Rośnie liczba milionerów w Polsce. Na luksus wydaliśmy w tym roku 25 mld zł, dominują samochody i ubrania
W 2019 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce będzie wart 25 mld złotych - szacuje firma analityczno-doradcza KPMG. Największym segmentem pozostają samochody premium, a jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi tego rynku są usługi hotelarskie i SPA. Już 116 tys. Polaków ma majątek powyżej miliona złotych.
Liczba zamożnych Polaków (zarobki powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie) w 2018 r. wyniosła ponad 1,4 miliona osób, o ok. 235 tysięcy więcej niż w poprzednim roku. KPMG szacuje, że w 2022 r. liczba ta może wzrosnąć nawet do 2 milionów.
Rośnie liczba najzamożniejszych Polaków
W ubiegłym roku znacząco wzrosła liczba najlepiej zarabiających Polaków. Osób bogatych, z dochodami minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie, mieszka w Polsce 234,4 tys. (wzrost o 20,6 proc. rdr.). Ich łączny dochód wyniósł 155,6 mld zł.
O ponad jedną trzecią (33,5 proc. rdr.) wzrosła liczba natomiast podatników bardzo bogatych, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. Takich osób w Polsce mieszka 66,7 tys. Ich łączny dochód to 93,7 mld zł.
Z kolei najszybciej rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2018 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż 38,4 proc. r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.
Na bogactwo Polaków można spojrzeć również pod względem liczby osób należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals). W 2019 roku w Polsce mieszka już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję - informuje w raporcie KPMG.
Najwięcej osób zamożnych mieszka w województwie mazowieckim (wynik napędza Warszawa). Łącznie w województwie mazowieckim w 2018 r. mieszkało 393 tys. osób zamożnych (27,4 proc. ogółu), 64,7 tys. osób bogatych (27,6 proc.) i 15,5 tys. osób bardzo bogatych (23,2 proc.). W tym województwie mieszkało również najwięcej osób o rocznych dochodach powyżej 1 mln zł brutto - 7 tysięcy.
Inne województwa, w których zamieszkuje wielu zamożnych obywateli, to śląskie (157,2 tys. osób), dolnośląskie (131,6 tys.) i małopolskie (127,5 tys.). Natomiast najwięcej osób zarabiających miesięcznie powyżej 7,1 tys. zł brutto przybyło w województwach mazowieckim (+52 tys. osób), śląskim (+32,2 tys.) oraz w dolnośląskim (+23,6 tys.).
Najbogatsi napędzają rynek dóbr luksusowych
Rynek dóbr luksusowych w tym roku wart jest szacunkowo ponad 25 mld zł (+5,4 proc. rdr). W 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.
Podobnie jak w latach ubiegłych, największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. W 2019 roku wartość tej kategorii może osiągnąć poziom 16,3 mld zł.
- Segment samochodów premium rośnie dużo szybciej niż cały rynek. Po tym widać, że Polacy się bogacą. Naturalnie, w większości te zakupy są zdominowane przez firmy i działalności gospodarcze. Jeśli wziąć auta jako papierek lakmusowy wzrostu popytu na rynku dóbr luksusowych, to tak z pewnością jest - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Stanisław Dojs, manager odpowiedzialny za komunikację w Volvo Car Poland. - Jeśli chodzi o konkretne segmenty, to SUV pożera wszystkie inne, w tym sedany i combi, które rok rocznie tracą na ich rzecz. W przypadku Volvo trzy najlepiej sprzedające się modele aut to SUVy - XC60, XC40 i XC90. Od 2012 sprzedaż Volvo konsekwentnie rośnie. Spodziewamy się, że w naszym przypadku 2020 rok będzie kolejnym rokiem rekordu, popyt będzie dalej rósł - dodaje ekspert.
Kolejnym pod względem wielkości w Polsce jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który w bieżącym roku może osiągnąć wartość 3,1 mld zł. Największy udział w tym segmencie zajmują ubrania (63 proc.), jednak najwyższy wzrost osiągnął segment obuwia, powiększając się o ponad 9 proc. r/r.
W porównaniu z poprzednim rokiem najszybciej rozwijającym się segmentem są usługi hotelarskie i SPA (11,7 proc. rdr.). Według szacunków kategoria ta w 2024 r. może osiągnąć wartość 2,2 mld zł, co oznacza wzrost nawet o 58 proc. względem bieżącego roku.
Drugim szybko rozwijającym się segmentem są alkohole, których wartość może wzrosnąć w 2019 r. o 8,9 proc.rdr. Na uwagę zasługuje też biżuteria, której wartość może zwiększyć się o 8 proc. rdr. do 229 mln zł.
Czemu kupujemy produkty luksusowe?
Prawie trzy czwarte Polaków (72 proc.) deklaruje, że kupuje dobra luksusowe. Jak zauważają autorzy raportu, tak wysoki odsetek może wynikać z faktu, że dla różnych grup różna jest definicja tego czym jest luksus i dobro luksusowe. Najmłodsi respondenci (18-35 lat) częściej niż w innych grupach wiekowych deklarowali nabywanie dóbr luksusowych.
Osoby, które nie kupują produktów z wyższej półki, najczęściej jako powód wskazywały brak pieniędzy. Inne przyczyny to brak potrzeby posiadania ich czy brak przekonania, że wyższa cena oznacza lepszą jakość.
Najczęściej kupowanym dobrem luksusowym są perfumy i kosmetyki, odzież i obuwie oraz alkohol. Najrzadziej decydujemy się na zakup dzieł sztuki i nieruchomości.
W segmencie alkoholi z luksusem kojarzą się marki Jack Daniel’s i Johnnie Walker, znacznie rzadziej Dom Perignon, Moet & Chandon oraz Ballantine’s.
- Sugeruje to, że luksus w przypadku napojów alkoholowych jest kojarzony w Polsce bardziej z rodzajem alkoholu (whisk(e)y, szampan) niż z markami typowo z wyższej półki - oceniają autorzy raportu z KPMG.
Marki perfum i kosmetyków kojarzone z luksusem to przede wszystkim Chanel, Dior, Calvin Klein, Hugo Boss i Armani. Respondenci mieli natomiast duży problem ze wskazaniem luksusowych marek sprzętu elektronicznego. Najwięcej odpowiedzi dotyczyło sprzętów marki Apple oraz Samsunga, a na kolejnych miejscach LG, Phillips i Bosch.
Luksus danego towaru utożsamiamy z prestiżem marki (68 proc. wskazań), jakością i niezawodnością (66 proc.) oraz wyglądem, designem i estetyką (63 proc.). Najrzadziej wskazywano wartości reprezentowane przez markę (17 proc.) i fakt promowania jej przez sławne osoby (27 proc.). Wysoka cena i tradycja marki są zdecydowanie ważniejsze dla obu starszych grup wiekowych (36-50 lat i 51+ lat) niż dla osób w przedziale wiekowym 18-35 lat.
Dane prezentowane w badaniu pochodzą z ankiet, które w październiku 2019 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) zebrała firma Norstat. Przebadanych zostało 1549 respondentów.
Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba milionerów w Polsce. Na luksus wydaliśmy w tym roku 25 mld zł, dominują samochody i ubrania