Mniej reklam piwa w telewizji, więcej w kinach i radiu. Mocno w górę Perła, Żubr i Tyskie
Od stycznia do maja br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem na reklamy w kinach, radiu i gazetach, głównie kosztem telewizji i magazynów. Siedmiokrotnie zwiększyły się wydatki reklamowe firmy Perła Browary Lubelskie, znaczące wzrosty zanotowały też Żubr i Tyskie.
Przez pierwsze pięć miesięcy tego roku browary wydały na reklamy w mediach tradycyjnych 223,4 mln zł, czyli 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).
Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji (162,8 mln zł), jednak było to 3,5 proc. mniej w skali roku. Drugim najchętniej wybieranym kanałem do promocji piwnych marek była reklama zewnętrzna, która zarobiła na reklamie tej branży 33,2 mln zł (o 4,8 proc. więcej niż rok temu). O 160,9 proc. więcej wydano na wsparcie w kinach – 20,3 mln zł.
Polskie browary w omawianym okresie więcej niż przed rokiem zainwestowały też w radiu i w gazetach. Wydatki na reklamę radiową wzrosły o 110,7 proc., do 1,22 mln zł, a w gazetach - o 101,5 proc., do 1,21 mln zł.
Stało się to kosztem reklamy w magazynach - branża piwna zredukowała nakłady w czasopismach o 9,8 proc., do 4,7 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe producentów piwa (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 168 684 221 zł | 162 793 731 zł | -3,5 |
Outdoor | 31 621 392 zł | 33 150 886 zł | 4,8 |
Kina | 7 765 191 zł | 20 259 242 zł | 160,9 |
Magazyny | 5 258 612 zł | 4 742 980 zł | -9,8 |
Radio | 577 668 zł | 1 217 410 zł | 110,7 |
Gazety | 602 740 zł | 1 214 363 zł | 101,5 |
Razem | 214 509 824 zł | 223 378 612 zł | 4,1 |
Największym reklamodawcą wśród producentów piwa pozostaje (mimo zmniejszeniu budżetu o 4,1 proc.) Grupa Żywiec z wydatkami w kwocie 90,5 mln zł. Drugie miejsce zajmuje Kompania Piwowarska z wydatkami wynoszącymi 73,9 mln zł (wzrost o 19,2 proc.), a trzecia lokata przypadła firmie Carsberg Polska, która przeznaczyła w tym roku na reklamy 39 mln zł (1,4 proc. mniej niż w ub.r.).
Browar Namysłów w omawianym okresie na promocje swoich marek w tradycyjnych mediach wydał 12 mln zł, czyli 26,9 proc. więcej niż rok temu. Z kolei Perła Browary Lubelskie miały spośród polskich browarów największą dynamikę wydatków na reklamę - zwiększyły je o 693 proc., z 452 tys. zł do 3,6 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów piwa | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
GRUPA ŻYWIEC | 94 382 872 zł | 90 478 772 zł | -4,1 |
KOMPANIA PIWOWARSKA | 62 010 100 zł | 73 906 129 zł | 19,2 |
CARLSBERG POLSKA | 39 564 283 zł | 39 023 140 zł | -1.4 |
BROWAR NAMYSŁÓW | 9 484 615 zł | 12 036 587 zł | 26,9 |
PERŁA - BROWARY LUBELSKIE | 452 340 zł | 3 587 162 zł | 693 |
Razem | 214 509 824 zł | 223 378 612 zł | 4,1 |
W okresie od stycznia do maja br. najmocniej promowaną marką piwną był Żywiec (Grupa Żywiec) - reklamy tej marki warte były 38,2 mln zł, czyli 5,6 proc. więcej niż przed rokiem. Wiosną reklamowane były m.in. warianty gatunkowe tego piwa (w kampanii pod hasłem „Nie lada degustacja”) i jego wersja bezalkoholowa.
O 92,5 proc. więcej wzrosły wydatki na reklamy Żubra (Kompania Piwowarska) - do 24,6 mln zł. Pod koniec czerwca ruszyła nowa kampania tej marki, ilustrująca żartobliwie dwuznaczne hasło „Jeśli przerwa między Żubrami to mała”.
Z kolei producent piwa Tyskie za obecność reklamową marki w tradycyjnych mediach zapłacił 22 mln zł, o 117,8 proc. więcej niż rok temu. Od kilku miesięcy trwa kampania Tyskiego pokazująca perypetie Mazura i Mecenasa, dezerterów z armii austro-węgierskiej. W obecnej odsłonie akcji są pokazywani jako najlepsi kibice piłkarscy.
Grupa Żywiec na reklamy Warki wydała w tym roku 32,8 proc. więcej niż przed rokiem (19,5 mln zł), z kolei Kompania Piwowarska zmniejszyła inwestycje we wsparcie marki Lech o 14,5 proc. (do 17,2 mln zł).
Marka Lech ostatnio była promowana w związku z Euro 2016 i Przystankiem Woodstock. Z kolei Warka była wspierana wspólną promocją z chipsami Lay's.
Najmocniej reklamowe marki piwa | |||
(bez autopromocji, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-V 2015 | I-V 2016 | zmiana proc. |
ŻYWIEC | 36 186 341 zł | 38 208 574 zł | 5,6 |
ŻUBR | 12 772 898 zł | 24 588 354 zł | 92,5 |
TYSKIE | 10 102 067 zł | 22 006 529 zł | 117,8 |
WARKA | 14 695 138 zł | 19 508 701 zł | 32,8 |
LECH | 20 081 650 zł | 17 173 810 zł | -14,5 |
Razem | 214 509 824 zł | 223 378 612 zł | 4,1 |
Dołącz do dyskusji: Mniej reklam piwa w telewizji, więcej w kinach i radiu. Mocno w górę Perła, Żubr i Tyskie
Jeżeli chcą puszczać reklamy to powinni widzom za to zapłacić.
Lub oglądasz przed seansem reklamy wchodzisz za darmo, płacisz za bilet to mogą najwyżej puścić 5 minut reklam przyszłych filmów wyświetlanych w kinie.
Parę razy widziałem jak ludzie n ie wytrzymywali i wychodzili z kina w trakcie reklam, nie wiem czy w kasie żądali zwrotu pieniędzy za bilet ...