Krzysztof Czabański: Projekt ustawy o uchyleniu ustawy o RMN nie przenosi kompetencji RMN do KRRiT
Projekt ustawy o uchyleniu ustawy o Radzie Mediów Narodowych nie przenosi kompetencji RMN do KRRiT, a przywraca stan, który był do 2015 r., kiedy o tym, kto może startować w konkursach do rad nadzorczych mediów publicznych, decydowały niektóre wydziały niektórych uczelni - powiedział w piątek Krzysztof Czabański, przewodniczący RMN.
"Ten projekt nie przenosi kompetencji RMN do KRRiT, tylko przywraca stan, który był do roku 2015, kiedy to o tym, kto może startować w konkursach do rad nadzorczych mediów publicznych, a te rady nadzorcze wyłaniały potem zarządcę mediów publicznych decydowały niektóre wydziały niektórych wyższych uczelni" - powiedział Czabański na antenie Polskiego Radia 24.
Jak tłumaczył, "środowiska polityczne, które tworzą opozycję, i które przez lata sprawowały rządy w mediach publicznych, bo to jest środowisko Platformy Obywatelskiej, SLD i PSL, mając wpływy na tych wydziałach na uniwersytetach, wybierało tak ludzi, żeby się nie dostali nawet do konkursu, ja już nie mówię do władz. Żeby nie mógł startować w konkursie ktoś, kto ma inne poglądy niż oni" - dodał. Zdaniem Czabańskiego, "opozycja chce, żeby to wróciło. Żeby był stan sprzed wyborów jesienią 2015 roku".
Celem projektu jest przywrócenie konstytucyjnych kompetencji Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji - jako organowi stojącemu na straży wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji - w zakresie jej wypływu na obsadę zarządu i rady nadzorczej spółek publicznej radiofonii i telewizji oraz na treść statutu tych spółek.
Przepisy ustawy przenoszą "zadania odebrane ustawą z 2015 r. Krajowej Radzie i przeniesione na ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, a następnie na pozakonstytucyjny organ - Radę Mediów Narodowych, z powrotem na Krajową Radę". "Znosi się też Radę Mediów Narodowych. Po przeniesieniu zadań na Krajową Radę, Rada Mediów Narodowych, jako organ bez kompetencji, staje się zbędna" - napisano w uzasadnieniu do ustawy.
Ustawa zakłada m.in., że Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powoła członków rad nadzorczych i zarządów jednostek publicznej radiofonii i telewizji w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Jak napisano, " z dniem powołania członków rad nadzorczych i zarządów jednostek publicznej radiofonii i telewizji, wygasają funkcje członków rad nadzorczych i zarządów jednostek publicznej radiofonii i telewizji powołanych przed dniem wejścia w życie ustawy".
Po rezygnacji Podżornego wakat w RMN
Rada Mediów Narodowych działa od połowy 2016 roku, jej członkowie powoływani są na sześcioletnią kadencję. Trzech z nich wybiera Sejm, a dwóch prezydent z kandydatur, które przedstawiają mu dwa największe opozycyjne kluby parlamentarne.
Obecnie w RMN zasiadają były poseł PiS Krzysztof Czabański (jako przewodniczący), posłanka PiS Joanna Lichocka i europosłanka PiS Elżbieta Kruk (wszyscy zostali powołani przez Sejm) oraz były prezes TVP i szef KRRiT Juliusz Braun (powołany przez prezydenta z rekomendacji PO).
W połowie sierpnia br. z członkostwa w Radzie zrezygnował Grzegorz Podżorny, którego prezydent powołał po wskazaniu przez Kukiz ’15 (w poprzedniej kadencji był trzecim co do wielkości klubem parlamentarnym). - Po początkowej zgodzie na wprowadzenie pewnych cywilizowanych ram funkcjonowania Rady, czyli uchwaleniu regulaminu RMN, stopniowo zasadą działania Rady stawał się chaos i bieżące partyjne potrzeby - uzasadnił Podżorny w liście do Andrzeja Dudy.
Dopiero w drugiej połowie października prezydent pisemnie potwierdził rezygnację Podżornego. Natomiast do Sejmu trafiła poprawka do ustawy o RMN, ponieważ w dotychczasowym kształcie przepisy nie określały procedur powoływania przez prezydenta nowej osoby do Rady, w przypadku gdy rezygnacji przez któregoś członka przed upływem kadencji.
Na początku listopada jako kandydaci do RMN wskazani zostali Paweł Olszewski z Koalicji Obywatelskiej oraz Robert Kwiatkowski z Lewicy (ten drugi był w przeszłości prezesem TVP). Prezydent na razie nie powołał do Rady żadnego z nich.
Dołącz do dyskusji: Krzysztof Czabański: Projekt ustawy o uchyleniu ustawy o RMN nie przenosi kompetencji RMN do KRRiT
Ale jednak była to metoda, która zadziałała, bo nie było mowy o takim upolitycznieniu i takim przepalaniu pieniędzy, jakie dziś jest w tzw. "mediach narodowych".
Właśnie: stanowczo apeluję, żeby używać tej uroczystej, oficjalnej nazwy na określanie tej skompromitowanej formy medialnej. Czy PiSowcy się tej nazwy wstydzą???