Najgorsze polskie seriale komediowe początku XXI wieku
Które spośród seriali komediowych mimo zapowiedzi potencjalnego hitu okazały się porażką? Prezentujemy tytuły sprzed dwudziestu lat zakończone spektakularną klapą.
1. „Badziewiakowie” – TVP 2 (1999)
Serial nagrywany był na żywo w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Powstało zaledwie 18 odcinków. Twórcami są członkowie kabaretu „Koń Polski”, czyli Leszek Malinowski i Waldemar Sierański. Twórczość kabaretu oparta o stereotypy i dowcip z brodą z cyklu „chłop przebrał się za babę” już pod koniec lat 90. była nieco „przeterminowana”.
Produkcja opowiada losy tytułowych Badziewiaków, czyli Jerzego i Haliny oraz ich sąsiadów spotykających na wspólnym miejskim podwórku, ale klasy robotniczej, a nie średniej. W serialu występują członkowie kabaretu, a towarzyszą im m.in. Piotr Bałtroczyk, Joanna Kurowska, Edyta Jungowska, Piotr Kryszan. Scenariusz napisał i całość wyreżyserował Leszek Malinowski.
Na podwórku stoją stare, niepotrzebne meble lokatorów, kontener na śmieci, a na środku ławka, na której siadają małżonkowie, albo sąsiedzi i rozmawiają. Żarty dotyczą codziennych relacji rodzinnych i sąsiedzkich. Bohaterki ukazane są stereotypowo jako zazdrosne o swoich nieatrakcyjnych, często bezrobotnych, mężów. Humor wynika z pomyłkowych oskarżeń o zdrady małżeńskie, a także dotyka tematu aspiracji do lepszego życia, zawiści sąsiedzkiej i wzajemnego podglądania.
Piotr Bałtroczyk pojawiał się na scenie jako konferansjer i narrator zapowiadający kolejne wydarzenia niczym Lars von Trier w serialu „Królestwo”.
2. „Małe jest piękne, czyli Pucuś” – Polsat (2000)
Tytułowa piosenka wyjaśnia motyw przewodni serialu, czyli strach właścicieli małych sklepów związany z wejściem Polski do Unii Europejskiej i konieczność rywalizowania z marketami. Śledzimy losy pracowników i właścicieli małego sklepu osiedlowego „Pucuś” i ich codzienne życie. Zabrakło pomysłu na to, co dokładnie twórcy chcieli powiedzieć, czy krytykować zmiany i akcesję Polski do struktur unijnych, czy sam kapitalizm.
Żart polegający na tym, że właściciel sklepu pyta kasjerkę przy kliencie o to, jaki jest utarg, nie zapowiadał kolejnych salw śmiechu. W gruncie rzeczy to smutna w wymowie produkcja. Przykro patrzeć na puste półki w sklepie. Trudno dziwić się, że klienci nie byli zainteresowani zakupami tam.
W serialu wystąpili m.in. Krzysztof Tyniec, Anna Majcher, Anna Wojton, Katarzyna Bujakiewicz, Michał Bukowski.
Wyemitowano zaledwie trzy odcinki produkcji. Scenariusz napisał Tomasz Solarewicz, całość wyreżyserował Andrzej Zaorski.
3. „Pokój na czarno” – Polsat (2001)
„Nie przejmuj się wcale opinią żadną, nawet wśród obcych odnajdziesz rodzinę, i razem z nimi przetrwasz czarną godzinę” – tak brzmiała piosenka tytułowa serialu, który opowiada losy Kowalskich (Stanisława Celińska i Jerzy Bończak). Bohaterowie mieszkają w Warszawie, mają dwójkę dzieci i brakuje im pieniędzy, więc postanawiają podnająć jeden pokój w mieszkaniu.
Ich lokatorem zostaje Jan Kowalski, Afrykańczyk, który w Warszawie studiuje polonistykę (w tej roli Omar Sangare). Żartom z różnic kulturowych nie było końca. Kowalska od razu zemdlała na widok ciemnoskórego studenta, gdy tylko stanął w progu ich domu.
