PKN Orlen przenosi obsługę mediową ze Starcomu do Sigma Bis, Link4 się do tego przygotowuje
PKN Orlen zdecydował się zakończyć dotychczasową współpracę z domem mediowym Starcom (Publicis Media) i powierzyć kompleksową obsługę mediową spółce Sigma Bis, której jest wspólnie z PZU właścicielem. Wkrótce współpracę z tą agencją marketingową rozpocznie także Link4 - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
Starcom odpowiada za planowanie i zakup mediów dla PKN Orlen od połowy 2019 roku. Agencja ta rozpoczęła współpracę z paliwową spółką w wyniku wygranego przetargu, w którym przejęła jej budżet mediowy od MullenLowe MediaHub
Starcom w tym czasie odpowiadał za usługi mediowe, usługi konsultingu i doradztwa strategicznego poprzez wykorzystanie mediów w komunikacji marketingowej. Działania agencji polegały w szczególności na tworzeniu i realizacji strategii mediowych dla marek PKN Orlen oraz innych produktów i projektów, a także na planowaniu kampanii mediowych. Był także odpowiedzialny za zakup mediów na potrzeby Orlenu - od rezerwacji czasu czy przestrzeni mediowej, po raportowanie, analizę i rozliczenie kampanii.
Starcom uprzedzony wcześniej, wkracza Sigma
Teraz współpraca ta jest stopniowo „wygaszana” i zostanie finalnie zakończona. - Dopinamy ostatnie projekty, rozstajemy się z klasą. Szefów Starcomu poinformowaliśmy już około pół roku temu, że mamy takie plany - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Adam Burak, członek zarządu ds komunikacji i marketingu w PKN Orlen.
Obsługą mediową kampanii Orlenu od teraz zajmować się będzie Sigma Bis - agencja marketingowa utworzona w drugiej połowie ub.r. przez Orlen i PZU. Orlen ma w niej 60 proc. udziałów, a PZU - 40 proc.
Adam Burak w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przekazał, że Sigma Bis będzie odpowiadać za media offline i online, działania na nośnikach reklamy zewnętrznej, obsługę w social media oraz za obszar badawczy. - Sigma Bis nie ma kompetencji w obszarze kreacji czy domów produkcyjnych, więc w tym zakresie wszystko pozostaje bez zmian i nadal współpracować będziemy z zewnętrznymi agencjami - wyjaśnia Burak.
Zdradził też, że Sigma Bis ma już na swoim koncie jeden projekt dla Orlenu - odpowiadała za planowanie i zakup czasu reklamowego w telewizji do ostatniej kampanii Orlenu.
Sigma Bis przejmie obsługę mediową Link4
Z informacji Wirtualnemedia.pl wynika też, że prawdopodobnie także firma ubezpieczeniowa Link4 rozpocznie współpracę z Sigma Bis.
Informacjom tym nie zaprzeczyła Patrycja Kotecka, dyrektor pionu marketingu i członek zarządu Link4. W rozmowie z nami zdradziła, że prowadzone są w tej sprawie negocjacje. - Decyzja o rozpoczęciu współpracy z Sigma Bis jest naturalnym krokiem biznesowym. To spółka należąca do PZU, więc oczywistym jest korzystanie właśnie z jej usług w zakresie planowania i zakupu mediów zamiast z usług firmy zewnętrznej. Chcemy rozpocząć naszą kooperację z Sigma Bis możliwie jak najszybciej, obecnie trwają ostatnie negocjacje - mówi nam Kotecka.
Obecnie za planowanie i zakup mediów do kampanii Link4 odpowiada dom mediowy Carat (Dentsu Aegis Network Polska).
Z naszych ustaleń wynika, że myślą też o tym inne spółki z udziałem Skarbu Państwa, m.in. Alior Bank i Bank Gospodarstwa Krajowego.
Sigma Bis z kadrą z rynku
Sigma Bis - wspólna agencja marketingowa utworzona latem ub.r. przez PKN Orlen i Grupę PZU - zaczęła działalność operacyjną na początku tego roku.
