SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Obniżki cen już nie kuszą klientów

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat wiele rodzajów promocji straciło na popularności, w tym przez lata najbardziej znana i lubiana obniżka cen. Zyskały natomiast m.in. loterie i możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku, gdy produkt nie daje efektów - wynika z Monitora Promocji 2021 ARC Rynek i Opinia.

Zainteresowanie promocjami wśród polskich konsumentów jest wciąż wysokie, chociaż w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy nieznacznie zmalało. Popularność niektórych akcji promocyjnych istotnie ewoluowała w ciągu ostatnich pięciu lat.

Aż 82 proc. klientów w 2016 roku deklarowało zainteresowanie obniżkami cen produktów. Pięć lat później już 69 proc. Z 82 proc. do 48 proc. spadł odsetek zainteresowanych promocją typu "więcej za tę samą cenę".

O kilkanaście punktów procentowych wzrosło za to zainteresowanie klientów loteriami promocyjnymi, dodatkowym produktem gratis czy gwarantowanym zwrotem pieniędzy w razie niezadowolenia z towaru.

- Wyraźny spadek zainteresowania obniżkami cen w ciągu ostatnich lat jest znakiem większej dojrzałości i świadomości konsumentów, którzy już wiedzą, że nie każda obniżka im się opłaca. Coraz lepiej rozumieją też zabiegi marketingowe. Dodatkowo fakt, że większość sieci handlowych spożywczych stara się wyróżnić niskimi cenami, nie robią już one takiego wrażenia, a wręcz mogą budzić nieufność, że skoro ceny są najniższe to trudno je jeszcze obniżyć. Dlatego marketerzy stoją teraz przed wyzwaniem, jak tą od lat działającą formę promocji pokazać, aby zyskiwała na popularności - komentuje Natalia Sieroń, badaczka z ARC Rynek i Opinia.

Więcej osób kupuje na zapas

W porównaniu z rokiem poprzednim istotnie zwiększył się na przykład odsetek konsumentów robiących pod wpływem promocji zakupy na zapas – o 7 p. p. (z 41 proc. w 2020 do 48 proc. w 2021). Jednocześnie konsumenci rzadziej kupowali produkty, o promocji których dowiadywali się w miejscu zakupu. Badani rzadziej też niż w zeszłym roku zmieniali, pod wpływem promocji, zazwyczaj wybieraną markę (z 26 proc. w 2020 do 22 proc. w 2021).

Podobnie jak w ubiegłym roku co piąty konsument przyznawał, że promocja sprawiła, iż kupował rzeczy, których nie potrzebował oraz że przez promocję zwiększył konsumpcję.

Raport powstał na podstawie badania zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl) na próbie populacji Polaków N=1046, korzystających w ciągu ostatnich 12 miesięcy z przynajmniej jednego rodzaju promocji. Termin realizacji badania: 6.08.2021 – 13.08.2021.

Dołącz do dyskusji: Obniżki cen już nie kuszą klientów

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kasia
Co za wykres jak z prezentacji polityków 😀 mam wrażenie, że nie trzyma żadnej skali. Długość słupków ma się nijak do wartości..
0 0
odpowiedź
User
skala
W Polsce po prostu nie ma obniżek cen. Kabarety mamy w tv i na Youtube.
0 0
odpowiedź