SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Orlen wydał w ub.r. 307 mln zł na marketing, a 21 mln zł na public relations

W ub.r. wydatki marketingowe PKN Orlen zmalały o 9,2 proc. do 307,49 mln zł, a nakłady na public relations i komunikację zwiększyły się o 13,3 proc. do 21,43 mln zł.

Udział wydatków na usługi marketingowe w przychodach sprzedażowych Orlenu zwiększył się z 0,381 do 0,523 proc. Chodzi o dane samej firmy, bez uwzględnienia jej spółek zależnych, m.in. Anwilu i przejętej wiosną ub.r. Energi (51,5 proc. jej akcji sprzedał koncernowi Skarb Państwa za 1,78 mld zł, pozostałe walory zbyli akcjonariusze mniejszościowi).

W sprawozdaniu dla akcjonariuszy Orlen zaznaczył, że jego działania marketingowe „miały na celu budowanie i utrzymywanie wysokiego poziomu rozpoznawalności i promowanie pożądanych atrybutów marki Orlen oraz wiodących marek produktowych”, ponadto podkreślały „kluczowe sprawy poprawy bezpieczeństwa epidemiologicznego na stacjach paliw oraz wspierał PKN Orlen w przeciwdziałaniu pandemii covid-19”.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Wydatki obejmowały przede wszystkim usługi promocyjne i komunikację (kreacja, zakup mediów, produkcja nośników promocyjno-reklamowych), sponsoring społeczny, sportowy, lokalny, sponsorowanie kultury, sztuki, edukacji, tzw. projekty eventowe, program lojalnościowy Vitay dla klientów oraz działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w tym realizacja strategii CSR, budowanie zaangażowania poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego (PKN Orlen, spółki grupy kapitałowej Orlen), budowaniu wizerunku firmy dbającej o otoczenie, kształtowaniu relacji ze społecznościami lokalnymi, realizacja programów na rzecz: poprawy bezpieczeństwa, ochrony zdrowia i środowiska, bez uwzględnienia przekazanych darowizn - wyliczono.

Wiosną ub.r. Orlen zakończył współpracę ze Starcomem, przenosząc swoją obsługę mediową do agencji Sigma Bis, należącej do Orlenu i PZU.

W kampaniach Orlenu od kilku lat występuje Robert Kubica, którego zespoły wyścigowe sponsoruje firma. Wiosną ub.r. Kubica promował „tanie tankowanie”, a jesienią - razem z innymi kierowcami z zespołu Formuły 1 Alfa Romeo Racing - kawę na Stop Cafe. Za kreację reklam Orlenu odpowiadają agencje Red8 Advertising i Grey Group Poland.

2,5 mln zł więcej na PR

Wydatki Orlenu na public relations i komunikację poszły w górę rok do roku z 18,92 do 21,43 mln zł, a ich udział we wpływach sprzedażowych - z 0,021 do 0,036 proc.

- W zakresie komunikacji zewnętrznej poniesione koszty obejmowały współpracę redakcyjną z mediami polegającą na prezentowaniu tematów biznesowych istotnych z punktu widzenia koncernu, a także rozwój oraz tworzenie materiałów (infografiki, animację, filmy) na potrzeby mediów społecznościowych. Wydatki związane były również z organizacją konferencji prasowych i wyjazdów studyjnych dla dziennikarzy z udziałem przedstawicieli zarządu PKN Orlen - opisała firma w sprawozdaniu.

Zaznaczyła, że spora część komunikacji dotyczyła zaangażowania Orlenu w walkę z epidemią. - W obszarze istotną kwestią w przekazach był praktyczny wymiar społecznej odpowiedzialności biznesu na przykładzie PKN Orlen. Równolegle prowadzona była szeroka komunikacja wsparcia dla społeczności lokalnych, w tym Płocka - dodano.

W zakresie komunikacji wewnętrznej Orlen wykorzystywał szereg narzędzi, takich jak wewnętrzna telewizja, magazyn drukowany i intranet, materiały foto i wideo oraz projekty integracyjne i społeczne.

