Radio w 2022 roku dziennie docierało do 19,5 mln Polaków, a tygodniowo - do 25,9 mln
W 2022 roku uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 19,53 mln Polaków, a tygodniowy - 25,9 mln. Najwyższy zasięg medium to generuje w grupie wiekowej od 40 do 59 lat, a najwięcej słuchaczy medium gromadzi w samochodzie.
Średni dobowy zasięg radia w 2022 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 19,53 mln osób, po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 570 tys. osób (z 20,1 mln) - wynika badania Radio Track Kantar Polska, opracowanego przez I love radio.
Z kolei zasięg w ujęciu procentowym zmniejszył się o 1,8 pkt. proc. do 65,4 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W ujęciu tygodniowym średni zasięg radia w 2022 roku wyniósł 25,9 mln słuchaczy (86,8 proc.). Najwyższy zasięg radio generuje wśród osób w wieku od 40 do 59 lat, gdzie wyniósł 90,3 proc. Dalej plasują się grupy: 25-39 (86,5 proc.), 60-75 (86 proc.) i 15-29 (79,5 proc.). Słuchalność wśród mężczyzn jest nieznacznie wyższa niż wśród kobiet (89,0 proc. vs 84,8 proc.).
- W porównaniu do poprzednich lat, widać niewielki spadek zasięgu dziennego i tygodniowego, spowodowany m.in. zmianą sposobu konsumpcji treści audio w polskim społeczeństwie. Rośnie m.in. znaczenie słuchanie radia przez internet oraz podcastów, które w Polsce są domeną przede wszystkim komercyjnych grup radiowych. Obecnie podcastów słuchała 30 proc. Polaków - czytamy w analizie.
Z analizy I love radio wynika, że najwyższy średni dzienny czas słuchania radia w zeszłym roku przypadł na miesiące letnie, a najniższy - na późno jesienne i zimowe. Pod względem średniego dziennego czasu słuchania radia najlepiej wypadła fala czerwiec-sierpień (261 minut), a najsłabiej - październik-grudzień (246 minut). W ujęciu całorocznym średni dzienny czas słuchania radia wynosi 254 minuty.
Stacje komercyjne w 2022 roku słuchane były średnio przez 238 minut, publiczne - przez 176 minut, a katolickie - 147 minut.
Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu w 2022 roku wyniósł 11,6 mln.
Na drugim miejscu znajduje się dom (9,5 mln). Dalej plasuje się praca (3,8 mln).
W ciągu doby Polacy najczęściej słuchają radia od godzin porannych do wczesnego popołudnia. Medium większym zainteresowaniem cieszy się w dni powszednie, niż w weekendy. W szczytowym momencie w dni powszednie radia słucha 28 proc. Polaków w wieku 15-75 lat. Z kolei w weekendy w peaku jest to 22 proc.
- Osoby w różnym wieku mają różne przyzwyczajenia, jeśli chodzi o słuchanie radia. Najbardziej nietypowe wzorce można obserwować wśród słuchaczy z najmłodszej grupy. Peak poranny wśród osób w wieku 15–24 lata przypada już na godz. 7.00, a najwyższa słuchalność - na pory popołudniowe. Można to wiązać z nieco innym rytmem życia młodych dorosłych. Włączają oni radio najczęściej przed i po szkole czy zajęciach na studiach - czytamy w raporcie.
Najpopularniejszy wśród formatów (poza AC) jest CHR - czyli stacje z dynamiczną, współczesną muzyką, adresowane głównie do młodszego odbiorcy. Ich zasięg to 14,1 proc. - co daje 4,2 mln słuchaczy. Kolejnym formatem jest oldies, skierowany do osób dojrzałych i starszych - to 6,3 proc. zasięgu, czyli prawie 2 mln słuchaczy.
- Porównując poszczególne formaty należy jednak brać pod uwagę ich potencjał - w poszczególnych formatach nadaje różna liczba stacji o bardzo zróżnicowanym zasięgu technicznym - zaznacza I love radio.
Dołącz do dyskusji: Radio w 2022 roku dziennie docierało do 19,5 mln Polaków, a tygodniowo - do 25,9 mln