Wyemitowano zaledwie trzy odcinki.
Scenariusz napisał Omar Sangare i Małgorzata Gutowska-Adamczyk. Całość wyreżyserował Adek Drabiński.
4. „Bao-Bab, czyli zielono mi” – TVP1 (2003)
Akcja serialu toczy się w starej jednostce wojskowej, w Grządkach Wielkich, której grozi likwidacja. Dowództwo jednostki stara się zrobić wszystko, żeby ją ocalić, dlatego ostatnim desperackim pomysłem jest stworzenie specjalnej komórki NATO. Oczywiście ma być zlokalizowana na terenie jednostki. W ten sposób do Grządek Wielkich trafia sześć kobiet, które mają zostać żołnierkami. Na skutek takiego obrotu spraw stara gwardia protestuje, ale postęp idzie i nie ma od tego odwołania.
Akcja opiera się na stereotypowych żartach z kobiet w wojsku. Żołnierze ze starej jednostki nie mogą pogodzić się z nadchodzącymi zmianami.
W serialu wystąpili m.in. Mirosława Baka, Małgorzata Socha, Magdalena Różczka, Piotr Polk, Katarzyna Skrzynecka, Anna Guzik, Wiktor Zborowski, Krzysztof Kowalewski. Powstało 12 odcinków.
5. „Kosmici” – Polsat (2004)
Bohaterami produkcji są Majewscy — Ziemianie i Ludzikiewiczowie — kosmici, którzy zostali wysłani z odległej galaktyki na Ziemię z misją badawczą. Przylecieli na krótki pobyt, ale okazuje się, że mają problem z powrotem. Majewscy są podejrzliwi, ponieważ ich nowi sąsiedzi są zbyt cisi i niesprawiający kłopotów. Rodzina Majewskich postanawia przeprowadzić własne śledztwo i w tym celu wybierają się do Ludzikiewiczów, aby ich poznać.
Pomysł na serial był spóźniony o kilka lat, prawdopodobnie w latach 90. – na fali „mody na UFO” mógł on spotkać się z większym zainteresowaniem. Małżeństwo Majewskich zagrali Sławomir Pacek i Agnieszka Krukówna, a Ludzikiewiczów – Edyta Olszówka i Wojciech Paszkowski.
Wyemitowano trzy odcinki. Scenariusz napisał autor „Małe jest piękne, czyli Pucuś” – Tomasz Solarewicz, a całość wyreżyserował Olaf Lubaszenko.
6. „Anioł Stróż” – TVN (2005)
Anna (Joanna Trzepiecińska) jest po rozwodzie i samotnie wychowuje dwójkę dzieci. Gabriel Anielewicz (Waldemar Barwiński) zostaje zesłany na Ziemię, żeby pomóc bohaterce, która wraca do pracy i szuka kogoś do opieki nad dziećmi. Anioł Gabriel, aby zapunktować u św. Piotra (Wiktor Zborowski) decyduje się zatrudnić u Anny i wyręczać ją w domowych obowiązkach. Niestety kompletnie nie ma pojęcia, jak używać sprzętów kuchennych, sprzątać i gotować.
Widać, że zarówno motyw przewodni serialu „Kosmici”, jak i transcendentalny w serialu TVN nie spotykały się z powodzeniem wśród polskiej widowni. Zaskakujące, ponieważ amerykański serial CBS zatytułowany „Dotyk anioła” był hitem w TVP1.
Powstało 13 odcinków opartych na szwedzkiej licencji. Scenariusz napisała Ewelina Chyrzyńska, a całość wyreżyserował Filip Zylber.
Przegląd popularnych seriali komediowych początku wieku znajdziecie tutaj, z kolei kultowe seriale obyczajowe lat 90. tutaj, a pierwszej dekady nowego wieku tutaj.
Dołącz do dyskusji: Najgorsze polskie seriale komediowe początku XXI wieku