Mniej Polaków zamierza oszczędzać na świętach wielkanocnych
Według najnowszego raportu Grupy BLIX - „Świąteczne zakupy Polaków 2024”, 47,5 proc. konsumentów planuje ograniczyć tegoroczne wydatki na zakupy wielkanocne, względem roku 2023. Rok wcześniej grupa osób chcących mocniej zacisnąć była o 20,2 p.p. większa. Ograniczać się nie planuje 31 proc. osób, co stanowi wzrost o 12,7 p.p. rok do roku. Przybyło również niezdecydowanych w tej kwestii i obojętnych. Natomiast ci, którzy zamierzają wydać mniej pieniędzy na święta niż w zeszłym roku, najczęściej przewidują redukcję na poziomie 15-20 proc.
Raport „Świąteczne zakupy Polaków 2024” (przeprowadzony na grupie 1294 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za zakupy) wykazał, że 47,5 proc. aktywnych konsumentów zamierza ograniczyć tegoroczne wydatki na zakupy wielkanocne względem zeszłorocznych. Rok temu 67,7 proc. planowało zorganizować święta wielkanocne taniej niż w 2022 roku. Obecnie 31 proc. ankietowanych nie chce pomniejszać świątecznych wydatków w stosunku ubiegłorocznych. Poprzednio 18,3 proc. deklarowało taką postawę. – W mojej ocenie, kilka istotnych czynników wpłynęło na zmniejszenie różnicy pomiędzy osobami planującymi ograniczenie wydatków i zamierzającym je zwiększyć w porównaniu z poprzedzającym rokiem. Kluczową rolę mógł odegrać obniżony o prawie 10 p.p. poziom inflacji. W związku z tym, że ceny produktów i usług względem wcześniejszego roku nie rosną tak szybko, konsumentom łatwiej jest utrzymać swoje wydatki na stabilnym poziomie. Po drugie, zwiększyła się siła nabywcza osób, które zyskały na wzroście płacy minimalnej o 17,7 proc. i podniesieniu świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł – komentuje dr Krzysztof Łuczak, współautor badania z Grupy BLIX.
CZYTAJ TAKŻE: Lidl porównuje ceny zakupów z Biedronki z sąsiednich dzielnic miasta. Kolejna odsłona batalii cenowej z Biedronką
Drugi ze współautorów badania z Grupy BLIX (Marcin Lenkiewicz), zauważa, że stabilizacja cen energii i produktów rolnych zmniejszyła skłonność producentów do podwyżek. – Ponadto na rynku obserwujemy nasiloną konkurencję między sieciami handlowymi. Prowadzi ona do zwiększonej liczby promocji i ofert specjalnych, na przykład bonów rabatowych czy kuponów. To z kolei może zachęcać konsumentów do większych zakupów – uważa ekspert. Z raportu również wynika, że 17,2 proc. osób jest niezdecydowanych czy oszczędzać na zakupach świątecznych. Rok temu dotyczyło to 12,9 proc. konsumentów. Teraz ta kwestia nie ma znaczenia dla 4,3 proc. (poprzednio dla 1,1 proc.)
– Niektórzy pozostają niezdecydowani, bo nie mają jeszcze ustalonych konkretnych planów na święta. Są w trakcie analizowania różnych opcji. Ponadto przenikliwi konsumenci spodziewają się, że w ostatnim tygodniu przed Wielkanocą sklepy mogą zaoferować najatrakcyjniejsze rabaty. Ci klienci czekają na najlepsze okazje i inspiracje zakupowe, pochodzące z gazetek lub reklam. I faktycznie nie wiedzą, ile ostatecznie wydadzą. Natomiast to, że obecnie więcej osób nie interesuje się tym tematem, może wynikać z tego, że sytuacja finansowa Polaków uległa poprawie w porównaniu z poprzednim rokiem – wyjaśnia dr Łuczak.
O ile konsumenci chcą ograniczyć tegoroczne wydatki wielkanocne?
- O 15-20 proc.względem zeszłorocznych wydatków chce je zredukować 23,7 proc. ankietowanych (w ubiegłym roku 22,1 proc.).
– Te wyniki sugerują, że konsumenci dążą do umiarkowanych oszczędności. Chcą ograniczyć wydatki, nie robiąc tego drastycznie, lecz zachowując pewne wielkanocne standardy. Polakom w szczególności zależy na dobrej jakości produktów zakupionych na święta – stwierdza Marcin Lenkiewicz.
- O 10-15 proc. zamierza ograniczyć wydatki świąteczne 23,5 proc. konsumentów (w ubiegłym roku 17,7 proc.).
– Ta grupa konsumentów poszerzyła się o blisko 6 p.p. rok do roku. To może wskazywać na rosnącą świadomość konieczności oszczędzania oraz bardziej świadome podejście do budżetowania. Pomimo ogólnej poprawy kondycji finansowej społeczeństwa, niektórzy wciąż zachowują ostrożność. Są też bardziej skłonni do dokonywania drobnych oszczędności, by nie rezygnować z dobrej jakości życia – analizuje dr Krzysztof Łuczak.
- 20-30 proc. ograniczenie wydatków zapowiada 16,7 proc. oszczędzających Polaków (w ubiegłym roku 17,5 proc.),
- niezdecydowani na oszczędzanie stanowią 13,3 proc. (w ubiegłym roku 17,8 proc.).
CZYTAJ TAKŻE: Kaufland też podnosi pensje. Wyda 110 mln zł
– Ta ostatnia grupa zmniejszyła się o 4,5 p.p. Poprawa ogólnej sytuacji gospodarczej lub indywidualnej finansowej, sprawia, że konsumenci są bardziej pewni siebie i świadomi swoich możliwości zakupowych – zwraca uwagę Marcin Lenkiewicz.
- 10 proc. redukcję wydatków deklaruje 10,9 proc. konsumentów nastawionych na oszczędzanie (w ubiegłym roku 7,6 proc.),
- 30-40 proc. redukcję wydatków deklaruje 6,2 proc. kupujących (w ubiegłym roku 8,5 proc.),
- 40-50 proc. chce ciąć świąteczne wydatki 4,4 proc. ankietowanych (w ubiegłym roku 6,6 proc.),
- ponad 50 proc. zmniejszenie nakładów na święta zapowiada 1,3 proc. respondentów (w ubiegłym roku 2,2 proc.).
Dołącz do dyskusji: Mniej Polaków zamierza oszczędzać na świętach wielkanocnych
Takie badania służą głównie poprawianiu (lub psuciu) humoru przed wyborami.
PS. Słowa z literówką nie można użyć na tym portalu.