SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel

W środę wystartował nowy projekt fact-checkingowy przy TVN - Konkret24. Portal będzie zajmował się fake newsami czy analizą wiadomości w sieci. - Będziemy również weryfikować wypowiedzi polityków. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - mówi Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu.

fot. Konkret24fot. Konkret24

Pod adresem konkret24.tvn24.pl wystartował nowy serwis fact-checkingowy Grupy TVN. Prace nad projektem trwały od września 2017 roku, za koordynowanie prac nad portalem odpowiadającym za weryfikację prawdziwości podawanych w sieci informacji odpowiada Beata Biel. Sam portal jest częścią działu portali informacyjnych TVN, którym kieruje Mateusz Sosnowski.

Konkret24 jest jednym z sześciu polskich projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach jednej z edycji programu Google DNI Innovation (w ramach Google Digital News Initiative), który wspiera rozwój europejskich inicjatyw z zakresu jakościowego dziennikarstwa w internecie.

W portalu można znaleźć tematy z zakresu „Polska”, „Świat”, „Polityka”, „Nauka”, „Technologie”. Wśród materiałów fact-checkingowych na razie znalazły się m.in. „Czy Rada Europy potwierdziła, że Tu-154M rozpadł się w powietrzu?”, „Czy wojskowi NATO publicznie krytykują polskich żołnierzy?”, oraz „Czy to wideo pokazuje muzułmanów zapędzanych do komory gazowej?”.

Nie tylko polityka

- Nie będziemy się ograniczać na pewno jedynie do polityki. Czasem będą to mniejsze weryfikacje fake newsów, bardzo proste, kilkuzdaniowe, dotyczące tego, co pojawia się w sieci. To mogą być najróżniejsze tematy: od zdrowia, przez naukę po gwiazdy - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Beata Biel, szefowa serwisu Konkret24. - W planach będziemy mieć również weryfikację wypowiedzi polityków. To na pewno jeden z naszych celów: sprawdzać dane, które podają. Nie będziemy sprawdzać ich opinii, a tylko fakty na które się powołują - dodaje.

W zespole Konkret24, oprócz Beaty Biel pracuje m.in. Jan Kunert, który do TVN24 przeszedł z telewizji Polsat, oraz Piotr Jaźwiński.

Dziennikarka w rozmowie z nami tłumaczy cel powstania serwisu: - Zawsze mówię to nie tylko jako dziennikarz, ale także jako trener i edukator: jeżeli jestem w stanie jednej osobie pokazać prawdę i pozwolić jej zrozumieć, że jest dezinformowana, to jest już jakiś cel. Nie celuję oczywiście w jedną osobę, a w wielu odbiorców. Nie posprzątamy całej sieci, nie pokonamy zjawiska fake newsów, ale poprzez jakościowe, dobre dziennikarstwo jesteśmy w stanie z tym walczyć. Być może dużo bardziej niż poprzez inne rozwiązania. Jakością jesteśmy w stanie oczyścić sieć. Nawet jeśli nie zmienimy opinii, to możemy pomóc im weryfikować informacje - podkreśla Biel.

Wcześniej Google News Lab

Beata Biel do maja 2017 roku związana była z Google News Lab, gdzie była odpowiedzialna za szkolenia mediów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Wcześniej pracowała jako dziennikarka i realizatorka telewizyjna. Przez wiele lat związana była z telewizją TVN (głównie z programami "Uwaga!" i "Superwizjer") - tam pracowała jako dziennikarz, szef zespołu dokumentalistów, a w końcu wydawca.

Jest stypendystką Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS) w Waszyngtonie, laureatką nagród dziennikarskich za reportaże oraz ekspertem ds. szkoleń w Fundacji Reporterów, gdzie doświadczeni dziennikarze organizują szkolenia dla studentów i młodych adeptów zawodu.

Dotacje z Google News Initative pozyskały także Polska Press Grupa, Gremi Media, Wirtualna Polska, 300polityka i Stowarzyszenie Gazet Lokalnych.

W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam.

W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.

Dołącz do dyskusji: TVN będzie walczył z fake newsami. Wystartował Konkret24, szefową Beata Biel

73 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
chce się Ź,,,,,ygać
Cały ten tvn to jeden wielki FUCK
odpowiedź
User
What?
Haha. Stacja tworząca fake newsy będzie je weryfikować? Hahaha
odpowiedź
User
walter
Bardzo dobry projekt.

Pisowskie mendy mogą się już bać.
odpowiedź