dwóch elementów: tradycyjnego znaczka pocztowego oraz części cyfrowej, reprezentowanej przez unikalne tokeny NFT w sieci Polygon w standardzie ERC1155.
We wtorek ruszyła też strona dla zainteresowanych nabywaniem kryptowalorów filatelistycznych: pod adresem https://nft.poczta-polska.pl znajdą oni wszelkie potrzebne informacje.
Poczta przygotowała na niej także akcję promocyjną „Złap Talara”, w ramach której każdy, kto zapisze się na newsletter, będzie mógł otrzymać pierwszego Talara Filatelistycznego z wizerunkiem króla Zygmunta Augusta.
👉Wejdź na stronę https://t.co/3MNqNoPuyI i złap Talara Filatelistycznego z wizerunkiem Króla Zygmunta Augusta🤩
— PocztaPolska (@PocztaPolska) October 18, 2022
❗️Śpiesz się❗️Tylko 1558 klientów, którzy zapiszą się na newsletter otrzyma pierwszy produkt wirtualnej kolekcji @PocztaPolska❤️. pic.twitter.com/RjakZ4DdXJ
Talar jest pierwszym produktem wirtualnej kolekcji Poczty Polskiej. Wyemitowany został 18 października 2022 r., ponieważ to właśnie tego dnia Poczta świętuje Dzień Łącznościowca.
Oferta kryptoproduktów będzie poszerzana
Kryptowalorów z zapowiadanej serii będzie jedynie 1558. I nie jest to liczba przypadkowa, gdyż w 1558 roku król Zygmunt August „ustanowił stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń, za pomocą poczty, czyli koni rozstawnych”. Partnerami emisji są: Polska Agencja Kosmiczna oraz Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych.
Poczta informuje jednak, że na uruchomionej stronie będzie systematycznie przedstawiać swoją ofertę w zakresie cyfrowego kolekcjonerstwa. - Jako firma łączymy funkcje tradycyjne z nowoczesnymi, cyfrowymi. Nawiązujemy w naszej akcji promocyjnej do króla Zygmunta Augusta, który założył pocztę w Polsce, a równocześnie przygotowaliśmy system polskiego kryptoznaczka, który jest nie tylko połączeniem tradycyjnych znaczków pocztowych i technologii kryptograficznych, ale również kompletnym środowiskiem tworzącym cyfrową społeczność filatelistyczną w Polsce i na świecie - komentuje Krzysztof Falkowski, prezes Poczty Polskiej.
Spółka ma w całym kraju 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych. Zatrudnia ok. 80 tys. pracowników, z czego ponad 30 tys. to listonosze i kurierzy.
Co piąty Polak słyszał o NFT, co dziesiąty uważa je za oszustwo
NFT, czyli non--fungible token – to certyfikat własności dowolnych aktywów cyfrowych zapisany w sieci blockchain. Jego podstawową funkcją jest weryfikacja oraz potwierdzenie własności prywatnej unikalnego dzieła cyfrowego, np. grafiki, muzyki lub posta na Twitterze. W NFT inwestują już takie marki jak Dolce&Gabbana, Instagram, Starbucks, a w Polsce - Legia Warszawa.
Rynkowi NFT i potencjałowi narzędzia w marketingu przygląda się agencja Hill+Knowlton Strategies w raporcie „NFT: wciąż szansa czy jednak pułapka? Znaczenie tokenów niewymienialnych dla konsumentów i marek”. Zdaniem autorów opracowania, potencjał tokenów w komunikacji marketingowej dopiero zaczyna się ujawniać.
- Na dojrzałych rynkach NFT są nowym, coraz ważniejszym elementem marketing mix. Nie brakuje opinii, że ich pojawienie się może być równie rewolucyjne dla marek i marketingu, jak powstanie wiele lat temu social mediów. Tak jak social media pozwalały tworzyć się społecznościom zakorzenionym w świecie realnym, tak NFT mają być wehikułem do angażowania społeczności w świecie wirtualnym – w tym m.in. w grach i Metaversum. Postanowiliśmy sprawdzić, na ile ten potencjał jest realny w Polsce, co lokalni konsumenci wiedzą o NFT i jakie mają na ich temat zdanie – mówi Magdalena Załubska-Król, director new economy practice Hill+Knowlton Strategies, której zespół pracował nad opublikowanym właśnie raportem.
Słaba adopcja NFT w Polsce
Jak wynika z badania Hill+Knowlton Strategies, z pojęciem NFT zetknął się już co 5. Polak. Jest to wartość zdecydowanie niższa, niż np. w USA, gdzie o tokenach nie słyszało tylko 7 proc. obywateli. Zdecydowanie częściej zaznajomieni z tematyką NFT są mężczyźni (23 proc. vs 14 proc. kobiet) i młodsi badani (33 proc. osób w wieku 18-24, 26 proc. wśród osób w wieku 25-34).
Na poziomie wiedzy również odstajemy od największych tokenowych rynków. Zdecydowana większość respondentów nie była w stanie wskazać podstawowej funkcjonalności tokenów niewymienialnych (czyli potwierdzenia własności do danego aktywa cyfrowego). Najczęściej wskazywane skojarzenia to kryptowaluty (13 proc.) i kolekcjonerstwo (11 proc.). Około 7 proc. Polaków kojarzy NFT przede wszystkim jako aktywo inwestycyjne. Podobnie liczna jest grupa tych, którzy uważają, że to po prostu za „grafiki z internetu”.
Jednocześnie wśród osób znających termin NFT już 8 proc. respondentów (czyli około 1 proc. całej grupy badawczej) kupiło już co najmniej jeden token niewymienialny. Około 16 proc. tych, którzy nie posiadają NFT (ale o nich słyszały) planują kupić token w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
- Nasze badanie ewidentnie wskazuje na słabą adopcję NFT w naszym kraju. Z drugiej strony ta niska penetracja pokazuje, że technologia NFT dociera do Polski z opóźnieniem, a samo jej użycie wciąż może skutecznie wyróżniać markę na rynku – komentuje Magdalena Załubska-Król z Hill+Knowlton Strategies.
NFT inwestycją ryzykowną
37 proc. ankietowanych uważa, że inwestycja w tokeny NFT jest obarczona wielkim ryzykiem. Aż 30 proc. sądzi, że tokeny NFT to jedynie chwilowa moda, która zaraz przeminie.
Według 15 proc. badancyh NFT to oszustwo służące do wyłudzania pieniędzy, z drugiej strony taki sam odsetek badanych uważa, że na tokenach NFT można dużo zarobić. Co piąta badana osoba nie wie, czym jest NFT,
- W ciągu zaledwie kilku lat NFT z technologicznej ciekawostki przerodziły się w fenomen kulturowy. W ubiegłym roku wydawało się, że nic nie zatrzyma tokenowej manii. Choć od tego czasu przyszło ostudzenie nastrojów, zasadnicza prawda o NFT pozostaje niezmiennie ważna dla marketerów – to wspaniałe narzędzie do budowania społeczności – przekonuje Michał Piątkiewicz, senior advisor i technology lead H+K. – Nie mamy wątpliwości, że na świecie i w Polsce będą powstawać kolejne kreatywne kampanie oparte na NFT – dodaje ekspert.
Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N = 1070 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 1–4 lipca 2022. Metoda: CAWI.
Dołącz do dyskusji: Poczta Polska wchodzi w NFT. Będzie wydawać kryptoznaczki