Orange: zysk w dół, chociaż więcej klientów telefonii komórkowej i internetu
Telekomunikacja Polska (TP SA), operator sieci Orange, po 3 kwartałach br. miał przychody mniejsze o 5,5 proc., a zysk o 18,6 proc. mniejsze niż rok wcześniej. Wzrosła liczba klientów telefonii komórkowej i internetu w Orange, a spadła liczba użytkowników telefonii stacjonarnej.
Przychody Telekomunikacji Polskiej za trzy kwartały br. wyniosły 3.473 mln zł i były niższe o 5,5 proc. rok do roku, podczas gdy w I półroczu br. ten spadek wyniósł 2,3 proc. Natomiast skonsolidowany zysk netto operatora spadł od stycznia do września o 18,6 proc., przy czym z wyłączeniem ulgi podatkowej wzrósł o 14,1 proc. Wskaźnik EBITDA zmalał o 5,7 proc. (do wartości 1 403 mln zł), a marża EBITDA wyniosła 38,1 proc., czyli 0,1 pkt proc. mniej niż przed rokiem.
TP SA uzasadnia te spadki zarówno obniżką stawek MTR, jak również wzrastającą konkurencją cenową na rynku telefonii komórkowej. - Połączenie niekorzystnych czynników makroekonomicznych oraz wzrastająca konkurencja cenowa w segmencie telefonii komórkowej pokazały, iż niemożliwym stało się osiągnięcie celów na rok 2012 - przyznaje Maciej Witucki, prezes operatora.
W segmencie telefonii komórkowej przychody TP SA spadły w skali roku o 4,8 proc., a EBITDA o 10,7 proc. Operator zyskał przez rok 145 tys. klientów tych usług, ale miesięczne przychody od użytkownika (ARPU) spadły o 2,7 zł.
„W następstwie wprowadzenia w II kwartale ofert na nielimitowane rozmowy komórkowe i SMS-y przez wszystkich operatorów w Polsce, średni przychód na użytkownika w naszym segmencie usług dla biznesu obniżył się znacząco. Środki zapobiegawcze, jakie natychmiast podjęliśmy nie będą wystarczające, aby w pełni zneutralizować negatywny wpływ tej nowej wojny cenowej na wartość całego rynku” - czytamy w komunikacie operatora.
Przychody segmentu stacjonarnego TP SA za 3 kwartały br. wyniosły 1 917 mln zł i były niższe rok do roku o 4 proc., podczas gdy w I kwartale ten spadek wyniósł 0,4 proc., a w II kwartale - 5,4 proc. Operator na koniec września br. miał aż o 680 tys. klientów tych usług mniej niż rok wcześniej. „Strukturalny spadek przychodów z usług głosowych był głównym czynnikiem stojącym za spadkiem przychodów w segmencie stacjonarnym, wynikającym z migracji ruchu i linii do usług mobilnych. Zostało to tylko częściowo skompensowane wyższymi przychodami z usług hurtowych i przesyłu danych” - podaje firma w komunikacie.
Z dostępu do internetu oferowanego przez TP SA na koniec września korzystało 6 tys. więcej klientów niż rok wcześniej, a z usługi telewizyjnej - 80 tys. więcej. Natomiast liczba użytkowników pakietu obejmującego m.in. telewizję i internet wzrosła przez rok ponad sześciokrotnie - z 32 do 191 tys., co wynika z wprowadzenia przez operatora oferty FunPack. ARPU z tego typu usług nieznacznie wzrosło w skali roku - o 0,8 zł.
Dołącz do dyskusji: Orange: zysk w dół, chociaż więcej klientów telefonii komórkowej i internetu