W lutym ub.r. funkcję dyrektor wykonawczej ds. komunikacji korporacyjnej w koncernie objęła Zuzanna Falzmann, poprzednio dziennikarka w Telewizji Polskiej.

Dużo więcej na doradztwo i usługi prawne

Wydatki Orlenu na doradztwo związane z zarządzeniem wyniosły w ub.r. 47,77 mln zł, co wobec 24,29 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 96,6 proc.

Koncern wyjaśnił, że te usługi „obejmowały głównie projekty strategiczne i M&A, doradztwo w zakresie działalności komunikacji korporacyjnej oraz koszty przedprojektowe w całym łańcuchu wartości”. W połowie ub.r. Komisja Europejska wydała Orlenowi warunkową zgodę na kupno Grupy Lotos (Orlen zamierza niebawem wybrać partnera, któremu sprzeda część jej aktywów), równocześnie płocki koncern zapowiedział przejęcie PGNiG.

Z kolei nakłady Orlenu na usługi prawne zwiększyły się z 37,79 do 42,68 mln zł, a ich udział w przychodach sprzedażowych - z 0,042 do 0,073 proc. - W szczególności z usług doradców korzystano przy przygotowywaniu i negocjowaniu umów o dużej wartości, w kwestiach prawno-regulacyjnych oraz w sprawach, w których wymagana była znajomość obcych porządków prawnych. Istotna część tych wydatków dotyczy obsługi prawnej nowych projektów strategicznych, w tym przygotowywanych i realizowanych projektów inwestycyjnych - opisano.

Prezes Orlenu Daniel Obajtek w ostatnich tygodniach podjął działania prawne w sprawie serii tekstów „Gazety Wyborczej” dotyczących m.in. jego rozmów sprzed kilkunastu lat, przy czym płaci za nie z własnej kieszeni.

Wydatki reprezentacyjne firmy (głównie na organizację spotkań biznesowych) zmalały z 3,13 do 1,58 mln zł.

Orlen przejął Ruch i Polska Press

W listopadzie ub.r. Orlen za 130 mln zł objął akcje stanowiące 64,94 proc. kapitału Ruchu. Aktywa netto kolportera tymczasowo wycenił na 25 mln zł. Mniejszościowy akcjonariuszami Ruchu zostały Alior Bank, PZU i PZU Życie.

Na koniec ub.r. Ruch miał 1 209 kiosków i saloników prasowych, o 124 mniej niż rok wcześniej.

Na początku lutego bezwarunkową zgodę na kupno Polska Press przez Orlen od niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau wydał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Transakcja została sfinalizowana na początku marca.

Zgodę prezesa UOKiK na przejęcie wydawnictwa zaskarżył do sądu Rzecznik Praw Obywatelskich. W pierwszej połowie kwietnia sąd przychylił się do wniosku RPO, żeby w ramach zabezpieczenia powództwa wstrzymać zgodę prezesa UOKiK na transakcję. Daniel Obajtek podkreślił, że ta decyzja jest bezprzedmiotowa, a Orlen nadal będzie wykonywał uprawnienia właścicielskie wobec Polska Press.

Na początku marca z funkcji prezesa wydawnictwa zrezygnowała Dorota Stanek, a pod koniec kwietnia z zarządu odeszli Magdalena Chudzikiewicz i Dariusz Świąder. Z początkiem kwietnia z zarządu odwołano nadzorującego redakcje Pawła Fąfarę, jego funkcję przejęła Dorota Kania.

Orlen powołał też nowy skład rady nadzorczej Polska Press, a do pełnienia obowiązków prezesa oddelegował z niej Marcina Deca, jednocześnie prezesa Sigma Bis.

Dołącz do dyskusji: Orlen wydał w ub.r. 307 mln zł na marketing, a 21 mln zł na public relations

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
czy jest ktoś w PL kto nie kojarzy tej firmy?
podobnie LOTOS, mln wydane na reklamy by za chwile stać się Orlenem
odpowiedź
User
ii
próba mikrofonu
odpowiedź
User
mm
czy jest ktoś w PL kto nie kojarzy tej firmy?
podobnie LOTOS, mln wydane na reklamy by za chwile stać się Orlenem

bo nie o reklamę w tym chodzi.
odpowiedź