Kto słucha Radia Nowy Świat? Głównie to byli słuchacze Trójki
Jest mężczyzną z wyższym wykształceniem, zanim został patronem, najczęściej słuchał od lat Trójki. Teraz słucha internetowej rozgłośni najczęściej w domu, najczęściej - przez mobilną aplikację. Takie wnioski płyną z ankiety, jaką Radio Nowy Świat przeprowadziło wśród swoich zdeklarowanych słuchaczy. - To radio jest odpowiedzią na potrzebę otrzymywania treści zaangażowanych i wyrazistych, kształtujących opinie formatów - uważa medioznawca dr Krzysztof Grzegorzewski.
Dziennikarze rozgłośni postanowili sprawdzić, kto ich słucha w niespełna dwa lata od startu. Rozesłali więc wśród patronów ankietę, na którą odpowiedziało sześć tysięcy osób. Na tej podstawie radio ustaliło, jaki jest profil przeciętnego jej słuchacza.
Stacja podkreśla, że na pytania ankiety odpowiedziała bardzo duża liczba patronów, regularnie słuchających Radia Nowy Świat. - Nie spodziewaliśmy się tak ogromnego oddźwięku. Dzięki temu badaniu lepiej poznaliśmy naszych patronów, wiemy kim są, jak i gdzie nas słuchają oraz co o nas myślą - komentuje Magda Jethon redaktor naczelna RNŚ.
Patron – czyli kto?
Z ankiety wynika, że zdecydowaną przewagę wśród odbiorców RNŚ mają osoby z wyższym wykształceniem - to ponad 83 proc. badanych. Niemal 16 proc. ma wykształcenie średnie, pozostali - to niecały 1 proc. Wśród patronów zdecydowanie więcej jest mężczyzn (57 proc.), kobiety stanowią ponad 42 proc. 89,6 proc. badanych to byli słuchacze Trójki, pozostali patroni zachęceni zostali poprzez media społecznościowe (5 proc.), polecenia i media tradycyjne.
Radio Nowy Świat najczęściej słuchane jest w domu (przyznaje się do tego 67,5 proc. ankietowanych), w pracy (13,3 proc.) oraz w samochodzie (7,2 proc.). Słuchacze do odtwarzania wykorzystują zróżnicowane urządzenia, w zależności od miejsca, w którym się znajdują. Najczęściej jest to aplikacja mobilna (55,4 proc.), strona www radia (32,3 proc.), odbiornik stacjonarny (26,8 proc.) czy wreszcie mobilna strona www (11,2 proc.). Pozostali wykorzystują w tym celu inne aplikacje (łącznie to ok 15 proc.).
Właściwie dlaczego słuchają?
W ankiecie znalazło się też otwarte pytanie, dlaczego badani słuchają Radia Nowy Świat. Patroni wymienili w tej części mnóstwo argumentów, które skłaniają ich do codziennego włączania stacji, lecz pierwszym, o którym pisali, był wysoki poziom audycji. Ten czynnik okazał się być najistotniejszym dla zaangażowanych i świadomie konsumujących treści odbiorców.
Dr Krzysztof Grzegorzewski, medioznawca i wykładowca dziennikarstwa na Uniwersytecie Łódzkim uważa, że RNŚ dysponuje „dużym potencjałem do tworzenia społeczności zaangażowanych”: - Mając w zespole znane nazwiska, autorytety, które w obecnych czasach wykuwają się właśnie ze środków masowego przekazu, z kultury popularnej, ale są wyraziste, mają coś do powiedzenia - to radio jest dobrym kanałem opiekującym się „osieroconymi” słuchaczami dawnych programów Polskiego Radia – twierdzi nasz rozmówca. - Jest odpowiedzią na potrzebę otrzymywania treści intelektualnych, zaangażowanych, wyrazistych formatów, kształtujących opinie.
W ankiecie wśród innych, często pojawiających się odpowiedzi, wskazywane były m.in. obiektywizm, zaangażowanie, rzetelność i autentyczność rozgłośni. Patroni duży nacisk położyli też na poszerzanie muzycznych horyzontów, dzięki bogatej w różnorodne audycje muzycznej ramówce. Docenione zostało także utrzymywanie bliskiego kontaktu ze słuchaczem.
Pojawiły się też głosy, mówiące o tym, że rozgłośnia "jest zawsze obok tych, którzy czują się samotni, szczególnie w niepewnych czasach". Respondenci duży nacisk położyli także na brak reklam. - Zmęczeni szumem informacyjnym odbiorcy mając wybór, mogą zdecydować o tym, czy chcą, by takie treści do nich docierały. Co ważniejsze, dzięki współpracy „rozgłośnia – patron” powstają angażujące treści, dające poczucie wspólnego tworzenia kontentu, bez wpływów z „zewnątrz” – podsumowuje dr Grzegorzewski.
Ważny powiew świeżości
W odpowiedziach uczestników ankiety mocno wybrzmiał jeszcze jeden fakt, który – jak mówią dziennikarze Radia Nowy Świat - jest dla nich szczególnie istotny. - Patroni doceniają fakt, że w Radiu Nowy Świat nie kopiujemy tego co było, nie powielamy. Staramy się konsekwentnie trzymać tego, co pierwszego dnia powiedział Wojciech Mann, czyli: „to nie jest stara Trójka, to nie jest nowa Trójka, to jest Radio Nowy Świat”. I chcemy żeby tak już zostało - mówi nam Magda Jethon.
Radio Nowy Świat działa na rynku radiowym od lipca 20020 roku. Projekt jest finansowany z wpłat słuchaczy - patronów. Stacja oferuje dziennie średnio 18 godzin autorskich audycji, proponuje różne gatunki muzyczne i interakcję ze słuchaczami. Siedziba stacji mieści się w Warszawie, w skład redakcji wchodzi kilkoro byłych dziennikarzy Programu Trzeciego Polskiego Radia, ale także aktorzy, publicyści i twórcy muzyczni.
Pod koniec marca rozgłośnia wprowadziła nową ramówkę i oczekiwaną przez patronów listę przebojów – „Tip -Top Listę”. Prowadzi ją co sobota, między godz. 20:00 a 22:00 dziennikarz tej stacji, Michał Porycki.
Obecnie RNŚ wspiera 30,7 tys. patronów, którzy co miesiąc wpłacają 625,4 tys. zł. Łącznie stacja zebrała 15,8 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Kto słucha Radia Nowy Świat? Głównie to byli słuchacze Trójki