TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel
W środę wystartował nowy projekt fact-checkingowy przy TVN - Konkret24. Portal będzie zajmował się fake newsami czy analizą wiadomości w sieci. - Będziemy również weryfikować wypowiedzi polityków. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - mówi Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu.
Pod adresem konkret24.tvn24.pl wystartował nowy serwis fact-checkingowy Grupy TVN. Prace nad projektem trwały od września 2017 roku, za koordynowanie prac nad portalem odpowiadającym za weryfikację prawdziwości podawanych w sieci informacji odpowiada Beata Biel. Sam portal jest częścią działu portali informacyjnych TVN, którym kieruje Mateusz Sosnowski.
Konkret24 jest jednym z sześciu polskich projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach jednej z edycji programu Google DNI Innovation (w ramach Google Digital News Initiative), który wspiera rozwój europejskich inicjatyw z zakresu jakościowego dziennikarstwa w internecie.
Dzień dobry. Z pewną taką nieśmiałością... zapraszamy do nowego miejsca w sieci! 🤳
— Beata Biel (@beatabiel) 17 października 2018
Pierwsza odsłona projektu @konkret24 właśnie ruszyła! 👉🏻 https://t.co/tlolzd8Hiq Od dziś, codziennie, będziemy mierzyć się z kłamstwami, półprawdami, fake newsami. Chętnie z Waszą pomocą!
W portalu można znaleźć tematy z zakresu „Polska”, „Świat”, „Polityka”, „Nauka”, „Technologie”. Wśród materiałów fact-checkingowych na razie znalazły się m.in. „Czy Rada Europy potwierdziła, że Tu-154M rozpadł się w powietrzu?”, „Czy wojskowi NATO publicznie krytykują polskich żołnierzy?”, oraz „Czy to wideo pokazuje muzułmanów zapędzanych do komory gazowej?”.
Nie tylko polityka
- Nie będziemy się ograniczać na pewno jedynie do polityki. Czasem będą to mniejsze weryfikacje fake newsów, bardzo proste, kilkuzdaniowe, dotyczące tego, co pojawia się w sieci. To mogą być najróżniejsze tematy: od zdrowia, przez naukę po gwiazdy - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu Konkret24. - W planach będziemy mieć również weryfikację wypowiedzi polityków. To na pewno jeden z naszych celów: sprawdzać dane, które podają. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - dodaje.
W zespole Konkret24, oprócz Beaty Biel pracuje m.in. Jan Kunert, który do TVN24 przeszedł z telewizji Polsat, oraz Piotr Jaźwiński.
Dziennikarka w rozmowie z nami tłumaczy cel powstania serwisu: - Zawsze mówię to nie tylko jako dziennikarz, ale także jako trener i edukator: jeżeli jestem w stanie jednej osobie pokazać prawdę i pozwolić jej zrozumieć, że jest dezinformowana, to jest już jakiś cel. Nie celuję oczywiście w jedną osobę, a w wielu odbiorców. Nie posprzątamy całej sieci, nie pokonamy zjawiska fake newsów, ale poprzez jakościowe, dobre dziennikarstwo jesteśmy w stanie z tym walczyć. Być może dużo bardziej niż poprzez inne rozwiązania. Jakością jesteśmy w stanie oczyścić sieć. Nawet jeśli nie zmienimy opinii, to możemy pomóc im weryfikować informacje - podkreśla Biel.
Wcześniej Google News Lab
Beata Biel do maja 2017 roku związana była z Google News Lab, gdzie była odpowiedzialna za szkolenia mediów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wcześniej pracowała jako dziennikarka i realizatorka telewizyjna. Przez wiele lat związana była z telewizją TVN (głównie z programami "Uwaga!" i "Superwizjer") - tam pracowała jako dziennikarz, szef zespołu dokumentalistów, a w końcu wydawca.
Jest stypendystką Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) w Waszyngtonie, laureatką nagród dziennikarskich za reportaże oraz ekspertem ds. szkoleń w Fundacji Reporterów, gdzie doświadczeni dziennikarze organizują szkolenia dla studentów i młodych adeptów zawodu.
Dotacje z Google News Initative pozyskały także Polska Press Grupa, Gremi Media, Wirtualna Polska, 300polityka i Stowarzyszenie Gazet Lokalnych.
W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam.
W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.
Dołącz do dyskusji: TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel
Pisowskie mendy mogą się już bać.