Ma docelowo pracować nie tylko dla spółek, które ją utworzyły i innych firm państwowych, ale też dla innych, zewnętrznych reklamodawców. Prezesem spółki został Tomasz Michalski, który do tej pory był dyrektorem działu wspomagania zarządu w spółce Apella. Wcześniej był związany z TVP (nadzorował m.in. rozliczenia z domami mediowymi).
Agata Żychlińska-Hoppe objęła stanowisko head of social media&content marketing. Przedtem przez niespełna rok pracowała w agencji Whites senior team leader. Wcześniej zdobywała doświadczenie w Burda International Polska, w Agorze i NextWeb Media.
Konrad Sochan w Sigma Bis pełni funkcję head of programmatic&technology. Przeszedł tu z Publicis Media, gdzie od wiosny 2018 roku pracował jako programmatic&technology manager. Wcześniej pracował w domu mediowym Zenith (Publicis Media), w Omnicom Media Group i GroupM.
Stanowisko supervising directora objęła Anna Milewska, która ostatnio związana była z domem mediowym Mindshare (GroupM/WPP). W Sigma Bis nadzoruje planowanie i zakup mediów, a także strategię, negocjacje i zarządzanie. Do zarządu spółki zostali powołani Artur Muszkiet (wcześniej menedżer m.in. w Ströer Digital Media, Goldbach Audience, Unilever Polska i Initiative Warszawa) i Tomasz Jakubiak. Muszkiet odpowiada w Sigma Bis za obszar digital, technologię i content marketing, natomiast Jakubiak za badania rynkowe.
Pierwszy klient: NBP. Reklamy w TVP
Spółka już w lutym chwaliła się pierwszymi klientami. W grudniu 2019 roku miała zrealizować kampanię dla Narodowego Banku Polskiego. Biuro prasowe PKN Orlen, które obecnie zajmuje się komunikacją PR Sigma Bis nie odpowiedziało nam, w jakim zakresie spółka współpracowała z bankiem przy tej kampanii.
- Zwiększenie efektywności inwestycji w obszarze komunikacji i marketingu, będzie miało bezpośrednie przełożenie na realizację celów biznesowych naszych akcjonariuszy. Środki, które dotąd zasilały budżety domów mediowych, teraz pozostaną w Grupie Orlen i PZU. Osiągnęliśmy już pełną zdolność operacyjną. Działamy na zasadach komercyjnych, co oznacza, że jesteśmy otwarci na współpracę także z firmami z rynku - podkreśla Anna Milewska, supervising director Sigma Bis.
Z danych Kantar Media, do których udało nam się dotrzeć wynika, że NBP wydał w grudniu 2019 roku 1,58 mln zł na reklamę w telewizji i 694,3 tys. zł na reklamy w gazetach (dane cennikowe netto, bez rabatów). Jeżeli chodzi o telewizję, bank reklamował się tylko w TVP1 (913,5 tys. zł) i w TVP2 (668,3 tys. zł). Dziennikiem, w którym NBP wydało najwięcej na reklamę w tym okresie była „Rzeczpospolita” - 180,3 tys. zł. Reklamy ukazały się też w „Gazecie Polskiej Codziennie” (136,8 tys. zł), „Dzienniku Polskim” (116,8 tys. zł) i „Super Expressie” (90 tys. zł). Mogli je również zobaczyć czytelnicy „Gazety Krakowskiej” (87 tys. zł) i „Dziennika Gazety Prawnej” (83,5 tys. zł).
Orlen i PZU zapewniają, że własna agencja mediowa pozwoli im zwiększyć efektywność wydatków reklamowych. Sigma Bis zajmuje się m.in. planowaniem strategii mediowych, zakupem czasu i przestrzeni reklamowej w Polsce i za granicą oraz analizowaniem skuteczności działań promocyjnych.
Dołącz do dyskusji: PKN Orlen przenosi obsługę mediową ze Starcomu do Sigma Bis, Link4 się do tego przygotowuje