Setki tysięcy złotych od Orlenu na promocję filmu o Martyniuku
Jak ustalił Jacek Harłukowicz z Onetu, w czasie pandemii koronawirusa Orlen wydał ponad 438 tys. złotych na promocję filmu TVP „Zenek” o gwieździe disco polo, Zenonie Martyniuku. Kolejne 158 tys. wyłożyła na ten sam cel należąca do płockiego koncernu Energa.
W swoim tekście Jacek Harłukowicz opisuje kolejne ustalenia z analizy akcji specjalnej CBA o kryptonimie "Vampiryna". W jej ramach podsłuchiwano rozmowy byłego już prezesa Orlenu Daniela Obajtka czy Adama Buraka, byłego członka zarządu tej spółki ds. komunikacji i marketingu.
Według najnowszych ustaleń dziennikarza śledczego Onetu, Daniel Obajtek dogadał się z Jackiem Kurskim na finansowanie promocji filmu „Zenek” o gwiazdorze disco polo Zenonie Martyniuku, który za czasów ówczesnego prezesa TVP regularnie grał na koncertach organizowanych przez publiczną telewizję. Co ważne, pieniądze miały pójść na ten projekt w kryzysowym czasie pandemii koronawirusa, w roku 2020.
Zobacz: Szczuplejszy zarząd Orlenu. Bez stanowiska ważnego za Obajtka menadżera
Jak Burak do „Zenka” przekonywał
Operacyjnie za znalezienie funduszy na dofinansowanie „Zenka” odpowiadał Adam Burak. Według Onetu, miał mimo własnych obiekcji przekonywać kolejnych menadżerów Orlenu (np. dyrektorkę sponsoringu Annę Ziobroń) czy prezesa Lotosu Pawła Majewskiego. Kierowana przez niego spółka ostatecznie pieniędzy na „Zenka” nie dała.
Jak czytamy w Onecie, po wielu negocjacjach w kwietniu 2020 roku Orlen daje na „Zenka” Telewizji Polskiej sumę 438 tys. 835 zł. Pieniądze oficjalnie poszły na działania „antenowe sponsoring i reklamę". Na ten sam cel 158 tys. 225 zł przeznaczyła dla TVP należąca do koncernu Energa.
CBA w raporcie pisze, że przy sponsoringu „Zenka” przez Orlen mogło „dojść do popełnienia przestępstwa niegospodarności, nadużycia zaufania oraz działania na szkodę spółki przez Wiceprezesa Zarządu PKN Orlen Adama Buraka”. „(…) przedmiotowy sponsoring został narzucony firmie PKN Orlen S.A. oraz spółkom zależnym od PKN Orlen S.A. »z zewnątrz« i nie miał żadnego związku z rzeczywistą polityką marketingową spółki" – wskazuje CBA, którego raport cytuje Onet.
„Zenek” hitem TVP
Film „Zenek” miał premierę 14 lutego 2020 roku. Do dziś można go obejrzeć w usłudze wideo na żądanie TVP, za opłatą 9,99 zł. Mimo zapewnień Adama Buraka, że emisję filmu w VOD poprzedzać będzie informacja o mecencie spółek skarbu państwa, to takiej widzowie nie dostają. Film trafił też na Netflix.
Kinowa premiera „Zenka” odbyła się 14 lutego 2020 roku. W pierwszy weekend emisji film obejrzało na dużym ekranie 241,1 tys. osób. Ogółem do 8 marca produkcja zgromadziła 504,4 tys. widzów. Film był dystrybuowany w 340 kopiach.
„Zenek” opowiadał fenomenie muzyki disco polo i o tym, że warto mieć marzenia. Inspiracją do filmu stała się biografia Zenona Martyniuka. W roli młodego artysty wystąpił Jakub Zając, a dorosłego - Krzysztof Czeczot. Żonę piosenkarza gra Klara Bielawka. Reżyserem filmu jest Jan Hryniak, a autorem scenariusza - Marta Hryniak.
Za produkcję „Zenka” odpowiada Telewizja Polska i był to pierwszy film, zrealizowany samodzielnie przez publicznego nadawcę.
Dołącz do dyskusji: Setki tysięcy złotych od Orlenu na promocję filmu o Martyniuku